Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvonoob
#242419
Jo tycker det med! Har fått svar från vvme.

"Dear customer,

You can check the wiring first and make sure you have disabled drl. Swap the ballasts to see which part is actually not functioning.
Then tell us what is going on.

Regards"

Jag har väl inte drl i min bil? S40 -06. Men ska testa swappa ballasterna. Ser om det hjälper. Jag svarade och länkade till min video och sa att jag skulle återkomma efter jag gjorde som de sa...
av Morfius
#242685
Volvonoob skrev:Här har ni en video. Det ser inte så märkvärdigt ut mot garageportarna, men man märker det mer när man kör i mörkret på landsvägen.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 5062122914

/Johan
Hej Volvonoob !

Jag har samma problem med mina extralysen som jag konverterade. 3 big knick som jag stoppade i 4300k 50w xenon i o det är samma problem där. dom beter sig som i din video dom tänds upp, lyser starkt o vitt för att övergå i mer gult ljus och sen förlora i styrka som dina.

Jag funderar på om man har fått en svagare kelvin än 4300 på lamporna, typ 3000k eller nått? :roll:

Om du får svar och rätsida på ditt problem så skulle jag bli mer än glad om du kunde förklara det här på nätet för det måste ju finnas fler än du o jag som har detta problem...

Hoppas Vvme kan svara på din fråga.

Mvh Morfius...
av Volvonoob
#242900
Morfius skrev:
Volvonoob skrev:Här har ni en video. Det ser inte så märkvärdigt ut mot garageportarna, men man märker det mer när man kör i mörkret på landsvägen.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 5062122914

/Johan
Hej Volvonoob !

Jag har samma problem med mina extralysen som jag konverterade. 3 big knick som jag stoppade i 4300k 50w xenon i o det är samma problem där. dom beter sig som i din video dom tänds upp, lyser starkt o vitt för att övergå i mer gult ljus och sen förlora i styrka som dina.

Jag funderar på om man har fått en svagare kelvin än 4300 på lamporna, typ 3000k eller nått? :roll:

Om du får svar och rätsida på ditt problem så skulle jag bli mer än glad om du kunde förklara det här på nätet för det måste ju finnas fler än du o jag som har detta problem...

Hoppas Vvme kan svara på din fråga.

Mvh Morfius...
Visst är det väldigt irriterande? Självklart ska jag dela med mig av någon eventuell lösning. Jag kan vara rätt så envis av mig när det behövs! (S)

Det kanske är så enkelt att det är dåliga ballaster det är frågan om. Tror dock inte att vi fått fel färgtemperatur i alla fall. Det är ju inte bara färgen som ändras, utan även styrkan/flödet på ljuset. Eller så upplever jag det i alla fall. På någon annan amerikansk forum fick jag som tips att dra tjockare kablar direkt till batteriet. Men förstår då inte varför det skulle funka för andra med i princip samma bil....?

/Johan
av Morfius
#242945
Visst är det väldigt irriterande? Självklart ska jag dela med mig av någon eventuell lösning. Jag kan vara rätt så envis av mig när det behövs! (S)

Det kanske är så enkelt att det är dåliga ballaster det är frågan om. Tror dock inte att vi fått fel färgtemperatur i alla fall. Det är ju inte bara färgen som ändras, utan även styrkan/flödet på ljuset. Eller så upplever jag det i alla fall. På någon annan amerikansk forum fick jag som tips att dra tjockare kablar direkt till batteriet. Men förstår då inte varför det skulle funka för andra med i princip samma bil....?

/Johan[/quote]


Ja det är mycket irriterande! Om det är dåliga balaster som vi fått så har jag lyckats få 2 kartonger med dåliga balaster eftersom jag köpte 2 satser till mina 3 extralysen, Vet inte om jag tror att jag skulle ha sån otur. Sen har jag 2,5 kvadrats kabel mellan batteri o relä och det säger alla att det ska räcka. Om bara lampan tänds så ska den ju få nog med ström för att det är ju i startögonblicket som den drar mycket ström sen ska dom ju dra ytterst lite ström. Men inte vet jag, kanske krävs mer ström iaf.
Hoppas du får svar från Vvme snart.

Mvh Morfius...
av 945S
#243142
Om båda lamporna gör likadant kan man väl utgå ifrån att beteendet är avsiktligt. Visst kan ni ha fått flera ballaster/lampor med samma fel men det känns inte speciellt troligt.

Det är inte helt enkelt så att ballasterna driver lamporna hårdare de första sekunderna för att kompensera för lamptypens sega startegenskaper, och sedan går ned på normalnivå?

Tändblixten ser man ju momentant i starten så den har nog ingenting med detta att göra.

Det hade varit kul med en längre video så man kunde se om styrkan fortsätter öka successivt även efter 12 sek.
Användarvisningsbild
av niz_se
#243271
Tjena!

Jag har också ett xenon-kit i mina hel-ljus, från vvme. H7 4300k.
Det måste vara något fel på grejjerna, för så beter sig absolut inte mina. Blixten vid uppstart finns där. Sedan ökar ljusstyrkan under ca 2-8 sekunder, beroende på hur kallt det är. Sedan flödar ljuset som bara f-n...
Visserligen har jag bytt till större säkringar, men jag tror knappast att det skulle vara ditt problem. Som någon nämnt tidigare så är det vid uppstart det behövs mest ström, inte under drift. Då drar de ju mindre än halogenlamporna...

Det enda som bekymrat mig så här långt har varit under monteringen. Ballasterna är ganska stora och kablarna kunde varit lite längre. Hade verkligen svårt att hitta bra platser för dem. Sedan var själva "glöd"-lampan svår att få på plats. Dels pga att kablarna är fast monterade (blir trångt att pilla i lamphusen) och dels så upplever jag att sockeln (som är av plast, inte av metall) är tjockare i godset vilket gjorde det hela än knöligare att få dit...

Hoppas att du får nya grejjer!
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_122030297.jpg Kugghjulet till veva[…]

Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]