Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Escapist
Har precis köpt en 945 med lättrycksturbo och tänkte byta olja direkt för jag vet inte när det är gjort senast. Bilen är servad enligt bok fram till 18000 mil (har nu gått 20000). Förra ägaren hade inte koll när oljan var bytt senast men jag tror inte den har gått 2000 mil. Undrar nu vad för olja jag ska hälla i denna motor. Mitt hjärta säger delsyntet och byta ungefär 2 ggr om året. Funkar Biltemas olja bra i denna motor eller blir det katastrof?
Tacksam för svar
av Arne
Delsyntet blir nog bra. Hur ofta du ska byta olja beror helt på hur mycket du kör.
Användarvisningsbild
av Escapist
Har precis bytt oljan och det blev Biltemas delsyntet. Jag kör ung 1800-2000 mil om året och brukar byta mellan 750-1000 mil. Kanske lite overkill men bättre en gång för mycket än för lite med koksbildning som fäljd osv.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Escapist skrev:Har precis bytt oljan och det blev Biltemas delsyntet. Jag kör ung 1800-2000 mil om året och brukar byta mellan 750-1000 mil. Kanske lite overkill men bättre en gång för mycket än för lite med koksbildning som fäljd osv.
Man får vad man betalar...
...vad jag menar, visar sig snart omkring vevhusvent etc.
Användarvisningsbild
av cybermunk
ja då va olje diskutionen igång Kolla efter olje trådar på forumet så ser ni snart att det är samma skit i Biltemas dunk som i Statoils!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
cybermunk skrev:ja då va olje diskutionen igång Kolla efter olje trådar på forumet så ser ni snart att det är samma skit i Biltemas dunk som i Statoils!
Ja, men det bevisar ju bara att Statoil har samma skit som Biltema... Men vill man ha merjobb så vill man!
Det finns bra oljor som både smörjer och rengör...och sedan finns det oljor som smörjer och skitar ner... :wink:
Användarvisningsbild
av Escapist
Ber om ursäkt att jag startade en ny oljetråd. Ska hålla mig till Castrol Magnatech i fortsättningen så blir det nog bra.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det känns som TS har bestämt sig, jag låser tråden så slipper vi ett oljekrig till. :wink:
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]