Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
sidhabo skrev: Får väl ge mig på det då. Verkar ungefär samma med min. Hör av mig när jag behöver expert support :)
innan du börjar;
skaffa några LÅNGA skruvar i dimension M3 , M3,5, M4
- typ 50 mm långa, samt några muttrar till varje !

Om knappen stannar inne så är det antagligen en plastpinne som är av - pinnen kan ersättas av en av skruvarna ovan !
- jag är inte riktigt säker på vilken dimension som passar bäst !

tyvärr har jag inte kvar bilen så jag kan inte kolla !

/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
emwtur skrev:
sidhabo skrev: Får väl ge mig på det då. Verkar ungefär samma med min. Hör av mig när jag behöver expert support :)
innan du börjar;
skaffa några LÅNGA skruvar i dimension M3 , M3,5, M4
- typ 50 mm långa, samt några muttrar till varje !

Om knappen stannar inne så är det antagligen en plastpinne som är av - pinnen kan ersättas av en av skruvarna ovan !
- jag är inte riktigt säker på vilken dimension som passar bäst !

tyvärr har jag inte kvar bilen så jag kan inte kolla !

/emwtur
Oki, tack för info emwtur. Får testa det. Men ska man plocka loss mätarhuset då för att fixa till det ?
Användarvisningsbild
av emwtur
OM nu knappen stannar inne !!!!!

så får man plocka ut hela mätarhuset - det är ju bara två stjärnskruvar,
ta in alltihop och lägga på köksbordet och lossa hastighetsmätaren från mätarhuset.
knappen sitter i ändan på en ca 5 cm lång plastpinne som sitter i en plastplatta.
i mitt fall hade pinnen gått av precis där den var fäst i plattan ( gjuten plastdetalj alltihop ) - nåväl - jag borrade ett 3mm hål precis där pinnen suttit , skruvade igenom skruven ( lång sådan ) satte en mutter på baksidan så den satt fast, sedan lyckades jag få loss den svarta plasttoppen - den man trycker på - och sätta fast den på toppen av skruven ! sedan återstår "bara" att sätta ihop alltihop igen.
Det är fem år sedan jag gjorde detta - så jag har säkert missat detaljer som att jag fick ta bort foliekortet eller att något annat måste bort innan man kan lossa hastighetsmätaren ....

/emwtur
Användarvisningsbild
av MoteX740
Tjenare igen :P
Jag får 2.758 Ohm konstant motstånd, även om ja lägger i backen och gungar bilen fram och tillbaks så det borde bli turbulens i tanken så flottören borde röra sig. Jag tror jag har plåt, hur ser man det ?
Ett tipps med icke fungerande trippmätare märkte jag att man får inte nollställa den när man kör, då stannar min helt, utan man får göra några snabba tryck när man står still så börjar den snurra igen, helt sjukt men det måste vara något som låser sig där inne .. :P
Användarvisningsbild
av sidhabo
MoteX740 skrev:Tjenare igen :P
Jag får 2.758 Ohm konstant motstånd, även om ja lägger i backen och gungar bilen fram och tillbaks så det borde bli turbulens i tanken så flottören borde röra sig. Jag tror jag har plåt, hur ser man det ?
Ett tipps med icke fungerande trippmätare märkte jag att man får inte nollställa den när man kör, då stannar min helt, utan man får göra några snabba tryck när man står still så börjar den snurra igen, helt sjukt men det måste vara något som låser sig där inne .. :P
Verkar ju som din är kass då. Har inte provat gungatricket men det borde ju ändra utslaget.
Om du vill SE vad du har så är det denna som gäller ... have fun !
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=35229

Well, min knapp är av så det blir nog till att plocka loss det. Det verkar ju inte alltför blodigt.
av winston
Ett vanligt fel på 740 är dåliga lödningar på tankmätaren det gäller även alla instrument, t ex hastighetsmätaren och instrumentbelysning. Ta bort hela instrumentetpanelen, ta isär instrumenthuset genom att lossa alla skruvarna på baksidan. Ta sedan bort tankmätaren och löd om alla lödpunkterna på kretskortet
Användarvisningsbild
av sidhabo
winston skrev:Ett vanligt fel på 740 är dåliga lödningar på tankmätaren det gäller även alla instrument, t ex hastighetsmätaren och instrumentbelysning. Ta bort hela instrumentetpanelen, ta isär instrumenthuset genom att lossa alla skruvarna på baksidan. Ta sedan bort tankmätaren och löd om alla lödpunkterna på kretskortet
Tog loss min idag. Kunde inte se att lödningarna var dåliga. Ens med förstoringsglas. Men det kan de ju vara ändå kanske. Nöjde mig med att fixa min trippmätarknapp. Man vet ju aldrig vart man hamnar om man börjar löda. Kan bli bättre .... eller sämre :lol:
Användarvisningsbild
av emwtur
sidhabo skrev:
emwtur skrev:OM nu knappen stannar inne !!!!!
/emwtur
Ok, tog dig på orden emwtur och fixade knappen .... samt skrev en guide om hur man gör det :)
Tack för tipset ! Nu kan jag glömma min tankmätare som verkar bli sämre för var dag ...

http://www.sidhabo.org/div/HowtoFixTripp.pdf
right on !

/emwtur
Användarvisningsbild
av MoteX740
sidhabo skrev:
MoteX740 skrev:Tjenare igen :P
Verkar ju som din är kass då. Har inte provat gungatricket men det borde ju ändra utslaget.
Om du vill SE vad du har så är det denna som gäller ... have fun !
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=35229

Well, min knapp är av så det blir nog till att plocka loss det. Det verkar ju inte alltför blodigt.
Tackar =) Nu vet jag vad jag har framför mig imorgon :)
Ska bli intresant att plocka isär, så kan man kanske hitta något fel :)

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag frå[…]

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]