- fre 05 dec 2008, 18:34
#239511
När sommaren kom och jag skiftade däcken blev jag väldigt förvånad över att se däcken i nyskick. Såg inte det minsta slitna ut och alla dubbar satt kvar. Minns att jag tänkte på vilken skillnad det måste blivit nu mot förr, och galet att de inte slitits ut med tanke på hur mycket och hur hårt jag kört.
Mina Hakka4 däck körde jag på i fyra år och de biter fortfarande bra trots att däckverkstäderna dömt ut åtminstone framhjulen helt. Flera dubbar har slitits bort helt eller är totalt nerslipade, och de har även stelnat rätt bra i gummit. Enda gången jag haft problem med dem är när jag varit i en brant backe med blankis och inte kunnat ta fart. Alltså varit tvingad att starta stillastående och rakt uppåt. Då har det spunnit på de hjulen som haft sämst med dubbar. Förvisso har jag ju då fyrhjulsdrift. Bromsförmåga har inte heller varit några problem. Bilen har glidit ungefär lika långt som man kunnat vänta sig när det är halt ute. Det mest märkbara var väl att det blev roligare att köra när man satte de slitna på bakhjulen. För då gick det hyfsat fint att få upp bilen på lite ställ när man kände för sådant. Vilket var mycket svårt när däcken var i bättre skick.
Angående slaskplaning så säger ju vissa tester att HakkaPeliitta5 ska vara helt överlägsna alla andra dubbdäck vad gäller förmåga att undvika slaskplaning. Jag själv tycker att Volvos 205-55-16 är ruskigt obehagliga i slaskföre. När jag körde på Hakka4 och de var i bra skick höll jag på att köra av vägen vid ett par tillfällen i så låg hastighet som 70 km/h när det var rejält slaskigt (typ 2 dm slask). Bilen ville bara gå rakt fram i kurvorna. Jag skyllde det på för breda däck och dåligt optimerad bil. Kändes faktiskt som en annan mycket äldre och sämre bil med riktigt smala däck klarade slasket och modden betydligt bättre. Sedan gör ju även Volvos fyrhjulsdrift gärna så att bilen går rakt fram av någon anledning. Tittar man på Evo8 och SubaruImpreza etc så drar de på ett annorlunda sätt där bakdelen har mer kraft, lite mer att bilen går dit man styr mer än Volvos version av Haldex av någon skum anledning så hemskt gärna vill gå rakt fram i kurvor.
Och vad gäller slaskplaning så ser man på testerna verkar det inte skilja många kilometer i timmen mellan bästa och sämsta. Säg att man klarar 40 km/h med värstingen, och det sämsta (av de bättre) klarar kanske låt säga 35,36, eller 37 km/h. Det är alltså väldigt små skillnader. Och när man drar av vägen ligger man ju snarare i en bit över 100 eller åtminstone över 70 om det är tvära kurvor. Så då har man passerat gränsen för länge sedan.
Problemet är ju att man inte kan göra ett däck som är bra för allt.
_lucifer_ skrev:Jag är nu på min andra säsong med nya NF5... köpte nya förra vintern och även nya till nybilen denna vinter. Tycker att dom fungerar ganska klockrent här uppe i norr där vi har mycket isiga och snöfyllda vägar. Enda gången jag haft lite problem är när det blir modd som går en bra bit över 2dm eller hög blötsnö.Det är min uppfattning också att däcken håller bra. Minns hur förvånad jag blev efter en hård säsong med Nordfrostdäcken år 2002-2003. Vet inte vilket nummer det var på serien då? Körde som en galning över hela landet och väldigt mycket i södra Sverige på torra motorvägar och hög fart och även mycket kraftiga accelerationer. Körde inte in däcken det minsta, trots att flera varnade mig innan.
Sen har jag själv i ca 2 hg mer luft än rekomenderat för att dom skall kännas mer stabila. Tycker att greppet är ganska okompromissat ändå.
En sak jag märkt på båda bilarna är att det hoppar lite i däcken. Förra uppsättningen var hemska men på nybilen känns det inte så mycket. Bara lite i bakändan när man åker på slät asfalt. Funderar om det kan vara hjulinställningen som är fel?
Att köra in däcken i max hastighet 80-90 dom första 50 milen låter väldigt överdrivet. Jag tog ut bilen och la mig i 110 på motorvägen nästan direkt. Har aldrig tappat en enda dubb nästan på några av mina vinterdäck jag ägt under min livstid. Men då har jag aldrig heller gjort några rivstarter på torr asfalt eller onödigt hårda inbromsningar.
När sommaren kom och jag skiftade däcken blev jag väldigt förvånad över att se däcken i nyskick. Såg inte det minsta slitna ut och alla dubbar satt kvar. Minns att jag tänkte på vilken skillnad det måste blivit nu mot förr, och galet att de inte slitits ut med tanke på hur mycket och hur hårt jag kört.
Mina Hakka4 däck körde jag på i fyra år och de biter fortfarande bra trots att däckverkstäderna dömt ut åtminstone framhjulen helt. Flera dubbar har slitits bort helt eller är totalt nerslipade, och de har även stelnat rätt bra i gummit. Enda gången jag haft problem med dem är när jag varit i en brant backe med blankis och inte kunnat ta fart. Alltså varit tvingad att starta stillastående och rakt uppåt. Då har det spunnit på de hjulen som haft sämst med dubbar. Förvisso har jag ju då fyrhjulsdrift. Bromsförmåga har inte heller varit några problem. Bilen har glidit ungefär lika långt som man kunnat vänta sig när det är halt ute. Det mest märkbara var väl att det blev roligare att köra när man satte de slitna på bakhjulen. För då gick det hyfsat fint att få upp bilen på lite ställ när man kände för sådant. Vilket var mycket svårt när däcken var i bättre skick.
Angående slaskplaning så säger ju vissa tester att HakkaPeliitta5 ska vara helt överlägsna alla andra dubbdäck vad gäller förmåga att undvika slaskplaning. Jag själv tycker att Volvos 205-55-16 är ruskigt obehagliga i slaskföre. När jag körde på Hakka4 och de var i bra skick höll jag på att köra av vägen vid ett par tillfällen i så låg hastighet som 70 km/h när det var rejält slaskigt (typ 2 dm slask). Bilen ville bara gå rakt fram i kurvorna. Jag skyllde det på för breda däck och dåligt optimerad bil. Kändes faktiskt som en annan mycket äldre och sämre bil med riktigt smala däck klarade slasket och modden betydligt bättre. Sedan gör ju även Volvos fyrhjulsdrift gärna så att bilen går rakt fram av någon anledning. Tittar man på Evo8 och SubaruImpreza etc så drar de på ett annorlunda sätt där bakdelen har mer kraft, lite mer att bilen går dit man styr mer än Volvos version av Haldex av någon skum anledning så hemskt gärna vill gå rakt fram i kurvor.
Och vad gäller slaskplaning så ser man på testerna verkar det inte skilja många kilometer i timmen mellan bästa och sämsta. Säg att man klarar 40 km/h med värstingen, och det sämsta (av de bättre) klarar kanske låt säga 35,36, eller 37 km/h. Det är alltså väldigt små skillnader. Och när man drar av vägen ligger man ju snarare i en bit över 100 eller åtminstone över 70 om det är tvära kurvor. Så då har man passerat gränsen för länge sedan.
Problemet är ju att man inte kan göra ett däck som är bra för allt.