Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av woodss
Sparkz skrev:Tomgångsregleringen ligger separat med en egen styrenhet vid pedalstället. Det du kopplar ur är nog spjällkontakten (213 på schemat) som talar om för styrenheten att spjället är stängt och tomgångsregleringen ska vara aktiv. Att den reagerar visar ju iaf att kablarna är hela till styrenheten, och från styrenheten till tomgångsventilen.
Schema på tomgångsregleringen har jag på en annan dator som är lite halvkass, så jag vet inte om jag kan få tag i det.
Nää okej. Men hur ska jag gå vidare då? Måste jag byta ut den helt eller vad kan vara felet?
Det är så konstigt att den bara står och gasar av sig själv hela tiden, wroom wroom. När jag startade bilen idag så var tomgången bra, sen blev den sämre och sämre och till slut hände detta. På kanske 5-10 minuter.
av maks
Sparkz skrev:Tomgångsregleringen ligger separat med en egen styrenhet vid pedalstället. Det du kopplar ur är nog spjällkontakten (213 på schemat) som talar om för styrenheten att spjället är stängt och tomgångsregleringen ska vara aktiv. Att den reagerar visar ju iaf att kablarna är hela till styrenheten, och från styrenheten till tomgångsventilen.
Schema på tomgångsregleringen har jag på en annan dator som är lite halvkass, så jag vet inte om jag kan få tag i det.
Hej ! Ja har samma fel på min 740 tic -87a Ja har kopplat ur min tomgångsmotor och strypt luftslangen till den.Men vill ju det ska funka som det ska. Men vad tror ju kan va felet? Tomgångångsmotorn slor inte till när man drar på nyckeln. vart satt boxen ? Kan det vara den? ja har bytt motor och så vart de bara :( Alla kablar sitter i och så. Men råka skifta kontakterna tilltomgångsmotorn och spjällkontakten. Kan det hänt nått då kanse? Tacksamm för svar =) Mvh Max
av 16valve
Tar upp tråden igen, nån av er som fått ordning på det hela?? Har nämligen samma problem! Tomgångsboxen vid pedalstället sparkz nämner bränner man sönder inuti om man skiftar mellan tomgångsmotorn och spjällägesgivaren! Kan det var det problemet vi har?

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]