Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
När det gäller att speca själv kan man inte få riktigt samma fina affärer som när man köper en lagerbil. En sådan står redan och kostar pengar och alla pengar mer än 0kr är att föredra.

En självspecad bil däremot som inte är byggd än kommer de inte att sälja för lägre än tillverkningskostnaden. Jag vet inte exakt vad Volvo har för marginaler men jag skulle bli förvånad om det var så mycket mer än 15% i sista ledet. Mer rabatt än så innebär alltså en högre kostnad för Volvo än att inte bygga alls.
av jhenrikj
andreas_lofgren skrev:När det gäller att speca själv kan man inte få riktigt samma fina affärer som när man köper en lagerbil. En sådan står redan och kostar pengar och alla pengar mer än 0kr är att föredra.

En självspecad bil däremot som inte är byggd än kommer de inte att sälja för lägre än tillverkningskostnaden. Jag vet inte exakt vad Volvo har för marginaler men jag skulle bli förvånad om det var så mycket mer än 15% i sista ledet. Mer rabatt än så innebär alltså en högre kostnad för Volvo än att inte bygga alls.
Med andra ord om jag lägger mig på planerade 11% så blir det ändå 14,5 lök kvar i ren vinst hos volvohandlaren (om man räknar med 15% marginal)....tjäna lite pengar eller inte tjäna några alls, det är väl det som gäller för handlarna just nu.
Användarvisningsbild
av petkas
läste följande på ekonomi24,"Bilåterförsäljaren har en marginal på ungefär 7 procent på en bil vid en normal affär, sedan dras momsen från det. De tjänar ungefär 7 000 kronor på en bil som kostar 150 000, säger Lars-Gunnar Jönsson, vd för Svenska Bil som säljer bland annat Saab och Opel.
Terje Eklund säger dock att marginalerna är något högre än vad branschen vill medge.
- Marginalen är något högre, sju procent är nog marginalen om man har prutat ned bilen som lägst. Men återförsäljarna tjänar sina pengar på eftermarknad och när kunden vill ha extra utrustning"sant eller ej det vet man inte ?:-/
av Lövet
Ny eller begagnad bil påverkar marginalen
Ramavtal / icke ramavtal påverkar marginalen
Utrustningstillval påverkar marginalen

Att slå fast att marginalen är 7% som Svenska BIl säger är otroligt förenklat. Han har allt att tjäna på att försöka få det att framstå som att de inte tjänar särskilt mycket pengar på affären. Jag har hört från ganska många källor att marginalen på ett nybilsköp ligger runt 15% utan stöd från generalagent.
av jhenrikj
Då var första rundan hos handlaren med provkörning och sådant avklarad....

332 istället för 360 är det budet jag har fått (8%). Lite högre än vad jag hade hoppats på men vi är iallafall på väg nedåt...frågan är nu hur man lyckas lura honom att sänka priset :). Vilket är lättast nu tror ni? Att få ner priset ytterligare 10k eller att få honom att bjuda på t.ex. en uppsättning vinterdäck i det erbjudna priset.....
av pumpnasare
Min rabatt är 10% men fick ytterligare 3% på bilen och 15% på vingen, övrigt som subben, tonade rutor,krok,mm10% . Jag fick se att säljaren hade 4000:- kvar trots stöd från Volvo.Jag skulle aldrig sälja pumpar för 313 000 och vara nöjd med 4000 i vinst.
Användarvisningsbild
av camaro69
pumpnasare skrev:. Jag fick se att säljaren hade 4000:- kvar trots stöd från Volvo.Jag skulle aldrig sälja pumpar för 313 000 och vara nöjd med 4000 i vinst.
Nöjd, nej knappast. Men just nu kanske det är bättre att sälja något, än inget alls.

Det kan ju bli dåliga tider i pumpbranchen också, eller? Men då kanske man struntar i att sälja och vara mån om att behålla sina kunder till högkonjukturen kommer.
av pumpnasare
camaro69 skrev:
pumpnasare skrev:. Jag fick se att säljaren hade 4000:- kvar trots stöd från Volvo.Jag skulle aldrig sälja pumpar för 313 000 och vara nöjd med 4000 i vinst.
Nöjd, nej knappast. Men just nu kanske det är bättre att sälja något, än inget alls.

Det kan ju bli dåliga tider i pumpbranchen också, eller? Men då kanske man struntar i att sälja och vara mån om att behålla sina kunder till högkonjukturen kommer.
Helt rätt men man måste sätta gränser för att leva.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]