Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Körde bilen till gör det själv hallen igår, allt funkade klockrent.

Bytte soppafilter och dit me nya packningar, smackade ihop allt igen å så starta inte aset igen.

Gjorde ett par startförsök innan batteriet dog, sen körde vi startkablar men utan framgång.

Min gissning är att nån av "förpumparna" i tanken har packat ihop.

Vet ju att man kan mäta om dom får ström iaf, men mera felsökning och tips är extremt välkomna.

Kan man t.ex plocka isär dom och laga eller är det bara att byta på en gång?

/Mange
pumparna går inte att fixa bara att byta.
kommer det ström fram till pumparna
det hände på min 945a det blev kabelbrott i ena kabelen
när jag bytte filtret :evil:
prova om det kommer ström fram till pumpen
gör det inte det så kolla om pumprelät slår till.
prova och knacka på pumpen med en hammare samtidigt som nånkörpå starten
dåbrukar pumpen starta om denbörjar bli dålig

mvh/roger :D

välkommen hit :D
Har du pump vid filteret eller bara en i tanken? Hör du den gå en sekund efter tändning på?
Ta bort kåpan på pumprelät och sätt tillbaka det så kan du tvångsköra pumpen genom att trycka direkt på reläkontakten. Du har en ventil på bränsleröret intill tryckregulatorn. Tryck på den och se om det kommer bränsle.
ibland har det hänt att pumpen bara står och tuggar luft efter att man har bytt filter / kört soppatorsk. Då hjälper det att släppa ut lite luft i ventilen.
Kan det inte vara så enkelt att filtret sitter åt fel håll??
Eller är jag helt ute och cyklar om jag säger att det skall finnas en pil på filtret så att man sätter det åt rätt håll?
pumpen bara klingade när man körde på starten, eller om det var nåt annat som lät, köpt en ny pump nu iaf, till tanken.
Sitter ju en till brevid soppafiltret som enbart passade åt ett håll. (rätt håll såklart!) :)

Så nu är problemet att jag inte hittar sockerbiten/multikontakten till pumpen, vet inte var den försvinner åt!

Har inte nån fungerande domkraft så kan inte krypa in under bilen och kolla efter heller...
Mangyver skrev: Vet ju att man kan mäta om dom får ström iaf, men mera felsökning och tips är extremt välkomna.
Här är guiden för 745 ... vet inte hur mycket den gäller för din. Mer troligt att du fått luft i systemet ... som Sparkz var inne på.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=35229
Mangyver skrev:hittade felet, glömde säga det, förpumpen var trasig, den som sitter i tanken, var ett jäkla bångel å få loss den gamla, alla slangklämmor hade rostat ihop så fick borra å knacka å ha mig, men till slut så!
M, jag vet .... been there :) Gött att du fick ihop det.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]