...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Har själv två gånger blivit stoppad i kontroll där de kontrollerat både hastighet och nykterhet, (dock aldrig åkt dit för något av dem).
Håller helt klart med dig om att det är mycket farligare med onykterhet än att köra lite för fort på bra väglag.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Cicaro skrev:är ju inte förbjudet att köra trött i sverige, (jämfört ex med usa där man iaf i vissa delstater har test som man skall klara, och om man itne klrar det får man inte åka oavsett om det beror på trötthet eller droger...

Jag har blivit stoppad i blåskontroller 5 gånger sen jag fick körkort eftersom jag passerade genom ett festivalområde på väg till och från jobbet under en sommar och fick under den helgen blåsa 4 gånger innan dom lärde sig vem jag var i princip, i mitt tycke alldeles för få gånger/tillfällen eftersom det är bara då och en gång till jag fått blåsa.

För att anknytat tll trådrubriken; varnar aldrig för nykterhetskontroller, finns ju ingen anledning eftersom en person som är onykter enligt mig inte har ett skvatt att göra i trafiken. En hastighetskontroll kan jag dock varna dom jag möter för(såvida det inte är några personer som gör konstiga omkörningar och blåser 200 knyck) eftesom alla kan av misstag glida upp över hastigetsgränsen.

Men det är väl ett av budorden; behandla andra som du vill att andra ska behandla dig =)

Intressant att jämföra med USA speciellt vad det gäller trafik relaterade topics, i synnerhet då vi som lilleputt land kanske kan dra nytta & lärdom av de erfarenheter de har.
Min erfarenhet från USA (östkusten) är att istället för som Sverige slå sig för bröstet & ha näst intill nolltolerans på tillåten promille men inga som helst straff av effekt då någon framför fordon / förorsakar olycka pga rattonykterhet. Kom ihåg, i Sverige betraktas olycka pga rattonykterhet som en olyckshändelse...av vårt kära rättsväsen.... oavsett utgång.
I USA så (lite olika beroende på vilken stat det gäller) är det mer frihet under ansvar. Ett glas vin eller en starköl till maten gör ingen till en farlig bilförare men den som konsumerar mer än så & väljer att framföra ett motor fordon & orsakar en olycka med personskador får snabbt erfara amerikanska straffsatser samt skadestånd som heter duga.
Alla vet alltför väl hur anhöriga till offer för de som valt att köra rattfulla i Sverige hånas av svenskt rättsväsen då domstolarna spottar de anhöriga i ansiktet & gullar med alkoholisten som på sin höjd får lite tid att läka levern på en anstalt ett par månader...efter att ha kört ihjäl lilla Lisa 12 år (kom ihåg, det var ju en olyckshändelse & alkoholism är ju en sjukdom...snyft snyft :roll: ).

Problemet i Sverige är att efter decennier av någon egendomlig snedvriden illussion av att alla har samma värde & att man oavsett gärning ska värna mer om brottslingen än om offret.... så viftar vissa stolt med förbuds vimpeln & visar på att vi i Sverige minsann har lagar & förbud..... Vad fan hjälper det då vi inte har några straff ?!?
Om någon väljer att köra full/berusad & pga detta val kör ihjäl någon jag har kär så har denna person definitivt inte samma människo värde som om han/hon gjort rätt val.

Sunt förnuft & själv kännedom kommer man långt med, jag vet pga erfarenhet att min reaktionsförmåga inte försämras ev 1st öl till maten (desto värre är det med extrem trötthet).
Löjet i det hela är att man från polis & politiker håll är mer intresserade av att straffa fortkörare än de som väljer att framföra ett fordon efter att ha konsumerat alkohol / droger / tabletter...... Sverige i ett nötskal !

Om jag varnar för fartkontroller? Givetvis !
Om jag varnar för nykterhetskontroller? Nä, varför skulle jag.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag blev invinkad för blåskontroll under eftermiddag en midsommardag för några år sedan. Innan de hann ta fram instrumentet sa polismannen att jag inte hade rätt skattemärke på plåten bak. Känner jag inte till, det är en hyrbil, svarade jag. Det visade sig att bilen var obesiktigad och därmed belagd med körförbud. Poliserna blev såpass upprörda att de glömde av blåskontrollen och istället skrev rapport om körförbudet. Vi pratades vid en stund om detta dock så de förstod väl att jag var nykter, kommer dock ihåg att jag var nervös för midsommaraftonens kväll var rejält blöt.
av Lövet
Fy fan för svenskt polisväsen:

"I rapporten nämns flera exempel på hur polischefer beordrat sina anställda att undvika att ta fast rattfulla genom att ställa sig på tider och platser där risken att ta fast rattfulla är liten. Det tar nämligen lång tid att avrapportera och ta hand om en rattfull, och då hinner inte poliserna göra tillräckligt många utandningsprov. Och varje enhet måste göra ett visst antal prov."
av Travolta
andreas_lofgren skrev:Fy fan för svenskt polisväsen:

"I rapporten nämns flera exempel på hur polischefer beordrat sina anställda att undvika att ta fast rattfulla genom att ställa sig på tider och platser där risken att ta fast rattfulla är liten. Det tar nämligen lång tid att avrapportera och ta hand om en rattfull, och då hinner inte poliserna göra tillräckligt många utandningsprov. Och varje enhet måste göra ett visst antal prov."
Detta borde ju ju för fan vara straffbart, att medvetet undvika rattonyktra för att uppnå rätt statstik. Varför ska skattepengar gå till något helt meningslöst? Än värre är väl iof de som satt kraven på antal stopp polisen ska göra. Prio torde ju vara att stoppa så många Onyktra som möjligt...
Användarvisningsbild
av camaro69
Det var väl därför f d rikspolischefen Stefan Strömberg fick sparken då han var alltför inriktad på statistik och "pinnjakt".
Användarvisningsbild
av camaro69
Klart smart att varna för polisen. Självklart ska man varna flyende bankrånare och rymlingar från fängelser plus andra grova brottslingar. ??:-/ (OBS. Ironi)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]

Tysta sommardäck V90

Det stämmer att Volvo inte uppger 245/45-19 s[…]