Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller en Volvo 850 2,5SE modellår 1996 med 144hk. B5252S.
Jag fattar inget!! Lagat grenröret, vilket jag trodde var det som orsakade ljudet! Men icke, there it is!! :evil:

Så är det något lager som har gett sig till generator, vattenpump eller generator? Slirar den remmen?
Insugsrörspackningen?

Men mest hörs det vid 1000rpm-2000rpm när man drar på. Inget ljud då man står still o gasar.
Detta ljud hörs lite mindre när man kör, ej mycket. Men stänger man av kupéfläkten och radio, så hörs det smått.

Detta felsökande, har lett mig till en gränd av massa tänkande och grubblande. ??:-/

Någon som har tips :idea: , vart med om samma sak? :shock:
Nu har jag varit o utforskat igen! Två timmar... :( I onödan!

Men nu kommer mer info om detta.

Det uppstår vid varje växel, mellan 1200-2000varv. Inte efter 2000varv. Eller på tomgång. Eller när man bara gasar utan växel i.
Ljudet uppstår inte när man backar.
Ljudet låter nästan som om det kommer ut ur utblåsen till värmefläkten?
Eller närmast torpedväggen iallafall.
Jag vet inte vad jag ska göra?
Kollat allt möjligt!

Vad är det som pyser? Hjälp? Någon expert?
nu har jag kommit på en grej till med detta...

när jag åker iväg, ettan eller tvåans växel så låter det vid 1000-1500varv ungefär.
Så kom jag på det med att trycka ner kopplingen just vid detta varvtal.
Slutade med en gång när man tryckte ner kopplingen. Så inget med motorn är det inte.

Kopplingen? Växellådan? Skumt rassel iallafall! Låter närmast torpedväggen som sagt.

Ingen expert som har något tips på vad det kan va?
Hej,

Beskrivningen visslande ljud känner jag igen. Lag trodde ett tag på att detta berodde på att det uppstod ljud pga fartvinden någonstans. Senare misstänkte jag hjullagren. Jag märke att det vara värre kalla dagar Och det kom helt klart någonstans ifrån växelådan/torpedväggen. De hjälpte inte egentligen inte att frikoppla eller byta växel men ljudet kunde dock ibland förändras då jag gjorde detta. Ju mer jag testade desto säkrare blev jag på att ljudet berodde i huvudsak på farten. Nog beskrivet. Felet visades sig vara stödlagret för kardan. Bytte detta själv och ljudet försvann helt i ett nafs.
Greystoke skrev:Hej,

Beskrivningen visslande ljud känner jag igen. Lag trodde ett tag på att detta berodde på att det uppstod ljud pga fartvinden någonstans. Senare misstänkte jag hjullagren. Jag märke att det vara värre kalla dagar Och det kom helt klart någonstans ifrån växelådan/torpedväggen. De hjälpte inte egentligen inte att frikoppla eller byta växel men ljudet kunde dock ibland förändras då jag gjorde detta. Ju mer jag testade desto säkrare blev jag på att ljudet berodde i huvudsak på farten. Nog beskrivet. Felet visades sig vara stödlagret för kardan. Bytte detta själv och ljudet försvann helt i ett nafs.
Var sitter stödlagret till kardanet? Nu blev man nyfiken o kliar i fingrarna! hehehe... :D
Det här måste man ta o kolla upp! Har ju då en 850 2,5SE. 96:a.

Nu var jag o grävde under bilen o hittade den. Vet vad som gäller. Men för att byta lagret där, då måste man ha hydraulpress? Eller hur gjorde du?
av *pettson*
PDK skrev:

Nu var jag o grävde under bilen o hittade den. Vet vad som gäller. Men för att byta lagret där, då måste man ha hydraulpress? Eller hur gjorde du?
På en 850 2,5 SE -96 finns det inte en chans att du hittade en kardan ??:-/ Om du inte åker 4hjulsdrivet?
Du hittade två drivaxlar varav den högra har ett lager. Vill du prova lagret så ta bort drivaxeln och sätt upp den i bänk o snurra lagret?
Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]

Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]