Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Freddas
Finns det någon som har en annan teori än fjädrarna?
Jag tycker själv att det är ett lurigt problem eftersom det bara uppkommer när man kör med last ( räcker med en person i baksätet för att vibrationerna ska uppkomma i 30-45 km/h).

Har bytt knutkors, bör man lossa stödlagerhållaren då så att lagret kan inta ett nytt läge? Jag gjorde ej detta utan skruvade ner hela plattan som sitter med 4 skruv i golvet. Vid återmonteringen skruvade jag bara dit plattan igen.

Fredrik
av erikeriksson
Hej, vad jag har hört kan det bli vibrationer i kardanaxeln om bakaxeln "snedställs" pga att bussning(ar) till länkarmarna blir slitna eller tar slut. Kan vara värt att kolla.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jag hade kollat upp bussningarna till momentstagen på bakaxeln (stagen som sitter i längled) för när dem blir dåliga så kan axeln börja vibrera längs sin egen axel. Har haft så på både min förra och nuvarande 740.
På gamla 740in så va det riktigt illa, drog man iväg lite för häftigt, eller tungdrog för mycket så kändes det och hördes hur axeln slog.
av Freddas
Momentstagen? Är det de som är ute vid hjulen och som stötdämpare+fjäder sitter i? Låter troligt att det skulle vara något sådant fel eftersom problemet uppträder vid lastad bil. Dock har jag inga klonk eller andra ljud från bakaxeln. Kan vara glapp ändå kanske?

Är det möjligt att byta bussningar själv?

Fredrik
av Freddas
Efter jag nu kört mer och försökt ringain vad som orsakar vibrationer så börjar jag bli allt mer övertygad om att det har med fjädringen att göra. Bilen är lite sned ( lutar åt vänster), känns lite svampig och simmig i högerkurvor om man kör lite hårdare. Bilen har dessutom lite båt-stuk, dvs lutar bakåt.
Jag tor jag sattsar på att byta bakfjädrar till biltemas förstärkta som Roger rekomenderade. När jag gör detta jobb kan jag passa på att kolla bussningar mm.

Fredrik
av Freddas
Inför byte av bakfjädrar var jag under bilen för att kolla om något annat behöver bytas eller om något sitter löst och som orsakar vibrationerna. Kännde på bultarna ( 2 st) som håller stödlagret. När jag drog åt den ena så gick den av utan att jag tog i allt för mycket ( tydligen för mycket, men inte mycket kraft). Så nu står jag inför byte av stödlager eftersom det endast sitter med en bult, den andra som gått av sitter i hållaren. Köpte nytt lager med hållare ( mekonomen) och när man känner på gummit på det nya så känns det betydligt flexiblare än det som sitter på plats. Kanske har jag mitt problem här?

Fredrik
av Freddas
Har bytt stödlager samt hållare. Bilen blev mycket bättre. Går överlag mer vibrationsfritt nu. Goda förhoppningar om att stödlagret var mitt problem från början. Gummit i lagerhållaren var hårt samt hade delvis släppt från metallen.

Fredrik

Ska prova med ännu en mätare, om det in[…]

Du skriver -85 års modell, är det f&oum[…]

Jag tolkar det som att du letar efter kompletta vi[…]

Tänkte att köra startmotorn utan att mot[…]