Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Intressant, tala om vad är det för metallbitar som tar 4000 mil att slipa ned så de börjar gå lätt?

Efter 4000 mil så börjar spridarna bli lite slitna vilket ger ett högre flöde. Färddatorn mäter dock inte flöde utan bara tiden spridrana är öppna så på färddatorn kommer det se ut som att förbrukningen går ned utan att det gör det i verkligheten.
Föredrar du teori framför praktisk erfarenhet? Jag tror de flesta taxiförare har bättre koll på sina körningar än att bara kolla färddatorn, bilen är ju deras arbetsverktyg.
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:Intressant, tala om vad är det för metallbitar som tar 4000 mil att slipa ned så de börjar gå lätt?

Efter 4000 mil så börjar spridarna bli lite slitna vilket ger ett högre flöde. Färddatorn mäter dock inte flöde utan bara tiden spridrana är öppna så på färddatorn kommer det se ut som att förbrukningen går ned utan att det gör det i verkligheten.
Föredrar du teori framför praktisk erfarenhet? Jag tror de flesta taxiförare har bättre koll på sina körningar än att bara kolla färddatorn, bilen är ju deras arbetsverktyg.
Nä, jag vill bara ha en rimlig förklaring på vad som händer efter 4000 mil som sänker förbrukningen.

Detta är ju det perfekta sättet att tysta den som klagar på för hög förbrukning, Säg åt den missnöjda kunden att komma tillbaka om 4000 mil, hur mycket garanti och ångerrätt finns kvar då?
VolvoB20 skrev: Nä, jag vill bara ha en rimlig förklaring på vad som händer efter 4000 mil som sänker förbrukningen.

Detta är ju det perfekta sättet att tysta den som klagar på för hög förbrukning, Säg åt den missnöjda kunden att komma tillbaka om 4000 mil, hur mycket garanti och ångerrätt finns kvar då?
Inte alla, men de flesta kör väl 3-4000 mil innan nybilsgarantin har gått ut. men jag tycker inte att det är något bra säljargument att det tar 3-4000 mil innan bilen är "inkörd" och förbrukningen har stabiliserat sig. Många hinner knappt "köra in" bilen innan den ska bytas, t ex de som har tjänstebil. T ex jag som kör ca: 5000 mil på tre år.
VolvoB20 skrev: Känner massor med folk som klagar på att vissa Audi/VW motorer drar mänged med olja under inkörningen (upp till 0.5 l/100 mil och till om med mer ) :*O/ då motorerna är helt otäta.

Den ökade förbrukningen beror väl dock inte på att det går trögt utan på att motorn är så otroligt otät i början att en del bränsle bara far rakt igenom ??:-/ .
Förmodligen är det Oljeförbrukningen som anses minska med tiden.

De tre audibilar jag haft, A4 1.8, 1.8TS, 1.9TDI har samtliga dragit markant med olja. Tjejens nuvarande 1.6 A4 2000 drar också olja.
Mina Volvobilar har aldrig dragit märkbart med olja.
kave skrev:
VolvoB20 skrev: Känner massor med folk som klagar på att vissa Audi/VW motorer drar mänged med olja under inkörningen (upp till 0.5 l/100 mil och till om med mer ) :*O/ då motorerna är helt otäta.

Den ökade förbrukningen beror väl dock inte på att det går trögt utan på att motorn är så otroligt otät i början att en del bränsle bara far rakt igenom ??:-/ .
Förmodligen är det Oljeförbrukningen som anses minska med tiden.

De tre audibilar jag haft, A4 1.8, 1.8TS, 1.9TDI har samtliga dragit markant med olja. Tjejens nuvarande 1.6 A4 2000 drar också olja.
Mina Volvobilar har aldrig dragit märkbart med olja.
Verkar var typiskt för tyska bilar, nya BMW brukar också dra olja, pga att ytorna verkar vara megagrovt tillyxade på fabriken. Japsar och Volvo verkar ha släta ytor redan från fabrik.

Visst minskar oljeförbrukningen med tiden, det jag ville säga var bara att lika väl som olja läcker i när motorerna är nya så läcker komp via kolvringar och ventiler ut vilket gör att förbrukningen blir lite högre. Huvudanledingen till att en ny Audi/BMW drar mer är inte att det går trögt utan att motorn inte är tät innan den slitit in sig vilket ger förluster.

På Volvo/Japs har jag aldrig märkt av något sådant.
Verkar var typiskt för tyska bilar, nya BMW brukar också dra olja, pga att ytorna verkar vara megagrovt tillyxade på fabriken. Japsar och Volvo verkar ha släta ytor redan från fabrik.
De första vitmotorerna från Volvo var likadana, idag är problemet såvitt jag vet borta.

/Thomas
Då kan jag bara med spänning vänta mig en sänkning av förbrukningen idag då min passerar 3000 mil...eller kan det vara så att det är först efter 3000 mil man börjar köra "snålt".
Mina tjänstebilar brukar passera 12000-14000 mil innan byte. Ska bli kul att se hur mycket snålare bilen blir med mer slitage! ;-)

Och till alla mattesnilen, vad är hypotenusan i fjärde hörmet?! ;-)
Min V70 2.4 man drar för närvarande 0,7 l per mil , enligt färddatorn 0,64. Använder dagligen bränslevärmaren fast här temperaturerna legat kring 0 grader. Tycker att den går ganska länge, åtminstone en morgon hade den startat 40 min före avfärd fast utetemperaturen var -1 grad.
Har haft sen -84 llera nya bilar Honda, Toyota, Suzuki, Peugeot, Opel och nu Volvo. Ingen har haft någon större oljeförbrukning och fast bytesintervallerna har blivit längre så minns jag inte mera när jag senast har lagt till olja i motorn. Kanske Opeln var den som drog mest olja och sen de gamla Volvona på 70-talet. Syntetiska oljorna har tydligen gjort sitt till detta.
Om inkörning så kan nämnas att John Deere använder i sina traktorer inkörningsolja som är av sämre kvalitet för att motorn skall slipas. Dom förbjuder att fylla på med bättre olja vid behov utan istället att använda sk universalolja. JD tillverkas ju i Tyskland.
S80-04 skrev: Om inkörning så kan nämnas att John Deere använder i sina traktorer inkörningsolja som är av sämre kvalitet för att motorn skall slipas. Dom förbjuder att fylla på med bättre olja vid behov utan istället att använda sk universalolja. JD tillverkas ju i Tyskland.
Hisingstraktor i all ära men motorn i en personbil har inte mycket gemensamt med en traktor.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]