Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan85
Kollega till mig som är mekaniker sa att det är en stor skillnad mellan Volvos original bromskivor och Biltemas.
Han skulle inte köpa Biltemas sa han.

(Jag har också varit i samma siuation nyligen och jag köpte Volvo Original, med Nice Price)
av V40
Jag gjorde misstaget att köpa Biltemas vanliga bromsskivor för cirka ett år sedan. Efter EN dag så var skivorna rostiga och såg ut som att dom suttit på i flera år. Jag vet inte om Volvos originalskivor rostar lika fort men så illa gick det med Biltemas dito iallafall.

// V40
Användarvisningsbild
av Nexus
vilka skivor som hellst rostar när de ej används om de sitter monterade på bilen :wink: . Se bara efter du tvättat bilen, de har ytrost inom 30 min.
av blådåren
Hade en ford (ja!!! jag skäms för det!!) sierra för en massa år sen, frambromsarna vibrerade satan!!!, bytte skivor (original) funkade ca en månad sen var det samma igen, nytt byte gav samma resultat .
Bytte till skivor från fultema och bilfan funkade resten av tiden jag hade den (iaf bromsarna...)
Användarvisningsbild
av GT-mannen
blådåren skrev:Hade en ford (ja!!! jag skäms för det!!) sierra för en massa år sen, frambromsarna vibrerade satan!!!, bytte skivor (original) funkade ca en månad sen var det samma igen, nytt byte gav samma resultat .
Bytte till skivor från fultema och bilfan funkade resten av tiden jag hade den (iaf bromsarna...)
Ford hade stora problem med framskivorna till Sierran i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Orsaken var, vad jag har hört, att fabriken var för snabba med härdningen och lät den inte fullföljas (vilket ibland gjorde att skivorna slog sig innan verkstadsfakturan ens hade hunnit kallna i kundens ficka). Därför såldes det mängder med originalskivor. Jobbade vid den tiden i butiken på en Ford-verkstad i Stockholm och sålde skivor på löpande band. Det hände ofta att det blev restorder på dom. En annan bidragande orsak till vibrationerna var att länkarmsbussningarna i framvagnen var i mjukaste laget.

/Håkan
av blådåren
GT-mannen skrev:
blådåren skrev:Hade en ford (ja!!! jag skäms för det!!) sierra för en massa år sen, frambromsarna vibrerade satan!!!, bytte skivor (original) funkade ca en månad sen var det samma igen, nytt byte gav samma resultat .
Ford hade stora problem med framskivorna till Sierran i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Orsaken var, vad jag har hört, att fabriken var för snabba med härdningen och lät den inte fullföljas (vilket ibland gjorde att skivorna slog sig innan verkstadsfakturan ens hade hunnit kallna i kundens ficka). Därför såldes det mängder med originalskivor. Jobbade vid den tiden i butiken på en Ford-verkstad i Stockholm och sålde skivor på löpande band. Det hände ofta att det blev restorder på dom. En annan bidragande orsak till vibrationerna var att länkarmsbussningarna i framvagnen var i mjukaste laget.

/Håkan
Japp vet det, det fanns senare en sats med hårdare bussningar att köpa efter några år , tror tom att det fanns på feltema senare.

Orsaken som jag fick höra om skivorna var att det var för stor andel återvunnet material i originalskivorna jämfört med piratskivor som var gjorda av råmaterial, hur det var med det egentligen vete sjutton, tror mer på härdfel som du sa.
Men jag har inte haft en ford sen dess och så får det fortsätta (trots att det står "FOMOCO" på varenda jävla del i volvo numer)

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]