Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Var ute och läste ut lite felkoder mha scantools verktyg.

Fick reda på följande koder:

P0722 (Hittade inte i Vadis, fanns inte en enda 07xx-kod)
P1618 Fel i annan styrenhet
P1633 Hastighetsrelaterad

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Vet att jag har problems med vänster ABS-givare fram, kan det höra ihop?
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av Jesper
P0722 = Output Speed Sensor Circuit No Signal

P1618 =Cable fault between AW 50-Q2 TCM and Motronic 4.4 ECM (lamp lights) alt. Fault in Lead Between AW 50-52 and Motronic 4.3 (MIL Requested)

P1633 = Vehicle speed signal

Taget från http://www.gendan.co.uk/codebank/index.php

Mvh
av zenobia
Tackar för snabbt och bra svar... En stjärna i kanten!
av zenobia
Wiring, Vehicle Speed Sensor (VSS) sensor, ECM/PCM/TCM

VSS, vad sitter denna? Är det en egen givare eller får den info från ABS-givarna?
av Jesper
Om du har problem med ABS-givaren (Det är nog samma givare till alla enheter, Antispinn, hastighet ABS). Vitsen med ett bussystem är att man kan återanvända samma info till olika moduler(den som är intressarad av en speciell info prenumerar på den helt enkelt.). Skall väl erkänna att jag faktiskt inte vet om det är så.

ABS vill nog arbeta ihop med motorstyrenhet. Som jag ser(gissar) det får du inte fram infon(P1618?) till motor styrenheten som då inte vet hur den skall reglera motorstyrkan vid t ex broms. Skulle kunna tänkas att huvudfelet är just kommunikationen mellan TCM och ECM och de 2 andra felkoderna är "bikoder". Men jag skriver inte under på det...

Gissningar
TCM = Transmission control module(ABS?)
ECM = engine control module
av zenobia
Verkar som att du har rätt..
Läste lite mer i Vadisen och fann detta. Dags att byta den där ABS-givaren då... Handlade med mig fem stycken från JB i JKP sist jag var där.. =)

För att exakt kunna bestämma växlingspunkter och inkoppling av lock-up baserat på valt körprogram, får styrenheten information om följande:

-Valt växelläge - från växellägesgivaren, vilken är placerad på insidan av växellådshuset.
-Valt körprogram - reaktiv funktion inprogrammerad i styrenheten som styrs av den hastighet som gaspedalen trampas ner med. Snabb ”pedalföring” = sport mode.
-Bilens hastighet – från bromsstyrsystemet via CAN-nätet.
-Varvtalet på växellådans ingående axel - från växellådans vartalsgivare.
-Varvtalet på växellådans utgående axel - från växellådans hastighetsgivare.
-Motorns varvtal och vridmoments signal - från motorstyrsystemet via CAN-nätet.
-Om bromspedalen är nertryckt - från bromsstyrsystemet via CAN-nätet.
-Gaspedalens läge och rörelsehastighet - från motorstyrsystemet via CAN-nätet.
-Växellådsoljans temperatur - från temperaturgivaren i växellådan.

Bromsstyrenhet (BCM) /ABS-styrenhet (4/16). Skillnaden i hastighet mellan höger och vänster hjul. Begär momentreducering om differentialhastigheten är för hög.

Så det verkar som att bägge ABS-givarna fram är inblandade...

Vidare fann jag...
Hastighetsgivare (varvtal utgående axel) (7) - Ger transmissionsstyrenheten (TCM) information om utgående axels varvtal från växellåda.

Hastighetsgivare, utgående axel (7/62). Ger information om växellådans utgående varvtal. Används bl.a. för att beräkna bilens hastighet samt för att diagnostisera den hydrauliska/mekaniska funktionen i växellådan.

Så det verkar finnas "tre" hastighetsgivare...
finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]

Fel centerhögtalare?

Annars kan man köpa lösa HK emblem h&aum[…]

Bilen såld så då stänger vi