Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
LarsBd skrev:
Rådlös skrev:Gäller även några årgångar av B 18/-20
Det är endast vissa modeller av B20F (inte alla) som utan vidare kan köras på blyfritt, enligt volvos litteratur är det B20F i 1975 års modell av 240 i USA utförande.
Plus nästan varenda en som är renoverad. Vid renovering av topplocken så brukar man uteslutande fräsa in nya ventilsäten och därmed så går det utmärkt att åka på BF95 :-)-) Även om man åker utan att ha renoverat så är det otroligt liten risk om man kör låga miltal (4-500 om året) och justerar tändning med mera.
av Rådlös
Enligt tabellerna på den här sidan: http://www.drevia.se/ finns det några mer till än B20F. Det medges, det är inte många, men dom förekommer.
Gå in på Tipssidor och läs först tabellen Bränslerelaterade frågor. Sedan får man gå vidare till andra tabeller, på samma sida, för att hitta produktfakta, tillverkningsår m.m. för varje aktuell motor. Det finns även en länk till Volvo Pentas sidor, där man bl.a. kan hitta instruktionsböcker för äldre motorer. Dock skall tilläggas: Volvo Pentas sidor är inte dom användarvänligaste jag har varit med om. Snarare tvärtom.
Tabellerna på Dreviasidan kommer från Volvo Penta.
av LarsBd
*pettson* skrev:Plus nästan varenda en som är renoverad.
De motorerna står inte med i någon "tål blyfritt tabell".
Rådlös skrev:Det medges, det är inte många, men dom förekommer.
Alla dessa motorer är marinmotorer och bör därför inte nämnas då man diskuterar vilka bilar som kan köras på blyfritt.
För övrigt (vid en snabbtitt) så var det endast AQ115B som inte stämde in på blyfritt 75- då den var tillverkad 70-75 alla andra B20 blyfria pentamotorer var tillverkade 75 och senare.

Förmodligen finns det flera mindre kända motorer ur B18/20 familjen som kan/är avsedda för att köras på blyfritt tex så har det enligt uppgift funnits nya B20E toppar hos SVIS med lösa ventilsäten som kanske var avsedda för blyfri bensin, jag har dock inte hört talas om något fordon som den toppen skulle varit originalmonterad i.
av *pettson*
LarsBd skrev:
*pettson* skrev:Plus nästan varenda en som är renoverad.
De motorerna står inte med i någon "tål blyfritt tabell".
Rådlös skrev:Det medges, det är inte många, men dom förekommer.
Alla dessa motorer är marinmotorer och bör därför inte nämnas då man diskuterar vilka bilar som kan köras på blyfritt.
För övrigt (vid en snabbtitt) så var det endast AQ115B som inte stämde in på blyfritt 75- då den var tillverkad 70-75 alla andra B20 blyfria pentamotorer var tillverkade 75 och senare.

Förmodligen finns det flera mindre kända motorer ur B18/20 familjen som kan/är avsedda för att köras på blyfritt tex så har det enligt uppgift funnits nya B20E toppar hos SVIS med lösa ventilsäten som kanske var avsedda för blyfri bensin, jag har dock inte hört talas om något fordon som den toppen skulle varit originalmonterad i.
Nej det må ju så vara. Men å andra sidan kostar konverteringen mellan 2000-4000kr beroende på vart du befinner dej i landet. Dom pengarna kan det ju vara värt att lägga för att slippa slänga i ersättningsmedel som inte heller det är gratis?
SVIS har även dom topplock renoverade och färdiga i alla varianter. Avsedda för blyfri bensin numera.
http://www.svis.se/lager.html
bara ladda hem listan och se priset på det du söker.
av JE Jr
LarsBd skrev: Förmodligen finns det flera mindre kända motorer ur B18/20 familjen som kan/är avsedda för att köras på blyfritt tex så har det enligt uppgift funnits nya B20E toppar hos SVIS med lösa ventilsäten som kanske var avsedda för blyfri bensin, jag har dock inte hört talas om något fordon som den toppen skulle varit originalmonterad i.
Nja... De toppar jag har sett hos SVIS med lösa säten har varit till B20F. Dvs "oplanad" B20E-topp för de som inte är invigda i gammelvolvoträsket.

Gissar att de var avsedda för just USA-marknaden 75- om nån b20 såldes där då?
av LarsBd
Jag har för mig att det var någon på gamla 140 forumet som hävdade att han sett nos E-toppar avsedda för blyfritt på SVIS förutom de F-toppar som fanns där.
240 hade endast B20F i USA 75 och kanske även det fanns 76.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
McE skrev:Eftersom GDI´n är byggd som en diesel med hög kompression och direktinsprutning så ska den gå jäkligt billigt men mekanikern på mitsubishi som jag snackade med hade inget bra svar varför det sotar. En teori var att då kolvringar börjar bli slitna så "blåser" det förbi kolvarna och man får ett övertryck i vevhuset som måste ut. Kompressionen ligger kring 22kg mot en "vanlig" motor på ca.10kg? Sedan så tror en del att kolvarna blir så jäkla heta så oljan på undersidan förbränns/blir till sot som följer med vevhusventilationen..... Eftersom den leds tillbaka in i motorn just framför spjällhuset så blir det en tjock sammetsmatta med sot överallt, på spjället, i insug, även i ledningen till bromsservon så att bromsservon slutar funka..... Å hur åtgärdar man detta då?
Kör som en biltjuv på 98-99 oktan med TRI-pak eller... Använd motorjäveln som bojsänke att förtöja badbryggan med eller nåt!!!!!! Mitsubishi har ju slutat med motortypen av en anledning.. :roll:
Njae... inte låg kompressionen på 22kg den låg på 12:1 ... alltså som på en bensinmotor för racing.

Sen behövdes det väl ingen teori varför den sotar så mycket, för den sotar inte så mycket igentligen. Det var väl mer problemet att motorn använde mycket recirkulation via EGRen vilket gjorde att det blev mycket sot i insuget som ledde till problemen du beskriver..

Men visst blev det mycket sotpartiklar vid gaspådrag också, men det berodde ju bara på att bensinen inte hann blanda sig med luften innnan förbränning då man sprutade in den direkt i cylindern.
av Bengan75
Känns väl som denna tillsats gör lika stor nytta i en bil som kör BF95 som K-sprit gör. Ingen alls mao.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]