Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av royalbopper
#239702
Har köpt en 245 92a med kass kupefläkt, mina frågor är !
Kan man renovera den gamla (byta kol) eller måste man köpa en ny (vart finns en sån).

Köpa en på skroten känns lite sådär den kan ju gå sönder efter 10 minuter

H sigge!
Användarvisningsbild
av Hilmer
#239720
Det är glidlager i dessa motorer och det är just dessa som slits ut och som gör att fläkten pga glapp stannar till sist.
Det går att byta lager till t ex några ur skf´s katalog men känns inte som det är värt jobbet.
En ny piratdel kostar kring 5-600:-
av dalldall
#241541
kolla vad volvo tar för en ny, bytte för några år sen till en beg, nån som sa att volvo inte tog så värst mycket för en ny! e det inte glapp i lagren går det utmärkt att" RENOVERA" DOM!
Användarvisningsbild
av Hilmer
#241579
royalbopper skrev:Då känns det som att det blir en ny! Men var hittar jag en sån då?? ska kolla med mekonomen!
h sigge!
Mekonomen, Volvo, AD-center, autoexperten osv osv, bara och höra sig för vad en motor kostar och jämföra pris.
CoqRouge skrev:Kolla hur många du får på skroten för samma summa pengar som en ny pirat kostar 8)
Spelar ju ingen roll egentligen, du kan få 10 fläktmotorer för samma pengar men det är ju själva bytet som är det tråkiga och som man helst vill slippa göra om.
dalldall skrev:kolla vad volvo tar för en ny, bytte för några år sen till en beg, nån som sa att volvo inte tog så värst mycket för en ny! e det inte glapp i lagren går det utmärkt att" RENOVERA" DOM!
Lägger fläktmotorn av så är det just lagren som gjort sitt, iaf i 99% av fallen.
Så att renovera innebär att man måste byta ut lagerna.
av PRIUS
#241695
royalbopper skrev:Då känns det som att det blir en ny! Men var hittar jag en sån då?? ska kolla med mekonomen!

h sigge!
volvo
Senast redigerad av 1 PRIUS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#241704
dalldall skrev:lagren kan bli så torra så att den inte snurrar, då kan man "renovera" lagren, glappar dom så behövs nya lager såklart!
Eftersom det handlar om glidlager så snurrar det på tills de är så slitna att själva rotorn fastnar i magneterna, även om dom går torra så är spelet i lagrena så pass stort att det kommer att fortsätta snurra om än med ett jäkla oväsen som följd tills lagrena är slut.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]