Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KentJ
andreas_lofgren skrev:Volvosar har varit relativt förskonade från detta i och med att de flesta är svensksålda och därmed så lätta att kolla upp att det inte är värt att skruva dem.
Nja, Jag tror att det blir vanligare och vanligare. Bilarna håller ganska bra, de som körs långt på korttid får inte samma typ av slitage som en äldre med samma mätarställning. Med de digitala kilometermätarna är det dessutom "enkelt" att ändra mätarställningen.

Min gode far köpte för ett antal år sedan en 240 som hade gått cirka 16-17000 mil. Ganska fin, men sliten förarstol. När han skulle lackera om den hittade han ett servicekvitto bakom dörrklädseln (hur det nu hade hamnet där?) på en 26000 mila service. Behöver jag säga att han svartnade till... :???:

Funderade på en sak, när man lägger in en annons på Blocket så kryssar man för att man accepterar deras villkor osv.. Men där i dem står det inget om att man inte får sälja stöldgods, eller erbjuda "kirminella tjänster" - lite hårddraget så är det väl så att man gör sig skyldig till bedrägeri om man säljer saker under uppsåtligt falska förvändningar. ;-//
av Lövet
Grejen är att det är oftast den första ägaren som kör många mil med en bil. Denne är till 70% sannolikhet i Sverige en tjänstebilsförare. Varför skulle denne ta risken att skruva en bil?

Det finns ju ibland skrönor om förare som skruvar bilen inför varje besiktning. Men ska man då göra det inför varje service och reparation också? Mätarställningen lagras då också.

Även om det finns ett helt gäng skruvade svensksålda bilar så är andelen skruvade svensksålda bilar mycket litet. Det är helt enkelt så oerhört mycket enklare att dölja historiken på en importerad bil. Hur många kan ringa en italiensk verkstad och fråga om mätarställningen? Inte helt enkelt liksom. Detta utnyttjas av mätarskruvare. (Allt fler bilar importeras från Italien numera. Cynisk som jag är misstänker jag att det inte beror på att utbudet är större än Tyskland utan därför att det är svårare att kolla upp bilarna)

Sedan måste man tänka på att skruvning kanske inte är den värsta formen av blåsning när man köper en bil. Det förekommer en hel del momsbedrägerier vid import (som kommer som en sur överraskning för första ärliga svenska ägaren) sedan finns också en hel del fusklagade före detta krockbilar som väller in över gränserna. Detta är oftast värre än om bara mätaren är skruvad.
andreas_lofgren skrev:Att gå på en blåsning på en begagnad svensk taxi kräver ett stort mått av klantighet just för att det är så enkelt att kolla upp. Du kan enkelt maila bilprovningen och få samtliga besiktningsprotokoll där mätarställningen framgår. Om du inte gör det när du köper en svart eller mörkblå V70/E-klass CDI/9-5 Diesel - ja då är man klantig på ren svenska!
Kul jämförelse....

När man ska köpa en bil för några tusingar så ska man kolla bilen, verkstaden, bilregsitret, besiktningar osv så man inte blir lurad.

När banken investerar 400.000.000.000 Skr så kollar man inte upp ett skit vem man skickar över pengarn till ?:-/

Hur klantiga är då inte ekonomerna på våra banker..... om någon bank hade gjort en enkel koll av Madoffs upplägg så hade man ju dirket sett vilket skoj det var.

Från Di: På torsdagen åtalades Madoff för omfattande värdepappersbrott efter att en fullständigt enorm härva har avslöjats av åklagarna. 70-åringen misstänks för att ha försnillat gigantiska summor av sina kunder i flera års tid.
Tur man inte är Nordeakund. Men har svårt att se jämförelsen.

Ingen vill väl bli "luggad" vid bilköp.
av Lövet
Exempelvis Nordeas felinvestering står för 0,2% av deras investerade kapital. Madoff är liten spelare på den internationella marknaden även om totalsiffran är hög.

Jag vet inte hur era privatekonomier ser ut men jag använde i alla fall betydligt mer än 0,2% av mitt kapital när jag köpte bil. Alltså är jag mer försiktig med mina bilköp än min kontroll av bankens bakomliggande finansiering.
andreas_lofgren skrev:Exempelvis Nordeas felinvestering står för 0,2% av deras investerade kapital. Madoff är liten spelare på den internationella marknaden även om totalsiffran är hög.

Jag vet inte hur era privatekonomier ser ut men jag använde i alla fall betydligt mer än 0,2% av mitt kapital när jag köpte bil. Alltså är jag mer försiktig med mina bilköp än min kontroll av bankens bakomliggande finansiering.
Alla tänker väl olika..... om man ska investera 500.000.000 Skr som Nordea gjorde är det väl rätt underligt att säga. Ähhh vafan 500 millioner är bara 0.2% av summan så vi behöver inte göra någon bakgrundskontroll.

Man borde väl lägga lite mera tid/resurser på en analys av en 500 millioners investeringn än på ett bilköp på 40.000 .

Men verklgheten verkar ju rätt lika ....

Bilköparen "Säljaren var ju trevilg och verkade pålitlig"

Nordea "Säljaren var ju trevilg och verkade pålitlig" :mrgreen:

I båda fall räcker ett blänkande leende och en ryggdunkande säljare för att köparen ska falla.
Användarvisningsbild
av KentJ
Brainy skrev:KentJ: Har du fått någon respons från blocket?
Nix å annonsen ligger kvar.. Vääldigt ansvarstagande från Blockets sida. :???:
av anp
KentJ skrev:
Brainy skrev:KentJ: Har du fått någon respons från blocket?
Nix å annonsen ligger kvar.. Vääldigt ansvarstagande från Blockets sida. :???:
blocket skiter väl i vilket så länge de får in sina annonspengar.

Jag tycker de blocket är oseriöst i många ärenden, och sist jag drabbades av deras rullande regelverk tog de bort en annons som ej godkänts-redigerats/godkänts och publicerats i några veckor, för att sedan plötsligt ej vara godkänd... ??:-/

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]