Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JDK82
Besiktigade min volvo 745a i går och fick 4st 2or.

1. CO-halt tomgång, för hög. 6,0 (3,5)
2. Parkeringsbroms rörelsereserv, kort.
3. Länkarm, bak, bådasidor, rostskadat.
4. Styrled, höger inre, glapp.

Hur fixar jag dessa på lättast och billigaste sättet?

Styrleden finns på biltema, 129:- kanske ingevidare kvallitet men det får duga.
Länkarm?? skrot? volvo orginal?
Parkeringsbromsen hittar jag inte hur man spänner.
CO-halten vet jag inte häller vad jag ska göra åt.

745 b230A -86

Uppskattar verkligen tips och hjälp om dessa frågor! / Jompa
Senast redigerad av 1 JDK82, redigerad totalt 0 gånger.
Tjena.
Att spänna handbromsen går till så här: citerar från Haynes handboken:
Ta bort den bakre askkoppen och panelen med cigarettändare-/bältesvarningslampor för att komma åt vajerjuseringen.
Lossa på låshylsan framtill på justeraren, antingen genom att driva hylsan framåt eller genom att dra justeraren bakåt. Vrid justermuttern tills handbromsen fungerar inom specificerat antal "klick", kontrollera att bromsen inte kärvar när spaken lossas.
Vad antal "klick" skall vara vet jag ej men på min 745:a så tar handbromsen ungefär på mitten, och det har inte varit några problem på besiktningen med det.
av Lesjö
1 Du har en Strombergförgasare som måste justeras på verkstad. (Efter att tändsystemet har kontrollerats och allt övrigt är korrekt.)
2 Parkeringsbromsen justeras bakom askkoppen genom en plastmutter på bromskabeln. Askkoppen demonteras med hela sin kasett. Plastclips som måste lättas på. Enkelt.
3 Länkarmarna kan ibland svetsas på plats, men oftast bättre att köpa på skroten. Ganska lätta att byta.
4 Inre styrled ganska lätt att byta, men sedan måste man göra en hjulinställning. Biltema duger bra.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har en DVG-förgasare, med en skruv under, 8mm hylsa. Skruva upp den en bit, ev. kan du få skruva lite på bilprovningen. Men det beror lite på hur högt CO du har. (Skriv alltid med alla värden från besiktningsprotokollet när du frågar om sånt!) Nål och munstycke kan vara så slitna att det inte går att justera ner.
En annan sak som hjälper är om pulsairen funkar. Du har två backventiler i framkant ovanför grenröret. Dra bort slangarna från ventilerna med motorn igång och lägg tummen över. Det ska kännas att det suger. Puffar det ut avgaser så är ventilen kass. En fungerande pulsair sänker CO med ungefär hälften.
Gränsvärde på bilprovningen 3,5%
Inställningsvärde på verkstad med pluggad pulsair 2%
Användarvisningsbild
av CarMan
när är det dags att överge en bil? du kanske hittar en fungerande bil för samma peng som det kostar dig att laga denna?
Skriver samma sak här som ja skrev i en annan tråd, Om du inte läser igenom andra trådar =)
Angående Co-halten:
Det finns bara en sak att göra om du vill öppna huven och meka förgasare. Köp en flaska k-sprit och slå i tanken. Avgasvärdena kommer bli bättre än på en modern bil med katalytisk avgasrening. Det är åtminstone vad bilprovningens avgasmätare tror.
(Testat :wink: )
av JDK82
CarMan skrev:när är det dags att överge en bil? du kanske hittar en fungerande bil för samma peng som det kostar dig att laga denna?

Jag har en 855a oxå men nu när frugan har fixat jobb så behövs båda, och jag ska bara åka till jobbet och hem med denna... och det borde bli billigare att fixa dessa fel än att köpa en annan bil som det kanske blir mer fel på?!
av JDK82
MoteX740 skrev:Skriver samma sak här som ja skrev i en annan tråd, Om du inte läser igenom andra trådar =)
Angående Co-halten:
Det finns bara en sak att göra om du vill öppna huven och meka förgasare. Köp en flaska k-sprit och slå i tanken. Avgasvärdena kommer bli bättre än på en modern bil med katalytisk avgasrening. Det är åtminstone vad bilprovningens avgasmätare tror.
(Testat :wink: )

Jo jag har läst andra trådar men jag skrev upp allt från besiktningen iaf...

Jag hade i en klaska k-sprit innan jag åkte till besiktningen men det hjälpte inte....Nu finns CO värdet med på frågan (glömde skriva dit den).
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]