Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
PDK skrev: Idag tankade jag igen, kollade förbrukningen efter 40mils blandad landsväg med statskörning, 0,85l!!!! Tjohoo!!! Och då med ACC påslagen, vet inte om denna bidrar något till förbrukningen??? Någon som vet?
Jo ACC bidrar till en höjd förbrukning eftersom den drivs av motorn. Vintertid är det kanske knappt märkbart ändå eftersom den inte behöver jobba särskilt hårt.
PDK skrev:Hej! Vet inte vad jag kan bidra med, men jag hade en 850 2,5SE -96:a, och förbrukningen snitta 1,7-2,0 milen!!!

Nu har jag gått igenom bilen riktigt. Bytt kamrem, aggregatsrem, tändstift, luftfilter, oljefilter, olja, växellådsolja, bromsolja, termostat, kylarvätska, kommer inte ihåg allt!

Gick igenom bromsarna, fram bromsarna låg på lite grand hela tiden, vilket bidrog säkert till förbrukningen!
Bytte termostat för motorn kom inte upp i temp riktigt och kylarvätska där på. Nu kommer bilen upp temp efter 4-5km bara! Så där märktes något också.
Oljan i motorn var av sorten tjära!! Inte bytt på länge! Satte dit billig mineralolja och filter, körde en sväng på 20mil, fart 90-100km/h, tanka o kolla förbrukningen. Nere i 1,1l!! Äntligen något! Bytte filter o olja igen, till mobil super2000. halvsyntet. Motorn blev märkbart tystare efter denna behandling!
Tändstiften var slut! Motorn blev ännu tystare efter bytet. Ej kollat förbrukning vid detta laget än!
Bytte luftfilter, gick igenom hela vägen från grillen till luftfilter, själva plaströren. längst ner i kröken, fullt med grus o gräs! samma med självaste byttan! Igentäppt nästan inne i! Nu blev motorn ännu tystare, inget flåsande!
Bytte växellådsoljan, va smidig lådan blev! O oljan var riktigt dålig i lådan, aldrig bytt!!! Kan tänka mig att det fanns motstånd där också som bidrog till förbrukningen!
Idag tankade jag igen, kollade förbrukningen efter 40mils blandad landsväg med statskörning, 0,85l!!!! Tjohoo!!! Och då med ACC påslagen, vet inte om denna bidrar något till förbrukningen??? Någon som vet?

Nästa projekt är rengöra vevhusventilationen, rotor/fördelarlock, bränslefilter, rengöra insprutarna, packning till insuget.
Hade också ett starkt bränsle lukt, men kunde inte riktigt lokalisera den först, men så såg jag att två packningar gett upp till insprutarna!! Gav ett litet läckage! Kolla det...

Berätta hur det går för dig...

Var det automat förresten? Hade en MB tidigare, automat, 95:a, bytte olja o filter i lådan, sänkte förbrukningen 0,5milen! Stor skillnad!
Tackar för det. Olan och filter ska bytas nu i dagarna här med. Nya tändstift, flamfälla och röret däremellan luftburken. Filter e fint.

men det kosntiga är att den drog 0,85 veckan innan jag hämtade den. vill gärna ha ner det dit igen ;)

men jag ska kolla spridarna i morgon, är det bara att skruva loss? eller är det nånting man ska tänka på?

Självklart återkommer jag så med resultat när den är fixad.
av PDK
Det är dom som sitter precis ovan insugsröret. Av med metallhöljet, bara att dra den mot dig försiktigt, av med plasthöljet till gasvajer (lättare o vicka loss spridarna då).
Sen tar du av kablaget till spridarna, bara trycka in metall"trådarna" och dra av kontakten. Allihop så är det gjort. Sen sitter själv spridarna fast i en längre skena som är bultade med två st 10mm. Sen har du en Torx25 till bränsleledningarna mot torpedväggen. sen är det bara att vicka loss, försök dra ut dom försiktigt. Om dom lossar ur självaste spridarhållaren, då kan du räkna med en liten skvätt bensin. Mycket enkel konstruktion.... Good luck mate.... jag körde mina spridare i k-sprit, hängde dom försiktigt i en skål bara. lät dom dra lite, sen putsa dom smått.

Har du rengjort flamfällan? Var det svårt?
av *pettson*
Tomas88 skrev:
PDK skrev: Idag tankade jag igen, kollade förbrukningen efter 40mils blandad landsväg med statskörning, 0,85l!!!! Tjohoo!!! Och då med ACC påslagen, vet inte om denna bidrar något till förbrukningen??? Någon som vet?
Jo ACC bidrar till en höjd förbrukning eftersom den drivs av motorn. Vintertid är det kanske knappt märkbart ändå eftersom den inte behöver jobba särskilt hårt.
Faktum är att det har avhandlats av mythbusters på tv..
Resultat: Det påverkar bränsleförbrukningen MINDRE att ha AC PÅ än att stänga av ac:n och öppna fönstret. Testet utfördes med dator som mätte bränsleförbrukningen medans bilarna kördes på ovalbana. Det är alltså mera ogynnsamt att öppna ett fönster en varm dag än att åka med ac:n på. (man testade lite olika hastigheter men det var gynnsamt i alla, tror första hastigheten var drygt 50km/h)
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]