Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis skaffat mig en 850 Glt -92

Jag tycker den e så himla seg upp i temp (Får ju aldrig någon värme)

Det tar ungefär 2 mil för motorn att gå upp i temp.
Runt 15 min körning.

Kan det hjälpa att spruta rent kyl,med vatten slang, hälla i rätt mängd vatten och glykol?
något annat man kan göra?

Mvh Jonas
Senast redigerad av 1 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Jag kollade upp med lillebror (som va föra ägaren)
Han hade satt i en Biltema termostat 90 graders (den enda de tydligen hade haft)
Det är ju en wahler så det ska inte vara nåt problem. MEN är jobbet rätt utfört så att allt sitter åt rätt håll (funderar på om det ens går att vända fel).
Är bilen urluftad som tänkt? Stämmer kylvätskenivån och allt sånt?
Har igentligen lite problem kylarsystemet också.

Efter en stund körande, Så öppnar jag kylarlocket. Då är det ett hårt tryck och det börjar rinna över. Så här e den i princip varje gång jag öppnar locket i bland pysser det bara till.
Precis som det skulle va övertryck i systemet?!

Inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet och bilen går bra. Och tempen håller sig på mitten när den e varm!
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Har igentligen lite problem kylarsystemet också.

Efter en stund körande, Så öppnar jag kylarlocket. Då är det ett hårt tryck och det börjar rinna över. Så här e den i princip varje gång jag öppnar locket i bland pysser det bara till.
Precis som det skulle va övertryck i systemet?!

Inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet och bilen går bra. Och tempen håller sig på mitten när den e varm!
Vatten nivån ska BARA kontrolleras kall.
Systemet SKA bilda övertryck så att vattnet inte kokar. Att det pyser till lite grand är okej.
Men att vattnet börjar rinna över när det är varmt låter verkligen inte normal. Vattnet ska hålla sej i expansionskärlet även om bilen är varm.
Låter onekligen som om nånting inte stämmer med ditt kylsystem. En 850 brukar inte få vatten i oljan om möjligen inte oljekylaren läcker i ena tanken på kylaren för dom som kör turbo. Det finns nämligen bara EN huvudoljekanal upp till toppen och den är en bra bit ifrån vattnet.
En 850 drar sällan i sej vatten heller. MEN däremot kan det hända att man har ett litet läckage och avgaserna pressar ut i vattnet och därmed gör att trycket blir för högt och kylningen får fnatt.
En sån kontroll gör närmaste verkstad på mindre än 10 min.. (man låter avgasmätaren sniffa över expansionskärlet när man öppnar det. Detekterar den avgaser så är det avgaser i vattnet och därmed läckage. Detekteras inget så är det inte nåt läckage, utan ett annat problem. Man kan göra samma kontroll med kemikalier med.
Min tanke är termostaten, Och jag tror att det är värt att plocka ur den och om du har möjlighet att testa funktionen på den så gör det annars byt. Sen ska ju systemet ha ett litet övertryck, men om du stoppar motorn i ett icke gynsamt läge. Tex efter en ordenlig belastnig så finns det ju delar i motorn som kan vara ordentligt varma. Och då kan det nog bubbla lite i kärlet om man öppnar locket vilket jag aldrig rekommenderar på en varm motor.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]