Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allsan
#237641
Fan, bilen bara kokar för mig! Har bytt termostat för ca en vecka sen. Hjälpte inte. Pillat och klämt på varenda slang, satt dit en ny slangklämma på den lilla slangen som går från expansionskärlet till kylaren. Vad göra nu?
Han startar fint, även under kalla morgnar :) Kör man på 70- eller 90-väg kokar han nästan på en gång! Så fort man stannar bilen och kär fläktsystemet på full fräs lugnar han ner sig igen.. Men åkte en liten skogsväg, låg i 60 kanske, då gick det bra? But why? Har bara kokat rejält för mig en gång, på e18 mellan Västerås och Köping. Det enda läckage man såg var från locket på expansionskärlet (vilket är självklart när han blir för varm). Bolmar inte vitt om han heller. Hjälp?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#237688
Låter som om kylaren är tät.
Släpp ut glykolvattnet, spola sedan igenom systemet med trädgårdsslangen tills dess att enbart rent vatten kommer ut igen, glöm inte att även öppna passagen till värmepaketet.
av eXtrinity
#237837
Har du bytt glykol på bilen på sistone? Har du gjort det så är det inte alltid det räcker med att fylla vatten i expansionskärlet. Det bildas en luftficka i toppen som förhindrar att termostaten öppnar. Har haft inne ett ex antal bilar på jobbet på grund utav det felet.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#237863
eXtrinity skrev:Har du bytt glykol på bilen på sistone? Har du gjort det så är det inte alltid det räcker med att fylla vatten i expansionskärlet. Det bildas en luftficka i toppen som förhindrar att termostaten öppnar. Har haft inne ett ex antal bilar på jobbet på grund utav det felet.
Just 240 är extremt lätta att lufta, bara att fylla på vatten och köra motorn varm så att termostaten öppnar och sedan avsluta med att kontrollera nivån. Bildas normalt inga luftfickor på dessa som kan ställa till det.
Användarvisningsbild
av Allsan
#238047
Har köpt kylarrengörning som ska hällas i kärlet. Sen ska man tydligen köra motorn i 10min och spola ur skiten. 50 spänn, får se om det hjälper med :) Hoppas på att det inte är nått fel med toppen bara......
Användarvisningsbild
av Sparkz
#238051
Tappa ur lite först, eller lossa övre slangen och häll i medlet där. Det blir inte så mycket cirkulation i behållaren. Spola ur ordentligt efteråt, kylarrensning är antingen surt eller basiskt och äter på hela systemet om det får ligga kvar.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]