Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan, har köpt mig en slangvärmare, dock inte specifikt Volvo 850/855, Den ska passa på Volvo, någon exakt modell vet jag ej, den är begagnad. Kommer det att gå montera dit denna nu?? Då jag har förstått det rätt så behöver det inte vara ngn speciell modell men att man måste koppla rätt.. Skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig, och snälla säg att det passar nu :(

Slangdiametern är ca 42mm på röret där värmarn sitter och på slangen är den ca 36mm

Om det går så får ni gärna skriva ner detaljerat hur de ska monteras dit på en 855 SE, vilken slang/var sitter den m.m.

Uppskattar det verkligen om jag kunde få svar snarast.. MVH Cvitan
Rent allmänt vill man ha en slängvärmare sittande lågt och nära motorn, alltså nedre kylarslangen. På så vis kan varmvattnet stiga upp i motorn. På 850 blir det lite dumt, eftersom nedre slangen går ganska horisontellt över växellådan och sen på röret som går bakom motorn till vattenpumpen. Men på alla jag har sett med slangvärmare har de suttit just där slangen går på röret. Det borde gå att skaffa en bit slang och sätta mellan värmaren och röret så man slipper kapa originalslangen. Då är det ju lätt att återställa om det inte blir bra.

Men det låter som diametern inte stämmer...
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]