Jag kan inte annat än att
verkligen rekomendera dig att skaffa en Bi-Fuel!! Jag kan skriva en roman om alla fördelar som finns med detta (det ska jag dock försöka undvika) men om vi börjar med de nackdelar som jag har uppfattat så blir de som följer:
1. Man behöver tanka oftare OM man vill göra som jag, köra enbart på gas! (Jo, jag vet att bilen startar på bensin men kör man som jag så tankar man soppa max fyra gånger per år så det är inte mycket att tala om! 8) )
2. Servicar är lite dyrare. (Gör man dock som jag och utför allt utom gasdelarnas service själv så är det inte det heller mycket att snacka om.)
3. Gassystemet i Volvos bilar är ett så kallat "piggybacksystem", dvs ett system som hängts på ett befintligt system. Detta innebär givetvis att det blir fler grejer som kan gå sönder. Sen är det tyvärr så att Volvos gassystem har sina brister men om du får tag i en bil där mycket redan är bytt eller fixat så kommer du säkerligen få en driftsäker bil!
4. Bilen är ingen racer! Dock är det så att i dagsläget finns det INGEN teknik riktad till konsumenter som kombinerar miljövänlighet med racerprestanda.
Ja, det var det negativa! :D
Nu till det positiva:
1. Det är en underbar känsla att köra på motorvägen, eller sitta still i en bilkö, och veta att man i princip inte bidrar någonting alls till växthuseffekten!! :D Gör man dessutom som jag, tankar vid sitt lokala reningsverk så kör man i princip på sin egen skit!! :lol:
2. Det är bra mycket lägre bränslekostnader!! :D
3. Man har trevligt vid pumpen när man tankar. Vi är ännu så länge en ganska exklusiv grupp människor som tankar gas och många av oss är engagerade i att dra vårt strå till stacken för världens hälsa. Det är mer ofta än sällan som man börjar snacka lite över pumpen. :D
4. Man har lägre skatt. :D
5. Man betalar inga trängselavgifter i Stockholm. (Hur det blir i Göteborg om dessa införs där vet jag inte.) :D
6. Man parkerar gratis i många kommuner (dock inte som besökare i kommunen, vilket jag tycker är dumt!) och på en del köpcentra. :D
7. Om man vill semestra i europa så finns det en massa tankställen för gas, och där är dessutom gaskostnaden rejält mycket lägre än i Sverige, så en bilsemester kan bli ganska billig! :D
8. Kör man på biogas så kan man vara säker på att ens pengar inte går till arabvärldens shejker eller norrmännen!
9. Kör man på biogas så kan man vara säker på att man inte bidrar till världssvälten. :D
10. Det är till och med så att om metangasen tas tillvara istället för att släppas ut i luften så MINSKAR man växthuseffekten. Detta innebär att om efterfrågan på biogas ökar så kommer incitamentet öka för att göra allt som går för att samla in den metan som bildas vid all typ av nedbrytning. Det finns till exempel något projekt i landet där hela soptippar ska täckas in för att ta tillvara den gas som läcker ut i atmosfären och sälja den som bil- eller uppvärmningsbränsle! Detta ger negativa (alltså bra) siffror för växthuseffektens utbredning! :D
11. Det är biogas i vindarna just nu! Många, inklusive politikerna, har insett alla fördelar med biogasen så jag är övertygad om att infrastrukturen (gasmackarna och disstrubutionen) kommer expandera rejält de kommande åren och säkerligen kommer det politiska styrmedel för att gynna gasbilar och missgynna bensinbilar! :D
12. Begagnatpriserna på biogasbilar går snarare upp än ned, till skillnad från alla andra typer av bilar, så du kan vara ganska säker på att du gör en bra affär! :D
Nåväl, jag ska inte fylla ut den här tråden med alltför många bokstäver, utan jag vill avsluta med ett tips och ett "heja"-rop. Tipset är att gå in på
http://www.forumgas.se. Där finns en massa bra saker att läsa om angående gasbilar, en del negativa saker också, och en massa trevliga männsikor som gärna svarar på frågor och funderingar. Jag hittade forumet innan jag hittade min bil, så du kan säkert ha nytta av det du med!
"Heja"-ropet blir: Klart att du ska köpa en gasbil!! Du kommer aldrig ångra dig om du hittar en bra bil!! :D
Har du frågor så får du gärna höra av dig direkt via PM till mig eller så kan du ta dem här på forumet eller på forumgas.se!
Lycka till!
Mvh
/Fred