Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Då kom "domen" :wink:

TV har testat båda modellerna + några andra. Q5 fick 71 poäng och XC60 70 poäng.
Sett till testförbrukningen så var Volvo närmare EU-normen än Audi

/Kalle
av Lövet
~Kalle~ skrev: Sett till testförbrukningen så var Volvo närmare EU-normen än Audi
/Kalle
Yes, men vad var de absoluta siffrorna?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:
~Kalle~ skrev: Sett till testförbrukningen så var Volvo närmare EU-normen än Audi
/Kalle
Yes, men vad var de absoluta siffrorna?
Lika exakta som moment/effektkurvorna :-)
av Lövet
Deras "sverigecykel" är åtminstone identisk för alla testade bilar, till skillnad från testförbrukningen vars bestånd ändras varje gång.
av Vålvå
Vad hände med den snåla Audin! 0,91 med manuell ?
Men det är klart, med den nya automaten sjunker så klart snittet! ehh....lr.
av Lövet
Jag har fortfarande inte frågat efter testförbrukning utan deras "sverigecykel" som är en standardiserad körning. Deras testförbrukning betyder inget eftersom bilarna inte körs likadant.
av Vålvå
andreas_lofgren skrev:Jag har fortfarande inte frågat efter testförbrukning utan deras "sverigecykel" som är en standardiserad körning. Deras testförbrukning betyder inget eftersom bilarna inte körs likadant.

Vänta lite nu,har du bytt bil :?:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Bilarna borde köras likadant. Varför har man med testförbrukningen annars? Det borde ju vara helt ointressant om det inte går att jämföra med resten.

Sverigecykeln ska vara lite elakare än EU-normen, men det riktiga testet borde väl vara 'ute på fältet'?
av perhall
Har just varit ute och kört en XC60 2,4D med automat, måste säga att det var en särdeles tröttsam upplevelse.
Bilen = snygg, tyst, bekväm, väldigt lik XC70II och V70II men aningen bullrigare.
Motorn/lådan = trött, bullrig, verkligen inte något trevligt ljud, allt annat än harmonisk automatlåda

Det var länge sen jag körde en bil som växlade så konstigt, men jag tycker nog att automatlådor allmänt är sämre på 2000-talet än tidigt 1990-tal - innan den adaptiva funktionen blev framträdande. När jag körde Merca, tidigt 90-tal, var automatlådorna fantastiskt harmoniska!

Möjligen lär man sig bilen om man har den ett tag.

Förbrukningen var helt ok på 2,4D enligt färddatorn.

Jag tycker även Audis 170 hk 2,0 TDI är ganska bullrig och trist, så jag röstar för en 3,0TDI - fantastisk motor. Eller en bensinare.

När kommer bensinare till XC60???

PH
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 63
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]