Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Rookkeer skrev:
eccy243 skrev:Här i Östersund är avgassystemen billigare på Volvo än på Mekonomen och Autoexperten. Var in och köpte en halvsats för nån månad sen åt min kompis 745 -91. Det kostade under tusingen. :D Så om det är nåt dom nästan kastar efter en på Volvo så e de avgasststem. :wink:
Håller inte med dig kollade med bilia Eskilstuna dom skulle ha 1700 utankort med kort minus 8%

Det kallar jag inte kasta efter en
Okej. Det lät lite väl tycker jag. Såg på kvittot nu att jag fick personalrabatt också. Så jag kanske ska knipa igen. :D
Snittpriset enligt volvos Nice Price-pdf är 1350:- utan Volvokort och 1242:- med.
Användarvisningsbild
av popeye65
Om man räknar på det så kostar halvsats med monteringssats hos Biltema 1408:-, hos volvo utan volvokort 1583:- (skillnad 175:-) och med volvokortet 1456:- (skillnad 48:-). Att man sedan kan dela upp det 4 månader räntefritt på volvo är ju bara en bonus.
Biltema har ju också ett avbetalnings alternativ med sitt kort, där är det räntefritt i 1 månad, andra alternativ tillkommer där en avgift på 25:-/månad och en uppläggningsavgift som varierar mellan 45:- till 345:-.
Billigaste och bästa alternativet anser jag det vara att inhanda halvsatsen på volvo.
Kör man volvo och inget volvokort har så rekommenderas det å det varmaste :D
av Hemulen
I Biltemas halvsats ingår det monteringssats, pris 1199:-kr. Nästan 400kronors skillnad mot Volvos om deras kostar 1583kr med monteringssats.
Användarvisningsbild
av emwtur
sen kan man ju få loss ett rostfritt för 2400 på Biltema så är problemet borta om man tänkt behålla bilen ett tag.
<EDIT ! det var visst 940 som det priset gällde ! />

Funderar på att sätta dit ett rostfritt nästa gång
- men kanske inte Biltemas, RakaRör har ju nästan samma priser och på något vis har jag inte riktigt fullt förtroende för Biltema

/emwtur
av Hemulen
Smäckt på biltemas avgas på lite olika bilar,helt förvånad vilken bra passform det har varit,med tanke på allt negativt man hört.Dessutom har man sparat en rejäl slant på att använda Biltemas avgas. Exempelvis slutdämpre till Bmw 320i pris Mekonomen:3014kr Biltema 1879kr=besparing runt en släng. Passform perfekt.
Användarvisningsbild
av popeye65
Hemulen skrev:I Biltemas halvsats ingår det monteringssats, pris 1199:-kr. Nästan 400kronors skillnad mot Volvos om deras kostar 1583kr med monteringssats.

Där ser man, hade ingen aning om det, sorry om det blev lite vilselett med priset då :oops:
Har bara kört med volvo orginal avgassystem de senaste 11 åren så jag hade ingen aning om att monteringssatsen ingick hos Biltema :oops:
Användarvisningsbild
av MoteX740
HA! Angående Tändkablar från biltema!
Jag köppte en tändkabelsats på biltema för några veckor sen till båten ( Volvo B20 )
Aldrig mer !
Dom satt fan inte enns fasst på stiftet! Dom klämde sig fast i gummikanten längst ner på hatten, men där uppe där glappade den helt hejdlöst, motorn gick fan knappt!
Och nej det va inte hattar som man skulle ha metallploppen kvar uppe på stiftet för då gick dom inte på alls ..

Klippte sönder en tändhatt och tog bort allt gummi, kan säkert slänga upp en bild på det när jag har hittat bilden igen, Och tändhadden va minnst en mm för stor för att passa på stiftet :shock:

Nej aldrig mer det misstaget! Kunde lika gärna ha matat katten med hundralappar!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Djurplågeri? :lol: :wink:
Har alltid varit väldigt petig med vad jag köper från biltema, verkar det lite undermåligt så köper jag helt enkelt inte den produkten men just tändkablar, oljefilter och sådana saker är ju svåra att kolla och då blir det handlat på något annat ställe. :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tråden handlar om avgassatser, ta tändkablarna nån annan stans!
emwtur skrev: Verkar som om Volvos egen halvsats INTE inkluderar främre dämparen !
/emwtur
Korrekt. Men det är alltså den främre dämparen av tre, på bilar utan katalysator som har en dämpare där i stället. Den höll oftast minst två bakre satser så det var inte alltid den byttes.

Nu var det några år sen man bytte avgasrör varje dag på jobbet, det håller ju så mycket längre nuförtiden. Men då var det ganska tydligt att det lönade sig i längden med original. 5-6 år mot 2-3 år med Walker eller Bosal.
Användarvisningsbild
av emwtur
Sparkz skrev:Korrekt. Men det är alltså den främre dämparen av tre, på bilar utan katalysator som har en dämpare där i stället. Den höll oftast minst två bakre satser så det var inte alltid den byttes.
OK - Det räddade Volvo - helt klart värt att kolla där först nästa gång !

/emwtur
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]