Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av blomman
Hallå.
Jag har en opel sintra -98 som jag ej får bort hjulmuttern på.Har provat att värmt med gas samt fälgkors med förlängare men det går f-n inte.
Min tanke är att borra bort pinnbulten och knacka loss muttern.Är det någon som vet hur pinnbulten sitter fast?
Man tycker ju att dom borde vara utbytbara eller?
Ps det är inte jag som dragit åt muttern,har bytt till mig bilen Ds
av Infide
Sålänge du inte rundat muttern så fortsätt ta i. Antingen rundas muttern eller så går pinnbulten av. Pinnbulten sitter väl ipressad i navet bakifrån?
av Rådlös
Om du tillgriper borrmaskinen som sista utväg, bör du borra sönder muttern i stället. Borra då några mindre hål i linje på muttern så att den spricker i två delar. Då har du i bästa fall räddat bulten. Och en ny mutter är är ju lätt att skaffa på någon bilskrot.
Har du prövat med en mutterdragare? Det säljs ju sådana på Clas Ohlson och Jula m.fl. för ~ 600 kr. Det enda som krävs är ett 230 V eluttag.
av *pettson*
På med en krafthylsa (Sexkants) och på med en rejäl muttersmack så släpper det.
av blomman
Har malit på med mutter knack + värmt händer inte ett smack.
Drar bilen bakåt med förlängara måste dra i handbromsen oxå men fälgkorset pallar inte trycket.Verkar som muttern sitter där den sitter
Användarvisningsbild
av Fluffen
Är det alufälg eller plåt?
Finns det möjlighet att använda 3/4 mutterdragare? De brukar i regel vara starkare.
Användarvisningsbild
av Nexus
kraft hylsa och ett rejält dragskaft brukar lossa de jävligaste bultar/muttrar. På en alu fälg brukar det ju inte fasta så som på en plåt tycker man. Hade en VW transporter som bulten inte ens släppte på fast vi lånade Däckias största mutterpicka. Det blev till att köpa 1" hylsa och tillhörande 1"dragskaft och så stå hoppa på det så släppte tillslut bulten med en smäll :D .
Användarvisningsbild
av camaro69
Som grammse säger: Krafthylsa och dragskaft. Sätt minst en meterlång rörbit på dragskaftet så att du får till hävstångseffekt. Sen är det bara att hänga sig i, eller ställa sig på rörbiten.

Muttermaskin ??:-/
Våld. Går det inte med våld, så tar man till ännu mer våld. :wink:
av Infide
camaro69 skrev: Våld. Går det inte med våld, så tar man till ännu mer våld. :wink:
Går det sönder var det redan sönder från början :mrgreen:

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]