Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
Har vart med om att minnet på alla mina 3 minnespositioner är borta. Nån mer som vart med om det?
Användarvisningsbild
av CarMan
_Rick_ skrev:Har vart med om att minnet på alla mina 3 minnespositioner är borta. Nån mer som vart med om det?
om det är ont om ström i bilen, det räcker med att startmotorn går lite segt, men att bilen startar, så tappar den minnet
av Jesper
Samma fel här! Det där är ett utav felen jag inte riktigt orkat lägga ner tid på... Minnet till speglarna fungerar men inte till förarstolen.

Har en calix batteriladdare monterat på motorvärmaren som körs i princip 1-2 timmar varje natt. Så det borde inte vara batteriet, säker är man iofs inte.

En ska jag märkt är att om båda kör bilen tätt inpå varann så fungerar det men inte om det går några dagar emellan??? Det verkar som ett problem med långtidsminnet. :???:
Användarvisningsbild
av Knutte2
Jag har också samma fel på min XC90 -03. Har inte kunnat härleda felet till speciella tillfällen. Jag har ägt bilen i ca 2 mån och felet har uppkommit ca 5 ggr, mest när min tjej har öppnat med sin nyckel (Det kanske drabbar henne mest då hon kör minst). Det skumma är att den flyttar sätet, men inte till hennes inställning. Oavsett vilket, så åkte jag tillbaka till Skånebil och de tankade in ny programvara. Jag har haft bilen i ca 1 vecka och jag har inte kännt av felet än. *hoppas, hoppas..*
Användarvisningsbild
av CarMan
Knutte2 skrev:Jag har också samma fel på min XC90 -03. Har inte kunnat härleda felet till speciella tillfällen. Jag har ägt bilen i ca 2 mån och felet har uppkommit ca 5 ggr, mest när min tjej har öppnat med sin nyckel (Det kanske drabbar henne mest då hon kör minst). Det skumma är att den flyttar sätet, men inte till hennes inställning. Oavsett vilket, så åkte jag tillbaka till Skånebil och de tankade in ny programvara. Jag har haft bilen i ca 1 vecka och jag har inte kännt av felet än. *hoppas, hoppas..*
Du ska ladda ny mjukvara i din!
Användarvisningsbild
av _Rick_
hmm känns ju lite 'B' att minnet till förarstolen skulle vara så känslig på batteriet. Att den inte har ett eget minne.

Men så kan det kanske vara. Undrar om jag hade lyft på minuspolen vid samma tillfälle.
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
_Rick_ skrev:Har vart med om att minnet på alla mina 3 minnespositioner är borta. Nån mer som vart med om det?
om det är ont om ström i bilen, det räcker med att startmotorn går lite segt, men att bilen startar, så tappar den minnet

Antar att du menar att det är fel på batteriet
av Jesper
Antar att du menar att det är fel på batteriet
Jag hoppas(eller egentligen gör jag det) inte det i mitt fall då jag fick nytt batteri i juni av Bilia(pga av slarv)...

Misstänker "felkonfiguration" i mitt fall då jag haft fel på Can-bussen tidigare, så jag är osäker på alla enheters exakta status. Borde väl dra en repa förbi Volvo igen för att läsa av dem eventuella fel som OBDII inte klarar.

Mvh
av BG
Knutte2 skrev:Jag har också samma fel på min XC90 -03. Har inte kunnat härleda felet till speciella tillfällen. Jag har ägt bilen i ca 2 mån och felet har uppkommit ca 5 ggr, mest när min tjej har öppnat med sin nyckel (Det kanske drabbar henne mest då hon kör minst). Det skumma är att den flyttar sätet, men inte till hennes inställning. Oavsett vilket, så åkte jag tillbaka till Skånebil och de tankade in ny programvara. Jag har haft bilen i ca 1 vecka och jag har inte kännt av felet än. *hoppas, hoppas..*
Lite dumt kanske, men öppnar man och låser inom en viss tidsrymd så ställer stolen in sig automatiskt på tidigare inställning. Tror det är ca. 5-6 minuter och på den tiden hinner man en kort sträcka eller som hos oss där frugan inte vågar köra in i garaget utan överlåter det på mig. Kolla i insruktionsboken. Alla har vi väl nån gång jagat upp oss efter ett bilbyte och missat någon uppdatering eller ändrad funktion. Många säljare slarvar här!

BG/HBG

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]