Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jopplund
Jag har köpt en 740 -90 gl/t utrustad.har hållt på mecka lite med den utan framgångar och
har pratat med dom ja känner som är ganska kunniga om volvo utan gjort några framsteg så
tänkte att jag skulle prova på forumet och se om det blir framsteg.
När jag köpte den sa killen att soppa pumpen (i tanken)gått för den låter inte...
så jag tänkte att det inte var något stort projekt men har nog tagit vatten över huvudet. :oops:

har kollat:
*pumparna x2 (funkar)
*soppafilter
*soppapumpsrelä
*luftmassmätare
*tändmodul (annan från skrot inte 100 att den funkar)
*med testmejsel ström på tändspolen och säkringen på pumparna
(bara den under bilen som får ström)

jag får ingen gnista på stiften lr ström till pumpen(i tank)

Skulle byta hallgivaren men den satt fast så bröt sönder den.
Så det blir lossa växellådan och försöka ta ur hallgivarfästet :(

nu är frågan om någon har något förslag vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Se vad som händer när du får dit en ny impulsgivare*. Det lutar åt den när du inte fick ström till pumparna. Givaren skickar signal till tändsystemet, som i sin tur skickar varvtalssignal till bränslesystemet. Bränslestyrenheten drar pumprelät när den får signal om att motorn snurrar.

Ordpolisen rycker ut: Det du har är en induktiv givare, en spole runt en magnetkärna. Det funkar som en generator och skickar ut en liten växelström. En hallgivare är en annan typ som sitter i fördelaren på en del andra tändsystem. Den bygger på en halvledare som är känslig för magnetfält.
av jopplund
skulle ta bort givaren men den satt fast så jag bröt av den och bröt lite på fästet,
så nu har ja beställt ny givare och fäste.
men måste nu ta ner lådan så har lossat allting men har inte fått loss den än. :evil:

tänkte sen kolla så svänghjulet sitter rätt med markeringarna.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Du säger att bränslepumparna funkar. Har du matat den i tanken manuellt då. Eftersom du säger att du inte har spänning fram till den.
av jopplund
Japp båda har jag demonterat och haft lösa och lagt ström på och båda två gick.
sen monterade jag båda två.Efter det hade jag tändningen på (och starten tror jag osäker)och provade
med en testmejsel på båda säkringarna men bara pumpen under bilen fick mejseln att lysa men inte den i tanken.
sedan gav jag pumpen i tanken ström då fick jag sås upp till spridarna eller vad man ska säga.
Användarvisningsbild
av sidhabo
På min måste man dra startmotorn eller motor igång för att få spänning till tankpumpen. Även till huvudpumpen tror jag ...
Övre uttaget (om du tar ur säkring 11) går till 12 V en på tankpumpen. Så har du 12 V i undre uttaget på säkring 11 men inte till kontakten närmast tanken är det kabelfel. Ohm mät från övre uttag säkring 11 till 12 V sladden bak i skuffen för tankpumpen. Men du kanske också har problem med bränsle relät som Sparkz sa. Vet inte ifall båda pumparna matas av detta relä .... Du har ju kräm fram till huvudpumpen. :???:
av dalldall
du behöver inte plocka ner lådan!!! använd en av bultarna som håller lådan till motorn och gör ett nytt fäste med en plattjärnsbit, det funkar fint!!!!
av STP
Hej!

Tillbaka till felsökningen. Jag hade en 740 -90 B230F där inpulsgivaren hade gått.
Ett bra sätt att konstatera om det är denna som gått sönder är att köra runt motorn och kolla på varvräknaren. Om ipm.givaren är OK så "hoppar" nålen till vid körning på starten. Om den är kass så ligger den helt stilla!

Lycka till!

STP
av jopplund
okej tack för tipsen..hur betedde sig motorn när hallgivaren var sönder då?
det där med växellådan som dalldall skrev förstog jag inte..
har brytit av givaren som sitter i fästet med 2 st skruv in i blocket och dom kommer jag ju inte åt om jag inte får ur lådan en bit.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]