Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberte
Hallå där ute...

Tänkte jag skulle ge mig på att byta bränslefilter på min S40 1,8i (GDI). Läste i min rep.handbok från Haynes att jag skulle rycka säkringen alt. reläet till bränslepumen för att tryckavlasta systemet. Provade att rycka reläet som visades i rep.hanboken och körde bilen på tomgång, men efter ca fem minuter utan att bilen stannat eller ens hostat till antog jag att det inte var rätt relä. Nu är det så att min säkringsbox inte ser ut riktigt som den gör i rep.handboken, och i hanboken till bilen framgår inte vilken säkring som är till br.pumpen på GDI:n, bara på alla andra modeller.

Nu till mina frågor. Har någon ett tips om hur jag kan få reda på vilka säkringar som är vilka? Hur länge borde motorn gå utan bränslepumpen? Hur farligt är det att lossa filtret om det är tryck i systemet?

/Robert
Tjena Robert.
Jag bytte filter på min för någon vecka sedan, jag tömde inte trycket på min när jag bytte. är du inte rädd för bensin så är det lungt.
Men vill du tömma trycket så är det simigaste att
1. ta bort plastkåpan över
motorn.
2. Skruva bort plastpluggen över den grejen som ser ut som en cykelventil.
3.ta en trasa och täck med och töm trycket med en skruvmejsel eller liknande.

Sen är det bara att byta filtret, Var försiktig med kontakterna som du typ drar åt sidan
så låssnar dom riktigt smidigt. jag andvände ett klipsvärktyg från biltema. Rekomenterar värkligen det! Läs din rep handbok innan du lossar kontakterna
så du tar bort dom rätt.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]