Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Helt rätt, blir förvånad över alla reportrar som prisar sportighet med allt för vad det innebär. Har helt tröttnad på dessa typer av bilar efter att ha tävlat i bilsport och även på landsväg haft "sportiga" modeller.
Då jag kunde välja mellan 16" och 17" hjul till samma pris, så gick jag enbart på utseendet och det blev 17" trots att mitt förnuft visste att 16" är komfortmässigt bättre. När jag nu lagt på vinterhjulen 16" med Naos/Conti810 så blir komforten märkbart bättre. Iochförsig mjukare vinterdäck men fortfarande inget högre vägljud inne i bilen.
Så en V70II är otroligt trevlig på landsväg, där dieselmotorn inte hörs i 90-100km/h och endast lågt vind/vägljud. Tyckte först att stolarna kändes betydligt kortare, men det är en "sittvilla" om man mäter sittdynan, de är lite kortare och har inte samma sidostöd som de tidigare "sportvarianten" samt annan stoppning som är fastare. När jag efter en vecka i en hyrbil SAAB 9-5 bytte till vår Volvo så blev jag förvånad över den bättre sittkomforten i Volvon (har gillat SAABs stolar tidigare som varit ypperliga, men de nya är enligt mitt tycke för hårda och obekväma). Och inga fel efter 2000mil så jag tillhör än så länge de lyckligt lottade, bortser då från smörjning av låsfästet i bakluckan.
Användarvisningsbild
av henka35
ocean24Daut09 skrev:Nu har jag kört ett par hundra mil i min V70II 2,4D aut. Jag är mycket nöjd med bilen och framför allt med den goda komforten och den låga ljudnivån. Jag har tidigare ägt Mercedes E, BMW 5-ser och Audi A6. Volvon är den klart komfortablaste att åka i. Inom bilindustrin har bilarnas sportighet prioriterats under allt för lång tid.
Dagens bilar är så pass bra då det gäller väguppträdande att det nu är dags att lägga mera krut på komforten. Det har Volvo gjort med V70II och det är jag glad för. Bilen är helt enkelt svårslagen då det kommer till komforten.
Håller med dig till 100%. Min V70II är nog det bästa som jag kört och åkt i. Har åkt mycke MB E-klass och de ligger klart efter när det gäller komfort och ljudnivå.

//Henrik
av nickeee3xc
Kört i helgen med en Audi Q7 3.0TDI. Det förvånar mig hur komfortabel XC70 är jämtemot Q7an. Audin har mycket mera vägbuller i landsvägshastigheter. ett minus alltså för audi. Sedan fjädringen är otroligt ''hård'' i Q7. XC70 som jag kör vanligtvis så är utrustad med FourC. Inte ens Advanced är så hård som Q7. Q7an var inte utrustad med luftfjädrar. Har det stor skillnad.??

Som slutsats kan man säga att Xc70 är en ovanligt komfortabel och tyst bil.
Användarvisningsbild
av Thho
nickeee3xc skrev:Kört i helgen med en Audi Q7 3.0TDI. Det förvånar mig hur komfortabel XC70 är jämtemot Q7an. Audin har mycket mera vägbuller i landsvägshastigheter. ett minus alltså för audi. Sedan fjädringen är otroligt ''hård'' i Q7. XC70 som jag kör vanligtvis så är utrustad med FourC. Inte ens Advanced är så hård som Q7. Q7an var inte utrustad med luftfjädrar. Har det stor skillnad.??

Med luftfjädring i Q7 kan du välja komfortläge och då är fjädringen definitivt inte för hård. Q7 utan luftfjädring är relativt fast i fjädringen men att kalla den "otroligt hård" har inget med verkligheten att göra. Tycker du att Q7 med standardfjädring är otroligt hård har du taskiga referensramar. Jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga att luftfjädring är onödig i Q7. Standardfjädringen är mycket komfortabel och samtidigt lasttålig. Har kört väldigt mycket med båda fjädringsalternativen och blir alltid lika överraskad över hur bra standardfjädringen är.

Sen att jämföra XC70 med Q7, visst XC70 är väldigt tyst, men inte någon dramatisk skillnad mot Q7. De bilar jag kör har skulle jag gissa 265:or i 19/20 tum och det är klart då bullrar det lite mer. V/XC70 är väldigt kompetenta långfärdsbilar men kör jag långt eller med mycket last tar jag Q7:an varje gång. Tyvärr är lastutrymmet i Q7 inte mycket att hurra för. Hög lasttröskel och lågt lastutrymme är inget mina hundar uppskattar, där är Volvo betydligt bättre även om lastutrymmet även där är för litet.

Jämför hellre XC70 med A6 Allroad där Allroaden enligt mig är helt överlägsen med undantag för bagaget som är pinsamt litet med bagageboxen monterad. Undvik dock gamla 2,7 TDi som är väldigt törstig. 3.0 TDi är betydligt bättre men nu kommer det ju nya motorer så 2,7 lär väl försvinna tror jag.

Slutligen stolarna. V70/XC70 har alltid haft helt underbara stolar. Inte insmickrande sportiga utan bara helt suveräna. Nu är det slut med det. Vet inte vad konstrktörerna haft för sig men de nya stolarna i V70/XC70II är en katastrof relativt de tidigare stolarna. Audi Q7/Allroad har jag mest erfarenhet av sport/recaro och dessa är väldigt bra om man gillar sportstolar och bättre än volvos nya men sämre än volvos gamla.
av Joli
Thho skrev: Jämför hellre XC70 med A6 Allroad där Allroaden enligt mig är helt överlägsen med undantag för bagaget som är pinsamt litet...
Denna tråd handlar ju om den goda komforten i V70II - menar du att A6:an har överlägsen komfort jämfört med Volvon eller menar du att den är överlägsen totalt? Visst har A6:an bättre kvalitétskänsla, bättre benutrymme bak, bättre styrkänsla, bättre växellåda och kanske även bättre motorer, men bättre komfort?
av perhall
nickeee3xc skrev:Kört i helgen med en Audi Q7 3.0TDI. Det förvånar mig hur komfortabel XC70 är jämtemot Q7an. Audin har mycket mera vägbuller i landsvägshastigheter. ett minus alltså för audi. Sedan fjädringen är otroligt ''hård'' i Q7. XC70 som jag kör vanligtvis så är utrustad med FourC. Inte ens Advanced är så hård som Q7. Q7an var inte utrustad med luftfjädrar. Har det stor skillnad.??

Audi säger ju själva "vi definierar oss inte genom komfort utan genom sportighet" - och det stämmer bra. Volvo är bekvämare, Audi sportigare. Jag tycker helt klart att V70/XC70II är mycket bekväma, men särskilt sportiga är de inte... och visst är de tystare än Audin. I ett tyskt test (ams) skilde det 4-5 db mellan V70II T6 och A6 3,2 FSI (Volvon 17" och Audin 16") till Volvons fördel.
Användarvisningsbild
av Thho
Joli skrev:
Thho skrev: Jämför hellre XC70 med A6 Allroad där Allroaden enligt mig är helt överlägsen med undantag för bagaget som är pinsamt litet...
Denna tråd handlar ju om den goda komforten i V70II - menar du att A6:an har överlägsen komfort jämfört med Volvon eller menar du att den är överlägsen totalt? Visst har A6:an bättre kvalitétskänsla, bättre benutrymme bak, bättre styrkänsla, bättre växellåda och kanske även bättre motorer, men bättre komfort?
Mitt fel. Tråden handlar om V70II, sen skrev någon ovan om XC70 och Q7 och helt plötsligt handlar tråden om något annat.

V70II har en mycket mycket mycket bra komfort, svårslagen i klassen. Tyst och bekväm, dock kunde stolarna vara bättre. Någon sportbil är det dock inte. Vad jag ville säga, men som kanske inte hör till topic var att jag föredrog A6 totalt sett då jag prioriterar egenskaper A6:an är bättre på vilket jag anser är det mesta utom kanske bagage.
av Amli
Thho skrev:Någon sportbil är det dock inte.
Är väl ingen som har antytt att V70II är någon sportbil?
av nickeee3xc
Thho skrev:

Med luftfjädring i Q7 kan du välja komfortläge och då är fjädringen definitivt inte för hård. Q7 utan luftfjädring är relativt fast i fjädringen men att kalla den "otroligt hård" har inget med verkligheten att göra. Tycker du att Q7 med standardfjädring är otroligt hård har du taskiga referensramar. Jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga att luftfjädring är onödig i Q7. Standardfjädringen är mycket komfortabel och samtidigt lasttålig. Har kört väldigt mycket med båda fjädringsalternativen och blir alltid lika överraskad över hur bra standardfjädringen är.

Sen att jämföra XC70 med Q7, visst XC70 är väldigt tyst, men inte någon dramatisk skillnad mot Q7. De bilar jag kör har skulle jag gissa 265:or i 19/20 tum och det är klart då bullrar det lite mer. V/XC70 är väldigt kompetenta långfärdsbilar men kör jag långt eller med mycket last tar jag Q7:an varje gång. Tyvärr är lastutrymmet i Q7 inte mycket att hurra för. Hög lasttröskel och lågt lastutrymme är inget mina hundar uppskattar, där är Volvo betydligt bättre även om lastutrymmet även där är för litet.

Jämför hellre XC70 med A6 Allroad där Allroaden enligt mig är helt överlägsen med undantag för bagaget som är pinsamt litet med bagageboxen monterad. Undvik dock gamla 2,7 TDi som är väldigt törstig. 3.0 TDi är betydligt bättre men nu kommer det ju nya motorer så 2,7 lär väl försvinna tror jag.

Slutligen stolarna. V70/XC70 har alltid haft helt underbara stolar. Inte insmickrande sportiga utan bara helt suveräna. Nu är det slut med det. Vet inte vad konstrktörerna haft för sig men de nya stolarna i V70/XC70II är en katastrof relativt de tidigare stolarna. Audi Q7/Allroad har jag mest erfarenhet av sport/recaro och dessa är väldigt bra om man gillar sportstolar och bättre än volvos nya men sämre än volvos gamla.

Bilen hade små 18'' och 255 vinterdäck. Ljudskillnaden är nog ganska så stor då man jämför dem. Att säga att Q7 är otroligt hård va kanske lite överdrivet men den kändes inte lika premium på nå sätt. Tar stötarna mycket sämre och man känner dem tydligare in. Stolarna var normalstolar klädda i läder. De var klart bättre än volvos läderstolar. (Xc70 -08). Audins Alcantara/läder sportsäten är nog snäppet bättre än normalstolen
av ocean24Daut09
Vad det gäller stolarna i V70II så tycker jag att de blir bättre efterhand då man suttit in dom en aning. I början upplevde jag att man satt lite ovanpå stolen. Nu känns det som om de format sig något efter min bakdel.
Jag märker skillnad när jag sätter mig i högersätet som inte är så mycket använt.

Volvo har satsat på komfort när det gäller V70II. Vi som uppskattar denna utveckling inom bilindustrin måste ofta påtala att vi gillar dettta så att inte biltillverkarna får för sig att vi inte bryr oss och återgår till att tillverka gokart för landsvägen. Budskapet skall ut; Vi vardagsbilister/bilägare gillar komfort kanske till och med före sport.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]