Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av doubleuu
#239357
Well, Något lager som gett upp i den för länge sen. så antingen skriker den eller låter som ett öronbedövande jetplan.
Inte haft någon vidare lust att pynta upp 1000:- pga det men nu har något ännu jobbigare inträffat.

Den går på maxfart hela tiden nu och fläktreglaget fungerar inte. Jag kan ej heller stänga av den utan måste rycka säkringen varje gång jag parkerar...

Vad måste jag byta? förutom fläktäcklet förstås, fläktmotståndet i AC/Klimat-modulen? eller måste jag byta hela den?

Har det blivit kortis någonstans eftersom den inte går att stänga av?

Och en Annan fråga, varje gång jag startar bilen börjar AC & Rec lamporna att blinka, varför?

Hoppas någon kan hjälpa.
/W
av *pettson*
#239360
doubleuu skrev:Well, Något lager som gett upp i den för länge sen. så antingen skriker den eller låter som ett öronbedövande jetplan.
Inte haft någon vidare lust att pynta upp 1000:- pga det men nu har något ännu jobbigare inträffat.

Den går på maxfart hela tiden nu och fläktreglaget fungerar inte. Jag kan ej heller stänga av den utan måste rycka säkringen varje gång jag parkerar...

Vad måste jag byta? förutom fläktäcklet förstås, fläktmotståndet i AC/Klimat-modulen? eller måste jag byta hela den?

Har det blivit kortis någonstans eftersom den inte går att stänga av?

Och en Annan fråga, varje gång jag startar bilen börjar AC & Rec lamporna att blinka, varför?

Hoppas någon kan hjälpa.
/W
Ditt fläktmotstånd har nu havererat eftersom du inte hade lust att byta när varningssignalerna skrek.
Nu gäller det att fixa BÅDE fläkt och motstånd vilket inte är billigare..
Lamporna blinkar för att systemet har satt felkod/er som den vill att du ska kika på.
av doubleuu
#239374
Tack du, jo mycket puckat av mig att inte ta hand om det direkt... men men
Vad är det troligtvis jag behöver byta? Hela klimat-modulen?
Kollade upp vad det var för felkod jag hade:
1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets
Låter ju spännande... :roll:
av *pettson*
#239394
doubleuu skrev:Tack du, jo mycket puckat av mig att inte ta hand om det direkt... men men
Vad är det troligtvis jag behöver byta? Hela klimat-modulen?
Kollade upp vad det var för felkod jag hade:
1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets
Låter ju spännande... :roll:
Du har ju mera än ett uttag att läsa ur koder ur. Vilket uttag läste du ur den koden?
av doubleuu
#239419
I A7 hittade jag det. 6 & 3 var tomma och de andra hade ingen kontakt att prova i?

Kommer jag förstöra något mer om jag inte byter ut de där snarast? kommer ta ett tag för mig att spara ihop pengar till det där... :(
av *pettson*
#239440
doubleuu skrev:I A7 hittade jag det. 6 & 3 var tomma och de andra hade ingen kontakt att prova i?

Kommer jag förstöra något mer om jag inte byter ut de där snarast? kommer ta ett tag för mig att spara ihop pengar till det där... :(
Men du.. Det är inte rätt uttag att försöka hitta felkoder om ECC i.. Prova uttag B1.

A1= automatlåda om man har det.
A2= bränsle på GLT och fenix medans det är komplett insprut på Motronic.
A3= ABS
A6= Ez 129k tändsystem till GLT och Fenix
A7= kombiinstrumentet

Sen kommer vi till dom uttagen som är intressanta för dej..
B1 = Ecc
B2= Farthållare om sådan finns.
B5= SRS på årsmodell 1993 och framåt. 1992 har separat uttag för detta.
B6= Eljusterade stolar.
av doubleuu
#239804
Att jag aldrig kan göra nåt rätt...
Tack Pettson, i B1 hittade jag denna:
4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering

Och i B2 fanns denna:
1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal
Är detta verkligen ett fel?

Men att fläkten får för mycket ström eftersom motståndet gett upp är väl bara att inse.
ska göra lite inköp på skroten i veckan tänkte jag.

Undrar lite om jag behöver köpa hela klimatmodulen eller om det räcker att bara byta strömställaren till fläkten?
Känns som att det bör funka va? Betydligt billigare
av *pettson*
#239824
doubleuu skrev:Att jag aldrig kan göra nåt rätt...
Tack Pettson, i B1 hittade jag denna:
4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering

Och i B2 fanns denna:
1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal
Är detta verkligen ett fel?

Men att fläkten får för mycket ström eftersom motståndet gett upp är väl bara att inse.
ska göra lite inköp på skroten i veckan tänkte jag.

Undrar lite om jag behöver köpa hela klimatmodulen eller om det räcker att bara byta strömställaren till fläkten?
Känns som att det bör funka va? Betydligt billigare
B2 kan du strunta i.. om du INTE vill ha koden måste du åka över 35km7H... stå på tomgång med växel i och släppa upp kopplingen så motorn dör. DÅ minns den det. Slår du av tändningen så måste du börja om..
Börja med att inhandla fläkten och släcka koden. Har du tur så klarar det sej..Felet är inte att fläkten får för mycket ström.. felet är att fläkten är blockerad så att den KRÄVER för mycket ström.. mera än fläktmotståndet kan leverera..
av doubleuu
#239834
Okej, grymt. Hade ingen aning om att det funkade så...
Hoppas det räcker med att köpa fläkt då. Ska köpa en så berättar jag hur det gick sen ;)

Tack för hjälpen,
av svennek
#240291
Jag har exakt samma problem med min 850-93a med fläkt som går hela tiden. Så jag e riktigt nyfiken på hur det går för dej och om det räcker att byta fläkten bara
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]