Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2 loud
Fick ett förtvivlat samtal från en kompis igår , han hade bytt undre bärarmen på sin V70-01 och lyckades dra ur inre drivknuten på höger sida (passagerarsidan ) ,, han berättar om lösa kulor så det det är inte en tripod ,, men sen säger han att den "ramen" som håller kulorna på plats på drivaxeln var helt lös från axeln .. det brukar var lite speciellt att återmontera en drivknut och eftersom jag inte enns sett den har jag svårt att hjälpa honom med råd ,, kollade runt lite här på forumet men råd som "SLÅ ,BANKA " in den känns inte riktigt som nått jag vill vidarebefodra .. så kan någon (gärna med bilder) beskriva hur man återmonterar den inre drivknuten med 6 kulor för mig ??

Åke
av finnepower
Samma sak hände mig när jag bytte länkarm. Lite svårt att förklara. Men de är ca 6-7 kulor och en metallring med hål för kulorna. Sätt den intre knuten med hålet för kulorna uppåt i ett skruvstäd. Ta drivaxeln och och sätt på metallringen. Sen ska kulorna i hålen på ringen samtidigt som den ska i den inre knuten som du har fast i skruvstädet.

De går betydligt enklare om du fettar in metalltingen rejält så kulorna sitter kvar.
Användarvisningsbild
av Tummen2
Vad jag kom ihåg när jag satte ihop den inre drivknuten var framförallt att det kändes fel när jag skulle återplacera kulorna på sitt rätta ställe. Drivaxelns spår riktade åt ett håll och skårorna på utsidan åt ett annat håll. Sedan är det ett sådant jobb där man vill ha ett par händer extra för att få alla kulorna på plats. finnepower har helt rätt använd mycket fett så ligger kulorna kvar och det går lättare.

Lycka till
av Bias s60
hej
du kan sätta dit den på tre olika sätt, ett är rätt. sätt upp axeln lodrätt i skruvstycket (så du kan plocka i kulorna.)
sen är det bara att ta en massa fett o få dit kulorna, o i med drivaxeln, det var ett tag sen jag gjorde det, men det går.
lycka till
av tompav70
Hej lyfter den här gamla tråden eftersom jag har gjort precis som trådskaparen gjorde :evil:
Nu har jag fått ett klonkande ljud när jag svänger åt höger, är det kört nu så jag måste köpa en ny drivknut eller är det
nått som kan nöta till sig? Eller har jag satt ihop det fel? Det lär väl annars bero på att jag inte har fått dom där kulorna på samma plats som dom satt förut.
Är det nån som vet vad en sån där drivknut kostar o köpa? Jag har sökt runt på internet men jag hittar bara pris på den yttre.
Användarvisningsbild
av gooose
tompav70 skrev:Hej lyfter den här gamla tråden eftersom jag har gjort precis som trådskaparen gjorde :evil:
Nu har jag fått ett klonkande ljud när jag svänger åt höger, är det kört nu så jag måste köpa en ny drivknut eller är det
nått som kan nöta till sig? Eller har jag satt ihop det fel? Det lär väl annars bero på att jag inte har fått dom där kulorna på samma plats som dom satt förut.
Är det nån som vet vad en sån där drivknut kostar o köpa? Jag har sökt runt på internet men jag hittar bara pris på den yttre.

Du har nog satt ihop den fel om det låter efter detta Bara att ta isär och göra rätt men innan du monterar på bilen se till att den går att vrida lätt åt alla håll

//Gooose

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]