Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ovelindh
Har nu haft i 2 veckors tid problem med bilen..

När man ska vrida till sista läget i bilen så går centrallåset ner och när man har släppt så går låset upp igen..
Bilen startar alltså inte när detta inträffar och kan hända var 4-5:de gång ungefär...
nu dom senaste gångerna har det dessutom börja ryka vit inne i kupén.. Idag rök det mest av alla gånger och även spolarna till rutan spruta lite också... Det konstiga är att efter detta har hänt så startar bilen som inget har hänt och går precis som normalt...Var inne på Volvo och fråga vad kan vara fel dom bara ryckte på axlarna har aldrig hört något liknande... vad är felet? blir inte klok...

Mvh Mange
av *pettson*
ovelindh skrev:Har nu haft i 2 veckors tid problem med bilen..

När man ska vrida till sista läget i bilen så går centrallåset ner och när man har släppt så går låset upp igen..
Bilen startar alltså inte när detta inträffar och kan hända var 4-5:de gång ungefär...
nu dom senaste gångerna har det dessutom börja ryka vit inne i kupén.. Idag rök det mest av alla gånger och även spolarna till rutan spruta lite också... Det konstiga är att efter detta har hänt så startar bilen som inget har hänt och går precis som normalt...Var inne på Volvo och fråga vad kan vara fel dom bara ryckte på axlarna har aldrig hört något liknande... vad är felet? blir inte klok...

Mvh Mange
Ja det är ju inget *universal* fel.. det är inte heller nån känd barnsjukdom. Men du har uppenbarligen ett generalelfel som måste åtgärdas innan resten av bilen tar eld för dej eller nåt.. Tror dessutom inte att röken är hälsosam..
Användarvisningsbild
av ovelindh
Jo det klart det att det inte finns några general fel att gå på... det ryker ur tändningslåset ska tillägas.. mest runt ratten.. det som är lite konstigt är ju att det slutar inte att ryka förens bilen har hoppat igång. vad finns det för kul elektronik vid tändningen som kan börja ryka? hörde nu senast för en stund sen att det klickar i bilen som när man har klent batteri borde va start motorn som klickareller?
Mvh Mange
av galejan
ovelindh skrev:Jo det klart det att det inte finns några general fel att gå på... det ryker ur tändningslåset ska tillägas.. mest runt ratten.. det som är lite konstigt är ju att det slutar inte att ryka förens bilen har hoppat igång. vad finns det för kul elektronik vid tändningen som kan börja ryka? hörde nu senast för en stund sen att det klickar i bilen som när man har klent batteri borde va start motorn som klickareller?
Mvh Mange
Har just reggat mej för att fråga om just detta problem,hade bilen till jobbet,när jag skulle hem så hände det precis som du beskrev,låser när jag vred om tändningen och när jag vrider till startläget så smattrar det i solenioden(tror jag).
Vi koppla på startkablar och till slut så starta den,prova direkt när jag kom hem,samma visa. Gick ut senare med ficklampa för att göra en analys,då funkade det som om det aldrig funnits något problem.../Micke W
Användarvisningsbild
av ovelindh
Börja det idag? Om vi nu har samma fel så kommer det bli värre! Jag hade hela bilen av dimma nu ikväll.. Som Lützen ungefär.. ska kolla noga som fan imorgon om det finns nåt mysko måste ju få fram felet bara ska kolla vad som händer med en extra jordkabel och se vad som händer etc... Har du nått extra monterat i bilen?

Mvh Mange
av *pettson*
Det enda jag spontant kan komma på är att botten på tändningslåset är utslitet. Det blir alltså kontaktproblem som gör att kontaktdelen överhettas. När kontaktdelen blir sliten kan även kontaktlägena hamna lite fel och göra det mest fantastiska elfel.
Nyckeln MÅSTE ha fasta fina lägen, inga glapp och vid start ska ett tydligt motstånd kännas och nyckeln ska verkligen fjädra tillbaka. Känns det lite slappt så är det just läge för byte av kontaktbotten på tändlåset.
Användarvisningsbild
av ovelindh
*pettson* skrev:Det enda jag spontant kan komma på är att botten på tändningslåset är utslitet. Det blir alltså kontaktproblem som gör att kontaktdelen överhettas. När kontaktdelen blir sliten kan även kontaktlägena hamna lite fel och göra det mest fantastiska elfel.
Nyckeln MÅSTE ha fasta fina lägen, inga glapp och vid start ska ett tydligt motstånd kännas och nyckeln ska verkligen fjädra tillbaka. Känns det lite slappt så är det just läge för byte av kontaktbotten på tändlåset.
Är det svårt att byta? Funkar det med alla 85x kontakter? eller måste man ha tag på en 96:?

Mvh Mange
av *pettson*
ovelindh skrev:
*pettson* skrev:Det enda jag spontant kan komma på är att botten på tändningslåset är utslitet. Det blir alltså kontaktproblem som gör att kontaktdelen överhettas. När kontaktdelen blir sliten kan även kontaktlägena hamna lite fel och göra det mest fantastiska elfel.
Är det svårt att byta? Funkar det med alla 85x kontakter? eller måste man ha tag på en 96:?

Mvh Mange
Det är samma kontakt till alla 850s. Det tar runt 15 minuter att byta. Svårighetsgrad= 1 skiftnyckel på sin höjd..
av galejan
ovelindh skrev:Börja det idag? Om vi nu har samma fel så kommer det bli värre! Jag hade hela bilen av dimma nu ikväll.. Som Lützen ungefär.. ska kolla noga som fan imorgon om det finns nåt mysko måste ju få fram felet bara ska kolla vad som händer med en extra jordkabel och se vad som händer etc... Har du nått extra monterat i bilen?

Mvh Mange
Det har tydligen hänt sambon en gång tidigare,annars var det första gången igår.
Jag har inget extra monterat vad jag vet(855 se-96),plattan bakom tändningslåset bytte jag för ca. 2år sen och den känns fortfarande distinkt i alla lägen.(mycket enklare att byta än jag trodde)
Var precis ute och provade att starta,inga problem alls,men jag fick tips om att kolla jordningen,speciellt vid startmotor och generator,men det var mörkt och kallt så jag tar det lite senare.
Jag vet med mej att jag har en dålig jordfläta mellan motor och kaross så jag får väl börja där....
Våran kupéfläkt låter som ett osmort tröskverk,är det någon som tror att felet kan ligga där?

MVH:Micke
Användarvisningsbild
av ovelindh
Pettson Har nu varit och inhandlat denna klump till sak och ska monteras i helgen...
Men jag upptäckte en sak att nu funkar den hur bra som helst... vet du vad jag gjorde? Bytte nyckel! inte krånglat sig en enda gång sen jag bytte nyckel... Men det är väl en tidsfråga innan den börjar krångla den med antar jag...
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]