NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#239661
Har fått ett affärsförslag på en ny 1.8F, kinetic utrustad i metallicklack för drygt 180 000:-

Till saken hör att jag pendlar till jobbet ca 12mil landsväg/motorväg varje dag och kör såldes drygt 3000 mil per år. Det jag är mest osäker på är driftkostnaderna så jag vill gärna få lite input från er som hunnit kör en sådan ett tag.

Har fått en prisuppgift på ca 4000 om året för en liten och en större service.

1.6D är tyvärr utesluten då jag redan med en tokrabatterad 1.8F ligger nära mitt pristak.
#239674
Har kört min 1.8F -09 nu i 500mil drygt. Körd på E85 drar den 1,05 och på BF95 drar den 0,75. Detta vid blandad körning med 60 motorväg/landsväg och 40 stad, helt ok tycker jag. I övrigt så trivs jag med bilen, väldigt bra väghållning, har sportchassi. Om man kör mycket på motorväg i +110 så finns det lämpligare modeller, varval på motorn vid bråttomkörning i 140 är ca 4000 ( låter inte så mycket ändå ). Stereon som är den enklaste modellen performance låter bättre än den förra bilen som var en X5:a med DSP!
#239689
1,8F är väldigt trött och surrig i motorvägsfart. Kan man leva med det så är bilen helt okay i övrigt. Frågan är hur den ekonomiska kalkylen ser ut nu dock med etanol för 9,5kr/lit och bensin för 10,50kr/lit. Med din körsträcka skulle jag alla dagar i veckan leta diesel, kanske begagnad om du har ett pristak på 180'?

http://www.blocket.se/vi/18475117.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/18234328.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/19260678.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/19247037.htm?ca=11_s
#239747
Jag har haft min V50 1,8F ett tag nu och innan den hade jag en S40 1,8... Det jag har reagerat på är att Nya V50 är något tröttare men betydligt törstigare i stadskörning. Den ligger på minst 1-2 dl/mil mer (bensin) än s40 även om det bara ska skilja 12kg i tjänstevikt.
Men landsvägskörning ligger dom båda ganska bra till. Min s40 körde jag på 0,69 som lägst och V50 ligger inte så långt efter. Med sommarens etanol- och bensinpriser så blev det ganska mycket billigare med etanol i tanken.

Jag tror inte att en 1,6l D är inte nå mycket snålare på landsväg, däremot lär den vara mycket bättre i stan.

Jag har aldrig upplevt 1,8 surrigare än någon annan V50. Det som varit problemet tidigare har varit isolering och vägljud vilket givetvis har drabbat alla motortyper. Nya V50 är dock mycket bättre isolerad än tidigare modeller.
Något du bör satsa på är Bi-Xenonljus... det är ett måste om du någon gång kör i mörker.
#239779
_lucifer_ skrev: Jag har aldrig upplevt 1,8 surrigare än någon annan V50. Det som varit problemet tidigare har varit isolering och vägljud vilket givetvis har drabbat alla motortyper. Nya V50 är dock mycket bättre isolerad än tidigare modeller.
Något du bör satsa på är Bi-Xenonljus... det är ett måste om du någon gång kör i mörker.
Jotack du, vissa skillnader finns allt. Framförallt de femcylindriga motorerna är betydligt tystare eftersom de går på mycket lägre varv. Ett annat tips är att välja laminerade sidorutor. Jag har det i min och det känns inte som att åka samma bil som de billigare varianterna. Rekommenderas varmt.
#239808
Då måste du provköra först och känna efter själv. För 1,8F är bullrig på riktigt och Halogenlamporna är svaga. Priset är dock lockande helt klart.

Det är riktigt trevligt att gå i bilhallar idag för övrigt. Var på Bilia Solna idag och blev närmast förföljd av säljare. Detta har aldrig hänt förut, man har mer eller mindre varit tvungen att slita ut dem från sina datorskärmar för att få hjälp tidigare.

Var också på Borås Bil i förra helgen och hämtade T5an. Fick hjälp av 3 säljare samtidigt där 1 bland annat stod på knäna på asfalten för att byta ut min regskyltshållare inför leverans, Den var "för repig". Snacka om VIP behandling, sådant har åtminstone inte jag märkt tidigare i Volvohandeln. (Eller ett tråkigt tecken på att de inte har så många kunder)
#239928
Bättre bemötande är dock inte något som genomsyrar alla... :)

Hos en VAG handlare kollade vi runt i säkert 20 min utan att någon ens sa hej.

Vi var ute och provkörde en 1.8F igår och jag blev positivt överraskad. Visst var den lite surrig i motorvägsfart men jag tyckte ändå att den orkade med omkörningar och dylikt helt okej.

Största frågetecknet för mig är dock vad som kommer att hända med etanolpriset de närmaste åren, blir det magplask för driftsekonomin med att köra på etanol så faller hela kalkylen för egen del (kan inte utnyttja miljöbilsförmåner i form av parkering och trängelskatt). Tycker att regeringen har gjort ett alldeles för svagt jobb i sitt miljöarbete när det gäller att vara tydlig med en långtidsplan.

Men visst är det lockande med en MY09 tillverkad i november för 180 000:-
#239951
När jag började köra etanolbil 2006 kostade etanolen 7.64kr litern. Sen dess har den bara ökat i pris. Nu är etanolen dessutom extra dyr i och med att man har vinterkvalitè som gör ett prispåslag på 60öre. Men etanolen har absolut inte blivit billigare med åren och den lär nog inte bli det heller är jag rädd..
OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]

Jag är skeptisk till att verksamheten är[…]