- sön 14 dec 2008, 08:40
Japp tänkt o prova den i veckan nu. Så återkommer jag glada gubbar... idag vaknade jag på rätt sida!
-)
*pettson* skrev:"Greystoke" menade nog drivaxeln, inte kardan. :shock:PDK skrev:På en 850 2,5 SE -96 finns det inte en chans att du hittade en kardan ??:-/ Om du inte åker 4hjulsdrivet?Greystoke skrev:Hej,Nu var jag o grävde under bilen o hittade den. Vet vad som gäller. Men för att byta lagret där, då måste man ha hydraulpress? Eller hur gjorde du?
Beskrivningen visslande ljud känner jag igen. Lag trodde ett tag på att detta berodde på att det uppstod ljud pga fartvinden någonstans. Senare misstänkte jag hjullagren. Jag märke att det vara värre kalla dagar Och det kom helt klart någonstans ifrån växelådan/torpedväggen. De hjälpte inte egentligen inte att frikoppla eller byta växel men ljudet kunde dock ibland förändras då jag gjorde detta. Ju mer jag testade desto säkrare blev jag på att ljudet berodde i huvudsak på farten. Nog beskrivet. Felet visades sig vara stödlagret för kardan. Bytte detta själv och ljudet försvann helt i ett nafs.
Du hittade två drivaxlar varav den högra har ett lager. Vill du prova lagret så ta bort drivaxeln och sätt upp den i bänk o snurra lagret?
Japp tänkt o prova den i veckan nu. Så återkommer jag glada gubbar... idag vaknade jag på rätt sida!