Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengan75
#237659
Hej,

Har nu varit ägare till en italien-import T5 i några månader, och börjar fundera lite på vad man ska hitta på för saker framöver.
Inte tänkt göra några större ingrepp, utan mest försöka behålla bilen i det fina skick den är både in och utvändigt och givetvis se till att motor och allt fungerar som det ska då jag tänkt ha bilen så länge den nu vill vara med.

Då den precis passerat 20.000 mil och kamrem senast är bytt vid 13500 blir det troligen kamremsbyte till våren, och det som nu hör till.

Bilen går jättebra nu, men jag tänkte lite på detta med livslängd på turbo osv, hur länge brukar de hålla? Är det vettigt att köra på "originalsnurra" eller köra på nån lite bättre när man ändå kanske ska byta framöver? Har förstått att det kan skilja på aggregaten mellan 2.0 och 2.3, är det bättre att köpa ett till 2.3, eller ger det inga direkta fördelar?

Sen har jag sett att vissa bilar har nån takvinge som ser bra ut bakpå bagageluckan, var hittar man dem till bästa pris?
av *pettson*
#237673
livslängden på turbon är runt 20-25000mil, ibland längre. Allt beror naturligtvis på hur hårt den jobbat och vilket oljeskick den jobbat i. Det finns 100 andra faktorer med dessutom. Att ersätta orginalrespiratorn med en större som återfinns på 2,3 liters ger dej inga som helst prestandafördelar. Möjligen kan man hitta någon sån som är billigare i inköp än orginalet.
av Bengan75
#237689
Ok, tack för info.. Antar detta gäller vid original motor?

Enligt Autotech är det bättre med en 15 eller 16T vid chippning då det ger lite bättre effekt, men det kanske är mariginellt?

Har iofs bara kollat Gik-turbo nu och där är det ingen prisskillnad på utbytesaggregaten, så kanske det iallafall inte är nån nackdel att köpa "lite större"?
av *pettson*
#237698
Vi pratar om orginal. Pratar vi inte om orginal så måste du ändå skaffa aggregat som matchar typen av trim, det är alltså inte riktigt sanning att ett 15 eller 16 skulle göra nån direkt nytta för dej. Beroende på vad du siktar på. Helt otrimmat så bör dom större aggregaten endast gör att bilen laddar på senare då aggen är större.
av Bengan75
#242338
Hmm, skumt.. pratat med motornord (http://www.motornord.se) i sundsvall som säljer ett chip som ska ge 275 hästar och 360Nm till T-5 2.0....

Känns lite skumt med så stor skillnad mot Autotechs och BSRs uppgifter, undra om man ska klassa det som oseriöst?

Att plocka ut effekten kanske funkar på nåt vis, men håller det ihop?
#242396
Bengan75 skrev:Hmm, skumt.. pratat med motornord (http://www.motornord.se) i sundsvall som säljer ett chip som ska ge 275 hästar och 360Nm till T-5 2.0....

Känns lite skumt med så stor skillnad mot Autotechs och BSRs uppgifter, undra om man ska klassa det som oseriöst?

Att plocka ut effekten kanske funkar på nåt vis, men håller det ihop?
Det går att få ut den effekten som motornord hävdar, men inte med en "ärlig" bromsning. Vad det gäller effekten man får ut och vad aktuell chipförsäljare säger så lär man ta det med en nypa salt. Det gäller alla märken och modeller. Mäter man med ett lätt pull så kan man få ut fantastiska effekter. En polare hade 317hk i sin 850 steg 4 enligt en känd firma i Trollhättan. Hans va lite snabbare än min, men inte mycket och jag körde ochipat då...

Även om bsr's bud på 240hk är rimligare, så är det inte säkert man får ut dem hästarna heller. Skick på maskin i övrigt är det ju som slutgiltigt bestämmer. Sett många exempel på chipade bilar som bromsat, som inte ens är i närheten av vad firma X sa att de skulle ha varit.

Det brukar hålla, men ingen kan garantera det.
av *pettson*
#242402
Bengan75 skrev:Hmm, skumt.. pratat med motornord (http://www.motornord.se) i sundsvall som säljer ett chip som ska ge 275 hästar och 360Nm till T-5 2.0....

Känns lite skumt med så stor skillnad mot Autotechs och BSRs uppgifter, undra om man ska klassa det som oseriöst?

Att plocka ut effekten kanske funkar på nåt vis, men håller det ihop?
Effekt är underbart i reklam. Naturligtvis kan du säkert få ut effekten som man påstår?
Kanske borde någon berätta att maxantalet chiphästar är ett peaktal som troligen är uppmätt i EN körning i bänk i EN motor. Och som vid all annan trimning är alla motorer unika individer så till vida att dom faktiskt beter sej olika och ger olika effekt.
Ett 285hk chip ger säkerligen 285hk naturligtvis under ca 5-10 sekunder för sen har alla temperaturer stegrats och motorn kan inte längre prestera den effekten, turbon hänger inte med, intercoolern hänger inte med, avgaset hänger inte med.. det är bara några saker. Naturligtvis tål en T5 motor i orginalskick enormt mycket vrid, men bara i kombination med höga varvtal. OCH MOMENTANT. Om du väljer att nyttja ditt vrid på lägre växlar så är det tvärkört efter ett tag. Det är alltså en enorm skillnad på en 300hk motor som ska piska bana i 4 timmar med maxxeffekt tillgänglig. Jämfört med en orginal chippad till 300hk. Bägge ger 300.. den ena i 5-10 sek, den andra hela dagen om så krävs..
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]