Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CoqRouge
Har en bekant som råkat ut för kamremshaveri på ovan bil.
Min fråga: hur stor risk är det att toppen pajat. Och att ventilerna pajat?

Vet inte riktigt hur denna motor reagerar på kamremsbrott, så behöver lite info!
av christer.d
jadu
vad man sett och hört så är det nog bara att skrota den motorn.
jag mins det är ca 2år sedan en kompis hadde en s40 -01 och vid körning i 100km
gick kamremen av tänk dej då 16v
Användarvisningsbild
av CarMan
har du tur klarar du dig med att bara byta topp (det kan även finnas skador som är svåra att se)
att köra på startmotorn 10 meter funkar givet vis, men det är inte bra för varken batteri eller startmotor! varför inte skjuta bilen 10m, kan väl inte var så svårt !!!
av CoqRouge
Nej att knuffa går ju.

Men det är nämligen så att bilen tagits till en verkstad där man konstaterat att kamremmen är av. Har själv inte sett bilen men enligt ägaren har man kört bilen från haveriplatsen till verkstaden på startmotorn. Om så är fallet kan det väl knappast röra sig om kamremmen, får motorn tillräcklig kompression från endast startmotorn?

Låter lite suspekt med kammremsbrott då.
av Mutterdragare
Startmotorn drevar ju in i svänghjulet som bekant sitter på vevaxeln sedan borde du själv kunna räkna ut vad som händer när du kör på startmotorn.
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen går aldeles utmärkt att driva framåt med startmotorn med en havererad kamrem, du kan köra helt utan topplock med om du vill. komprision behöver du inte när du för flyttar bilen på detta vis, det går tillomed bättre utan komprision

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]