Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan85
Ja, då var det dags att köpa en kombi.

I dagsläget äger jag en S40, 1.6, 2002:a och är jättenöjd med den!
Tyvärr behöver jag större plats i bilen och därför börjar jag spana efter V40.
Jag har kollat på ettpar V40, men också olika Volvo bilar.
Problemet är att V40 kostar lika mycket (om inte mer) än en V50!
Jag har inte hört så mycket negativt om V40 (mer än att den är tillverkad i Nederländerna vilket jag inte kan se något negativt med) dock har jag inte hört något om V50 heller.

Vad säger ni som har erfarenhet från båda modeller? Vilken medell är/var ni mest nöjda med? Varför?
Personligen tycker jag att V40 har finare linjer, men känns lite "plastig", medan V50 har "för" stilren interia och lite "klumpig" design.

Tack och hej!
av Stefan85
CoqRouge skrev:Vilken bil vill DU ha?
Jag vill ha den bilen som kan ta mig från punk A till B på bekvämast, säkrast och billigast sättet. (Långsiktigt)
Senast redigerad av 1 Stefan85, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
Bekvämast och säkrast är V50.
Billigast är V40.

Jag vet inte hur du kan hitta att V50 och V40 kostar ungefär samma pengar i inköp?

/L
av Stefan85
Loner skrev:Jag vet inte hur du kan hitta att V50 och V40 kostar ungefär samma pengar i inköp?

/L
Jag kikar på bytbil.com och ser att det är inte många 1000-lappar som skiljer sig.
Användarvisningsbild
av Loner
Då måste du leta efter nått speciellt,
V40 börjar ju runt 30000 och V50 runt 85000

Men du kanske inte vill byta ner dig i årsmodell?

/L
Användarvisningsbild
av Loner
Ja då blir det lite skillnad kan jag tro, Classicmodellerna är ju i regel lågt prissatta med mycket utrustning.

Finns ju dock lite andra motorvarianter till V50'n, + att jag tycker den känns mycket modernare.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag är inte alls överrens med de tidigare årsmodellerna av V50, men nog tusan sitter du skönare i den och åker säkrare än i V40.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag skulle nog tycka det kännas säkrare rent ekonomiskt att välja en sen V40 än en tidig V50.
Man har ju hört en del negativt om de tidiga årsmodellerna av V50. Har dock ingen erfarenhet av dem själv.
V40 borde väl ändå vara billigare.
Åker säkrast gör du med största sannolikhet i V50.
Komforten vet jag inte hur den är i V50, men det märker du ju själv när du provkör. :wink:

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]