Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mattiax
Jag köpte en volvo 940 i sommras, och nu lagom till vintern, har jag insett att en vanlig hylsa inte fungerar när det är dags att byta däck. Har letat, men inte hittat någon "låshylsa", om det är vad jag behöver..
Antar att detta är någon form av låsmutter? Är det någon som vet vad jag kan göra för att få av mina däck?http://mattiax.bilddagboken.se/p/show.h ... rectlink=1
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ser ut som någon slags kupolmutter, prova med en lång sexkantshylsa så ska det nog gå.
Kan nästan lova dig att det inte är låsmuttrar.
Användarvisningsbild
av vetten
Det är inte så att det sitter sådana där plasthattar över orginalmuttrarna? Testa att lirka lite med en tång på en ?:-/
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tror det är så att hylsan du har prövat med har varit för kort. :roll:
Användarvisningsbild
av Brainy
Flyttade tråden till den kategori där vi närmast brukar handha denna typ av frågor. Tyvärr så hamnar dock denna fråga lite mellan stolarna så det är svårt att veta vart den ska läggas. Ska se om vi kan ändra kategoritexten något för att förenkla i fortsättningen!

mvh
Anders
av mattiax
Fluffen skrev:Ser ut som någon slags kupolmutter, prova med en lång sexkantshylsa så ska det nog gå.
Kan nästan lova dig att det inte är låsmuttrar.
Okej, låter bra, ska försöka med en längre. Min första tanke var nämligen, shit, nu blir det verkstaden. Tack:)
av mattiax
Fluffen skrev:Jag tror det är så att hylsan du har prövat med har varit för kort. :roll:
Tror också det, nu me tanke på alla svar, blir till att testa på nytt imorgon:) tack
av mattiax
vetten skrev:Det är inte så att det sitter sådana där plasthattar över orginalmuttrarna? Testa att lirka lite med en tång på en ?:-/
Kan kanske vara så, eller att de fungerar med än "längre" hylsa, ska testa imorgon:) tack för tipsen
av flink
NEJ! Det där är ingen låsmutter.. det är en "vanlig" kupolmutter som nämts tidigare. Kanske inte lika vanlig nu för tiden.
Att du inte kollat upp sådant tidigare... vad skulle du gjort om du fått punktering efter vägen?
Inte för att försöka göra några personangrepp... finns många som gör samma misstag.. men det är rent ut sagt dumt att inteha koll på en sådan sak. Det är som att åka iväg med bilen utan att veta om att man behöver tanka den ibland! ;)
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]