Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lasse81 skrev:1,7 liter/milen.
Då kommer du alltså 37 mil på full tank innan soppalampan lyser.
Bilen måste ju gå fruktansvärt fett om den ska dra 1,7 liter/milen på en långkörning.
Vad har du för avgasväärden?
Har ej mätt avgasvärden... det är ju det, o besiktning i veckan nu som kommer.
Kommer ju bomma en sak är klar! Men då får jag krypa till korset o lämna in bilen... ??:-/
Jag är fruktansvärt nyfiken på vad som orsakar dina problem.
Lova att återkomma med besiktningsresultatet.
Var går gränsen för hur fett en motor kan gå utan att man märker det?

OT:
Om man antar att bilen vid 90km/h borde dra 0,9 liter/mil och. Förutsatt att motorn går som den ska så har du ett extra motstånd på 0,8 liter/milen.
Vid 100 km/h blir de 0,0022liter per sekund, antar man verkningsgraden till 20% och energiinnehållet i bensin till 9100 kWh/m3 så ger det att
dina bromsar eller din servopump motsvarar ett motstånd på cirka 14 kWh, eller cirka 20 Hk.
Jag tror det blir billigare att lämna in den för felsökning än att byta saker på schansning.
drar den 1,7 liter/mil på ren lansvägskörning så lär det inte ta så långtid att hitta felet.
CarMan skrev:Jag tror det blir billigare att lämna in den för felsökning än att byta saker på schansning.
drar den 1,7 liter/mil på ren lansvägskörning så lär det inte ta så långtid att hitta felet.
Nej det är sant. chansa o byta på måfå kostar dolares...
Men det gör också arbetstimmar på verkstad. Så lika bra o göra det själv o bli aningen klokare.
Men det är jag det. O sen kan man hjälpa andra också.
Lasse81 skrev:Jag är fruktansvärt nyfiken på vad som orsakar dina problem.
Lova att återkomma med besiktningsresultatet.
Var går gränsen för hur fett en motor kan gå utan att man märker det?

OT:
Om man antar att bilen vid 90km/h borde dra 0,9 liter/mil och. Förutsatt att motorn går som den ska så har du ett extra motstånd på 0,8 liter/milen.
Vid 100 km/h blir de 0,0022liter per sekund, antar man verkningsgraden till 20% och energiinnehållet i bensin till 9100 kWh/m3 så ger det att
dina bromsar eller din servopump motsvarar ett motstånd på cirka 14 kWh, eller cirka 20 Hk.
På mina tändstift märks inget av att den går onormalt. Dom ser som dom ska göra.
Jag återkommer med resultat från besiktningen. Ska bli intressant faktiskt. :lol:

Mina bromsar eller servopump = 20hk! Oj oj! Men vad kan det vara med servopumpen om den tar sådan kraft :?:
För mina bromsar har jag nyligen gått igenom o dom ligger inte an, längre. Det gjorde höger fram broms. Men nu är det tiptop. :-)-)
Det var teori på papper. Absolut ingen felsökning.
Jag hade tråkigt och ville räkna. Beräkning är "höftad" och ska ses som ett skämt...

Vad som är fel på din bil har jag ingen aning om...men jag är väldigt nyfiken!
Hade ett likande fenomen på min gamla 745:a -89. Hade inga felkoder och den drog 1,7 liter/mil, mätte upp det genom att köra och sedan tanka full tank, då min tankmätare ej fungerar. Köpte en begagnad lambdasond på skroten, nollade systemet, bytte olja och filter då den hade dragit så mycket bensin, och efter det så återgick förbrukning till normalt igen.
Jag tippar på att din lambdasond är kass. På pick and pay skroten i närheten så tar dom 150:- för en begagnad lambdasond som man själv får skruva bort, annars så ligger den på 500:-
popeye65 skrev:Hade ett likande fenomen på min gamla 745:a -89. Hade inga felkoder och den drog 1,7 liter/mil, mätte upp det genom att köra och sedan tanka full tank, då min tankmätare ej fungerar. Köpte en begagnad lambdasond på skroten, nollade systemet, bytte olja och filter då den hade dragit så mycket bensin, och efter det så återgick förbrukning till normalt igen.
Jag tippar på att din lambdasond är kass. På pick and pay skroten i närheten så tar dom 150:- för en begagnad lambdasond som man själv får skruva bort, annars så ligger den på 500:-
Jo det är nog lambdan, det lutar åt det hållet... Men om avgasvärdena är kass på bilprovningen, då är det ju solklart.
En helt ny med "nice price" kostar 1815kr! -8% med volvokortet! Den var saftig! :-)-)
Lasse81 skrev:Det var teori på papper. Absolut ingen felsökning.
Jag hade tråkigt och ville räkna. Beräkning är "höftad" och ska ses som ett skämt...

Vad som är fel på din bil har jag ingen aning om...men jag är väldigt nyfiken!
:D Bra teori det där! =) Det blir att gå igenom alla lager till generator, vattenpump, ac, servopump... alla som löper längs med aggregatsremmen.

Keep going strong with your theories! :-)-)
start o stop

Nu skriver du ju inte exakt vilken modell du har m[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Lite godis att läsa här ia[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]