Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per L
Är det någon som köpt ett spjäll från http://www.atech2.com/ ?
I mitt fall gäller det en 140 hk S60 automat från 2001 som gått 15500 mil.

Fungerar spjället bra?
Var det några problem för VOLVO att "gifta in" den med motorn och vad kostade det?
Kan någon annan än VOLVO göra det?
Hur fick ni bort gamla spjällets kabel med kabelsko? Det verkar rätt trångt runt startmotorn.

Tänkte byta spjället själv och sedan rulla in bilen i verkstaden och få spjället "ingift".

Per L
Användarvisningsbild
av CarMan
man får ta bort startmotorn
av bonzo2
Jag har nu läst med stort intresse om dessa gasspjäll. Själv har jag en V70N-00 2,4T, där jag torkade ur spjället med en trasa och lacknafta. Efter det, så gick motorn perfekt igen. Jag har en gul etikett på mitt gasspjäll, och då är det förmodligen bytt någon gång, om jag förstått det hela rätt......

Lite kuriosa: Jag kör en mc också, Yamaha XV 1600 Wildstar. För två år sen kom det ett brev hem från Yamaha Svenska AB, där man uppmanade mig att inte köra med hojen, för att fyrans växel kund låsa sig. Det var bara att transportera den till Yamaha i Göteborg, så bytte dom fyrans växel, utan kostnad givetvis. När dom ändå hade isär hela motorn, så bytte man kolvringarna också, givetvis utan kostnad. Alla som ägde en Wildstar fick detta åtgärdat, även om den inte var servad hos Yamaha, utan kostnad.....detta gällde alla Wildstar i hela världen......nu snackar vi Goodwill......lämnade in den i oktober, hämtade den i mars året efter...stått varmt och skönt hos Yamaha i Göteborg...utan kostnad, förstås....!!! Kanske är dags att köra Japanskt.....även på fyra hjul....
av Fred
bonzo2: Detta visar tydligt hur långt efter Europeiska tillverkare ligger japanerna. Inte nog med att japanerna gör bilar som nästan aldrig går sönder, skulle de mot förmodan göra det så har de en VERKLIG goodwill-kultur med kunden i centrum!

Här är Volvo akterseglade något enormt vilket också visar sig nu när det blåser snålt. Någon som hört att en japansk biltillverkare har problem i denna lågkonjunktur?

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
bonzo2 skrev:Jag har nu läst med stort intresse om dessa gasspjäll. Själv har jag en V70N-00 2,4T, där jag torkade ur spjället med en trasa och lacknafta. Efter det, så gick motorn perfekt igen. Jag har en gul etikett på mitt gasspjäll, och då är det förmodligen bytt någon gång, om jag förstått det hela rätt......

Lite kuriosa: Jag kör en mc också, Yamaha XV 1600 Wildstar. För två år sen kom det ett brev hem från Yamaha Svenska AB, där man uppmanade mig att inte köra med hojen, för att fyrans växel kund låsa sig. Det var bara att transportera den till Yamaha i Göteborg, så bytte dom fyrans växel, utan kostnad givetvis. När dom ändå hade isär hela motorn, så bytte man kolvringarna också, givetvis utan kostnad. Alla som ägde en Wildstar fick detta åtgärdat, även om den inte var servad hos Yamaha, utan kostnad.....detta gällde alla Wildstar i hela världen......nu snackar vi Goodwill......lämnade in den i oktober, hämtade den i mars året efter...stått varmt och skönt hos Yamaha i Göteborg...utan kostnad, förstås....!!! Kanske är dags att köra Japanskt.....även på fyra hjul....

Vad är det för konstikg med det? om volvo skulle göra nått trafikfarligt /livsfarligt, så skule dom också återkalla många år efteråt !!!
ta bara kyfläktarna som exempel m.m.
CarMan skrev:
bonzo2 skrev:Jag har nu läst med stort intresse om dessa gasspjäll. Själv har jag en V70N-00 2,4T, där jag torkade ur spjället med en trasa och lacknafta. Efter det, så gick motorn perfekt igen. Jag har en gul etikett på mitt gasspjäll, och då är det förmodligen bytt någon gång, om jag förstått det hela rätt......

Vad är det för konstikg med det? om volvo skulle göra nått trafikfarligt /livsfarligt, så skule dom också återkalla många år efteråt !!!
ta bara kyfläktarna som exempel m.m.
Hmmm...konsten att missa en poäng 8) Summan av karedemumman Carman är att Volvos hantering av spjällen INTE kan liknas vid t ex Yamahas Goodwill..
(väntar med spänning på twisten :) )
Användarvisningsbild
av CarMan
nej du har fel ! (konsten att inte vilja förstå)

Yamaha tog tag i det enbart för att det var livsfarligt at framföra fordonet med denna konstriútions miss. något dom måste åtgärda.
ganska stor skillnad mot ett gas spjäll.
men min liknelse var bra. volvo återkalla samtliga fläcktar av fel typ, då dessa kunde orsaka brand eller utebliven funktion med överhettning som följd. man tog alltså alla bilar oavsett hur gammla dom var. det var ju ett farligt fel, (någon kunde ju brinna ine om man hård drar det regällt) MEN inte alls lika farligt som Yamahas fel...
av bonzo2
CarMan : Nu handlade det inte främst om själva växeldelen, det har förresten hänt ett mycket fåtal haverier, utan det runt omkring. Bemötandet, den goda serviceinställningen hos YamahaCenter i Göteborg. När jag hämtade hojen fick jag prata med mekanikern som gjorde jobbet på min hoj, och jag fick veta att motorn var i väldigt bra skick, att man bytt kolvringarna samtidigt. Hojen var ren och snygg när jag fick den.

Volvo själva tycker ju att man ligger i det högre segmentet när det kvalitet och säkerhet, där S80 ska ligga högst. När man då uppenbarligen har monterat en undermålig del, ska man väl utan en massa "tjafs" fixa det.
Ett gott kundbemötande är oerhört viktigt i en så konjukturkänslig bransch som bilindustrin ändå är.

Sen tycket jag att Volvo gör väldigt bra bilar, själv har jag kört Volvo sen jag fick körkort -78 :D
Användarvisningsbild
av CarMan
bonzo2 skrev:CarMan : Nu handlade det inte främst om själva växeldelen, det har förresten hänt ett mycket fåtal haverier, utan det runt omkring. Bemötandet, den goda serviceinställningen hos YamahaCenter i Göteborg. När jag hämtade hojen fick jag prata med mekanikern som gjorde jobbet på min hoj, och jag fick veta att motorn var i väldigt bra skick, att man bytt kolvringarna samtidigt. Hojen var ren och snygg när jag fick den.

Volvo själva tycker ju att man ligger i det högre segmentet när det kvalitet och säkerhet, där S80 ska ligga högst. När man då uppenbarligen har monterat en undermålig del, ska man väl utan en massa "tjafs" fixa det.
Ett gott kundbemötande är oerhört viktigt i en så konjukturkänslig bransch som bilindustrin ändå är.

Sen tycket jag att Volvo gör väldigt bra bilar, själv har jag kört Volvo sen jag fick körkort -78 :D

Nu måste vi håla isäg begreppen IGEN!
Volvo är tilverkaren, dom står för garentier & goodwill. den du lämnar in bilenoss är en återförsäljare, hur du blir bemött styr inte volvo övar...

samma sak med din MC yamaha styr inte över hur återförsäljaren skötersig.

jag tycke alltid man ska var trevlig & noga tala om vad som är gjort & vad man belatar för m.m.
Användarvisningsbild
av misun
Tar upp denna tråd igen efter att nu även jag har drabbats av problemet med gasspjället (V70 -00, 20 000 mil, gamla modellen).

Efter att jag har haft dem typiska symtomen ett tag blir det nu allt oftare och eftersom vi skulle åka på semester så åkte jag till en verstad där de läste av felkoderna.

ECM-532 MIL begärd av gasspjället – Felaktig signal
ECM-903F Spjälläge – Signal saknas
ECM-91A7 – Felaktig reglering

Killen på verkstaden tyckte att det var ett klart problem med gasspjället och tipsade om att det är ett känt fel på just den modellen jag har och efter några timmar framför datorn hittar man ju det ena och det andra om detta välkända problem 

Jag kontaktade Volvo som hänsvisade till återförsäljaren (Bilia). Efter samtal med både servicechefen och kundrelationsansvariga på Bilia har jag fått veta att de inte tänker göra det på goodwill eftersom bilen är för gammal och har gått för mycket.

Nu är min fundering så här. Jag köpte bilen av Bilia (2003) där de borde ha varit medveten om felet men tydligen valde att inte byta ut gasspjället innan de sålde bilen vidare till mig (tidigare tjänstebil inom Bilia). Kan man inte se det som ett dålt fel om de säljer en bil som har en potentiell felaktig komponent? Och borde de då inte stå för bytet även nu när garantierna har gått ut. Inte ens information om problmet har man fått för då hade man ju såklart tagit kontakt med Volvo/Bilia tidigare. Men kanske just det var deras taktik för att sedan kunna hänvisa till att bilen är för gammal/har gått för mycket för att slippa stå för kostnaden.

Finns det någon som har gått vidare (typ konsumentvägledningen, ARN, Plus?) med problemet efter att verkstaden/återförsäljaren har gett besked om att de inte tänker göra det på goodwill? Vilka möjligheter/chanser finns det, tro?

/Michael
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 21

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]