Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det läcker kylarvatten inne i motorn....
Fyller man på när motorn är avstängd hinner man inte ens fylla upp nivån innan allt runnit igenom. :!:
Det läcker inget vatten någonstanns utanför motorn.

Har plockat av topplocket nu å topplockspackningen ser okej ut,
Men det finns väldigt mycket vatten i oljan så det måste läcka frågan är bara vart det kan läcka såpass mycket?
Kan trasig topplockspackning eller skev topp verkligen orsaka ett sånt kraftigt läckage? Eller är det mer troligt att motorblocket har spruckit nånstanns?

Tacksam om nån som vart med om något liknande vill dela med sig :wink:
tämde ut oljan nu och det var säkert 5 liter vatten i tråget, testade å fylla vatten i motorblockets kylkanaler och det stanna kvar.
Sen vände jag upp och ner på topplocket å testade samma sak, det rann bra med vatten ut vid kamaxelhuset, då borde rimligtvis det vara en spricka invändigt i topplocket?
det är igentligen ingen fara att köra med lite vattnig olja, då oljan Emulerar (Stavning) och smörjer iallafal, den blir bara lite tjockare.¨
men det krävs väldigt lite vatten för att få oljan att ändra färg så det är nog en 3-4 stycken innan oljan ser okej ut!
du kan låta motorn stå med öppen oljeplugg över en natt eller två så all olja värkligen får rinna ut som kann .

// MoteX
Främre avgasrör

Jag har katalysator, röret är när j[…]

Vad är det för fläckar?

Jag är inte säker var det l&aum[…]

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]