Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vålvå skrev:I var enda biltest oavsett tidning ursäktas förbrukningen med att bilen är rå alt. icke inkörd m.m. när snittet ligger för högt o bilen är ny.Innebär det att "experterna" pratar goja?
Varför tror du att en person som jobbar med att göra en tidning, som förmodligen enbart kör helt nya bilar när de är just nya, skulle veta bättre än de som i sitt arbete jobbar med att köra bil?

Vi är ett flertal här på forumet som kör helt nya bilar i 2-3 år 10.000-15.000 mil i flera omgångar, olika bilmodeller, olika fabrikat etc etc och vi har med största sannolikhet mer erfarenhet av ovanstående än några tidningsmakare.
kave skrev:
Vålvå skrev:I var enda biltest oavsett tidning ursäktas förbrukningen med att bilen är rå alt. icke inkörd m.m. när snittet ligger för högt o bilen är ny.Innebär det att "experterna" pratar goja?
Varför tror du att en person som jobbar med att göra en tidning, som förmodligen enbart kör helt nya bilar när de är just nya, skulle veta bättre än de som i sitt arbete jobbar med att köra bil?

Vi är ett flertal här på forumet som kör helt nya bilar i 2-3 år 10.000-15.000 mil i flera omgångar, olika bilmodeller, olika fabrikat etc etc och vi har med största sannolikhet mer erfarenhet av ovanstående än några tidningsmakare.
Ehh... du menar att människor som inte gör annat än testar bilar i sitt yrke har fel & du rätt, trots att dom inte gör annat och kan jämföra med hundratals modeller :!:
Tillåt mig tvivla.Det är aldrig fel med självförtroende, bara man har lite självinsikt. :wink:
Thho skrev:Någon nämnde även byte till vinterdäck 205/60/16 som en marginell faktor men verkligheten är att förbrukningen sjunker dramatiskt mot tex orginal sommardäck med 225/55/16. För min del skiljer det strax under 1 dl/mil.
Om det är motsvarande däcktyp i övrigt kan skillnaden mellan 205 och 225 aldrig göra 1 dl/mil, snarare 1-2 cl/mil. /PH
Vålvå; testförarna för en tidning kör vanligvis korta sträckor med många olika bilar. Jag är själv amatör utifrån detta pespektiv men har rullat ca 120.000mil med ca 10 olika bilar + tävlat under för många år i bilsport. Det som dessa testförare skriver om i tidningarna stämmer många gånger inte så bra med mina erfarenheter. Men jag är då inte motorjounalist och tycker bara subjektivt.
kave skrev:

Man har nog säkert större erfarenhet av just den bil man äger för tillfället men förmodligen inte i bilar i stort. Bara för att man kör många mil per år gör en inte per automatik till en bilexpert.
Vad är definitionen på "bilexpert", det finns alltså någon som vet bättre än jag själv vad jag tycker om när jag kör bil?? Här finns nog det generella problemet att man blandar det egna subjektiva med att försöka göra något objektivt utan en referensmall.
Vi har ingen koll på hur bilarna testas, mm, däremot så svänger vi oss med begrepp som det tidigare nämnts om "släpper efter inkörning", det skulle då innebära 3000mil som min 2,4D har som första serviceintervall. För om något "släpper" så borde det bli någon restprodukt. eller??
Ja med största sannorlikhet pratar dom goja.

Svårt att veta var dessa tidningsexperter tar sina referenser ifrån. Om dom nästan uteslutande kör nya bilar kan man ju fråga sig hur dom vet att bilarna drar mindre bränsle efter inkörning? Vi har ju i andra trådar redan konstaterat att biltidningarnas tester oftar visar på en högre förbrukning än den vi själva uppnår med våra egna, "inkörda(?)", bilar. Det skulle ju kunna bero på att testbilarna är "råa" men mera sannorlikt beror det på testarnas körstil. Rent siffermässig har testarna rätt. Deras bilar drar mer än de bilar som körs av privatpersoner men det är mer än sannorlikt att dom drar fel slutsatser om orsaken.

Finns för övrigt inte så många Nobelpristagare bland biltestarna.
perhall skrev:
Thho skrev:Någon nämnde även byte till vinterdäck 205/60/16 som en marginell faktor men verkligheten är att förbrukningen sjunker dramatiskt mot tex orginal sommardäck med 225/55/16. För min del skiljer det strax under 1 dl/mil.
Om det är motsvarande däcktyp i övrigt kan skillnaden mellan 205 och 225 aldrig göra 1 dl/mil, snarare 1-2 cl/mil. /PH
Nej du har säkert rätt. Det låter mycket.

Dock - Efter bytet till vinterdäck har snittförbrukningen sjunkit stadigt från 9,8 l/mil till 9,0 och sjunker fortfarande (1700 mil på sommardäck och 200 mil på vinterdäck, aldrig nollat förbrukningen). Volvon används till 80 % endast för pendling mellan Ekerö och Bromma. Farhållaren på exakt 70 varje dag och inga köer. Samma sträcka varje dag. Ser också på momentanförbrukningen siffror som jag inte trodde fanns i färddatorn. Under halvlitern vid jämn fart 70 km/h, kommer inte ihåg exakt men det rullar dramatiskt lättare.
Vålvå skrev: Ehh... du menar att människor som inte gör annat än testar bilar i sitt yrke har fel & du rätt, trots att dom inte gör annat och kan jämföra med hundratals modeller :!:
Tillåt mig tvivla.Det är aldrig fel med självförtroende, bara man har lite självinsikt. :wink:
Vem som har fel och rätt får du själv bedöma.
De enda "experterna" i mina ögon är de som utvecklar bilarna.
En person vars främsta uppgift i livet är att producera tidningar som säljer lösnummer är ingen expert bara för det.
Möjligen kan man väl säga att vissa journalister är experter på att tycka si eller så.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]