Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JDK82
Grammse skrev:
JDK82 skrev:
Grammse skrev:varför inte justera så bilen bilen släpper ut rätt mängd avgaser istället för mygla med k-sprit?
sen kort rörelsereserv så ska man inte spänna handbromsen mera utan släppa på den, du ska ha lite spel på handbromsspaken inne i bilen.

Nu tar handbromsen nästan högst upp och om jag släpper på den så blir det väl sämre?
ja men med kort rörelsereserv menas att bromsen nästan ligger på fast spaken är i botten så jag antar att det kärvar ute vid hjulen eller så visste besiktningsmannen inte vad rörelsereserv betyder :!:
om vi vänder på det hela ,så tar spaken mycket högt upp så har du lång väg innan bromsen tar ute vid hjulen,lång rörelsereserv.
Jag kan ha fel men så har jag lärt mig att det fungerar :roll: eller tänker jag helt fel :?: :oops:

Jo man kan ju tycka så men som sagt han kanske va ny? :lol:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Rörelsereserv är den delen som är från att det bromsar till mekaniskt stopp i spaken uppåt. Samma på en släpkärra, det måste finnas 1/3 av slaglängden på dragstången när hjulen är låsta. Det som är kvar att slita på sas.
av 760GLE
byt motorolja, nya stift, just tändningen, byt luftfilter, just förgasaren.. så blir motorn mkt bättre tror jag.. om du har problem med handbromsen kan nog beläggen vara slut om den nu tar så högt ta av broms trumman och kolla om dom är okej så tvätta backarna med sprit. sandpappra trummorna sen justera viren via spaken .. :lol:
Användarvisningsbild
av emwtur
Rörelsereserven är väl som "reserven" i tanken
dvs - det sista innan det tar slut !
Förresten tror jag inte man kan få en anmärkning för att handbromsen tar "tidigt"
så länge den inte ligger an hela tiden så är nog 3mm helt ok !

Men skit samma - den som startade tråden kan säkert rycka i spaken och kolla om den tar högt eller lågt,
/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
emwtur skrev:Rörelsereserven är väl som "reserven" i tanken
dvs - det sista innan det tar slut !
Förresten tror jag inte man kan få en anmärkning för att handbromsen tar "tidigt"
så länge den inte ligger an hela tiden så är nog 3mm helt ok !

Men skit samma - den som startade tråden kan säkert rycka i spaken och kolla om den tar högt eller lågt,
/emwtur
He he, lurigt med rörelsereserven. Men jag tror nog mera på Sparkz. Att den tar för långt upp .... eller är det tvärt om :-DD
Användarvisningsbild
av emwtur
sidhabo skrev: He he, lurigt med rörelsereserven. Men jag tror nog mera på Sparkz. Att den tar för långt upp .... eller är det tvärt om :-DD
som sagt, lurigt är det :-)
kort rörelsereserv = lite kvar innan den tar stopp = tar för högt
det var så jag menade men jag kanske formulerade mig konstigt .

/tomten
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]