Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jimpiz
Skulle precis byta oring på spridarna, då det inte fanns någon på spridaren. Men när jag trär på den tjocka ringen så går inte spridaren ner i hålet i motorn, hjälper inte hur hårt man än trycker

Bild

Det är en Volvo 740 GLE B230E

Vad gör jag för fel?

Jag har oljat in o-ringen, Sen kan jag ha placerat o-ringen på fel ställe. Vill någon visa på denna bild vart o-ringarna ska sitta. har 2 st. En tjock å liten som ska sitta som övre och en stor och tunn som ska vara den nedre enligt Meca.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den tjocka ringen sitter mellan spridaren och plasten. Använd en nyckel som passar på den mindre sexkanten att bända med.
av Jimpiz
Vilken plast?

Vilken Sexkant?

Har du inte lust att öppna bilden med paint å rita lite pilar, eftersom jag inte är så hitech på detta :oops:
av dalldall
på bilden sitter det en oring på plasthuset, fast den på din är platt, hård o gammal! där skall den nya stora tunna sitta, sen bänder du upp spridaren ur plasthuset med ett par nycklar( akta bara så du inte spräcker plasten) där sitter den lille tjocke, jag bytte precis på farsans bil.
Användarvisningsbild
av JMJ
Hej!
Vet inte ifall du löst problemet eller ej men jag ska försöka förklara så gott jag kan hur jag gick tillväga när jag bytte spridarpackningar.
Tidigare skribenter har dock givit dej bra tips allaredan men jag gör ett försök att tipsa oxå.
När du lossat muttern till plasten som håller spridarna på plats och fått loss spridarna så placerade jag pekfingret och långfingret på varje sida om plasten och satte nedre delen av spridaren i handloven och pressade nedåt...på så sätt fick jag loss plasten ifrån spridaren...när du lyckats med detta så syns den tjocka O-ringen tydligt precis som bilderna JE jr lagt in.

Lycka till!
av Jimpiz
Jo, löste det nu :D, tack för all hjälp. Nu startar bilen iallfall på 4 cylindrar och inte på 3 :D, men nu drar den fortfarande tjuvluft, ska lämna in bilen den 15 dec för byte av insugspackning å se om det hjälper, har ju en egen köpt packning, så värst mycket betalt kan ju inte verkstaden ta?!
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]