Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Tack för alla svar!

Det har hjälpt mig få en bättre bild av hur det funkar rent praktiskt, men jag står fortfarande i valet o kvalet om jag ska slopa min fasta lina helt o hållet. Fasta linan går ju via hemtelefonen, och det är hemtelefonen jag vill säga upp då jag i stort sett bara använder mobilen.

Claes74, du skrev att du fick hemtelefoni av Telenor utan fast kostnad för att du är mobilkund där sedan tidigare. Om jag förstår det rätt så betalar du bara för det du ringer med hemtelefonen, inga andra fasta avgifter? Även jag är ju kund hos Telenor sen många år tillbaka, med mobilabbonemang. Så kanske vore det ett alternativ att ta hemtelefon via dom, för att få ner månadskostnaden. Vad får du pröjsa för bredbandet? För det är väl via dom du får bredband från BBB?

Hur verkar trådlös överföring fungera i hemmet för er som har det? Naturligtvis kommer jag ju satsa på det, då det är laptop som står på priolistan.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Har inte telenor "prova-på"-abonnemang? Jag tycker absolut att du ska testa hur mottagningen är hos just dig, har du otur bor du i en "skugga".
..precis som en provkörning av en viss motor vid ett bilköp :wink:

Lycka till
av *pettson*
metalHJ skrev:Ja som rubriken lyder undrar jag lite över hur det Mobila Bredbandet är i dagsläget?

Sitter i tankarna att slopa mitt fasta bredband med tillhörande fasta telefon som aldrig används och bara kostar pengar. Men kommer det bli en besvikelse att gå från fast till mobilt bredband? Som det är nu, flyter ju alltid linan utan större problem och jag sitter med 8 mbit vilket räcker gott tillräckligt för mina behov. Är det mobila bredbandet lika pålitligt? Och hastigheten, den teoretiska kan uppgå till 7,2 mbit men hur är det rent praktiskt? Telia går ut med 1-4 mbit vanligtvis, Telenor går ut med 1-1,5 mbit vanligtvis.

Gick på en säljare som ringde från Telenor då jag är kund där redan, och efter ett långt samtal beställde jag dator med mobilt bredband. Men i efterhand har jag hört lite tråkigheter om Telenors mobila bredband, så innan det är försent vill jag höra era åsikter också. Innan jag bryter upp paketet och försummar mina 14 dagars ångesträtt så att säga.

Telia blev utsedd till operatören med "Sveriges nöjdaste kunder 2008" av SKI, av just mobilt bredband! Därför fnular jag starkt på att beställa mitt bredband där istället... Telia är ju som känt också de största, och alltid varit störst inom täckningen på mobiltelefonerna. Så det känns tryggare att beställa där, men kostar också 30 kr. extra per månad för liknande bredband som hos Telenor.

Men först, era åsikter om det mobila bredbandet? MVH/ Pontus
Nu vet jag inte hur det är för dej.. men jag släppte min hemtelefon för snart 1½ år sen och samtidigt så gav jag bredbandsbolaget i uppdrag att hålla min lina öppen. Jag har alltså 8mbit bredband via telejacket men har ingen som helst telefon eller nåt telefonabbonemang.
Merkostnaden för mej är 50kr/månad för att bbb tagit över linan. :-)-)
av metalHJ
Jag skickade tillbaka Telenor paketet iaf.

Har kollat på laptops, och det finns riktigt bra erbjudanden nu till juletiderna. Ska luska lite mera i att ha bara bredband här hemma, utan någon hemtelefon. Återkommer när jag hunnit luska mer info!

Tack för alla svar :-)-)
Användarvisningsbild
av Claes74
metalHJ skrev:Tack för alla svar!

Det har hjälpt mig få en bättre bild av hur det funkar rent praktiskt, men jag står fortfarande i valet o kvalet om jag ska slopa min fasta lina helt o hållet. Fasta linan går ju via hemtelefonen, och det är hemtelefonen jag vill säga upp då jag i stort sett bara använder mobilen.

Claes74, du skrev att du fick hemtelefoni av Telenor utan fast kostnad för att du är mobilkund där sedan tidigare. Om jag förstår det rätt så betalar du bara för det du ringer med hemtelefonen, inga andra fasta avgifter? Även jag är ju kund hos Telenor sen många år tillbaka, med mobilabbonemang. Så kanske vore det ett alternativ att ta hemtelefon via dom, för att få ner månadskostnaden. Vad får du pröjsa för bredbandet? För det är väl via dom du får bredband från BBB?

Hur verkar trådlös överföring fungera i hemmet för er som har det? Naturligtvis kommer jag ju satsa på det, då det är laptop som står på priolistan.
Har faktiskt dåli koll på vad bredbandet kostar :oops: jag tror det är 359, sedan betalar jag 58 i månaden för sk fatsprisavtal(betalar bara uppkoplingsavgift på samtalen),betalar oxå 49 kr/mån för säkerhetspaket plus på samma faktura. tot fasta kostnader för telefon bredband virusprog 466 kr, ringer alltså upp 150 sänn i månaden med detta system och då har jag 2 tonåringar och 3 yngre barn, alltså 7 i familjen.
betalade innan hos telia/ månad, bredband 439, telefon ca550 inkl fatsa avgifter och samtal. mao har jag nästan helt tjänat in bredbandet.

förtjänsten är ju individuell men räknar du bara vinster på fasta priser i mitt fall så har jag tjänat 80 kr på bredbandet och 187 på telefonen per månad,
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har hört att Telia och tele2 har samma 3G täckning. Stämmer detta?
Undrar därför att jag funderar på att byta från Telia till Tele2.
Om det är någon som har några åsikter om Tele2s mobila bredband så får ni gärna dela med er.
Användarvisningsbild
av Hayah
När jag flyttade hemifrån för 1½ år sen valde jag att skaffa mobilt istället för fast.
Visst är det skillnad jämfört med fast bredband, men mest märker du det om du laddar hem och när stora bilder ska laddas upp.
Sen beror det på vad du har för täckning, jag har bott på landet där jag knappt haft täckning men kännt att jag klarar mig bra med mobilt.

Jag sitter idag med både ett Telia och ett Tre (har även prövat pappas Telenor) och av dom rekommenderar jag Tre. Det har bäst täckning på flest ställen i Sverige enligt mig (var fd sambon som använde det i lastbilen tidigare).

För både Telia och Tre ligger månadskostnaden på 199 kr/månaden, men surfar du för mycket på Telia så stänger dom ner dig till väldigt dålig uppkoppling eller vad det heter. Det gör däremot inte Tre.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo grejen är den att familjen redan har Telias mobila bredband (kväll & helg) tror jag abonnemanget kallas. Alltså surfa fritt på helger och kvällar efter kl 19 för 99 kr/månad. Annars kostar det 15kr/Mb.
Nu hade vi tänkt att byta upp oss så man kan surfa dygnet runt. För detta tar telia 229 kr/månad. Men så hörde jag att Tele2 har samma 3G nät som telia och deras kostar dessutom bara 189kr/månad + att man får tre månader gratis, (250 kr i startavgift). Sen så är det ju som du påpekar en begränsning på 5Gb per månad. Har Telia detta också? Hittar inget om det på deras hemsida.

Vi har också varit inne på en operatör som kallas ICEnet som använder det gamla NMT nätet och tydligen skall ha bra täckning och dessutom så kan man med dem surfa fritt i hela norden för 199 kr/månad. De har också 5Gb i begränsning. Men om man räknar in startavgift och kostnad för modemet så kostar det 2000 som till en början, vilket känns mycket.

Anledningen till att vi valt telia är just täckningen. Telia vet jag har täckning där vi bor men är det nu så att Tele2 har samma så varör inte.
Däremot läste jag just på telias hemsida att det är det enda som har EDGE (någon form av uppsnabbad variant på GSM).
Visst kan man kolla på deras täckningskartor. Men de ger jag inte mycket för. De visar ju dessutom utomhustäckning och jag har inte lust att sitta utomhus och surfa på vintern. :???:
Någon som vet om 3 har någon prova på variant?
Användarvisningsbild
av isak
hej.
har inte orkat läst tråden så noga?
men uppfattade inget om tele2. har blivit pålurad (egen dummhet) skall vara avgiftsfritt till 1 april. sedan 199 varning!!! för att det är bara 0,5 gigab i månaden räcker ca 2dagar sen släcs det ner!!!!! tittade litet på videoklipp från dakar då slutde det fungera.pga att gb var förbr-. f övr funkar alldeles utm- men som bäst fick jag ut 2,2-0,8 i hastighet bor 500 met grån masten alltså full täckning vanligt adsl funkar problemfritt för mig (jag kan överlåta det så slipper övertagaren ca 500 sek i startkostn- bindntid 1 år) allt beror på hur mycket det används anv-uppkopplingen ci10-15 tim dag. trodde jag kunde säga upp fasta? men det sket sig. har ingen bärbar heller. tror alla har någon form av begränsning?
förb-isak.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vänta nu. Menar du att det inte är en begränsning på 5Gb utan 0,5?!
Det står ju 5Gb och då får du ligga i om du ska förbruka det på två dagar.
Bindningstiden är vad jag förstått 18 mån. Har som sagt telias mobila bredband nu och det funkar oftast bra så har tele 2 samma nät borde det också funka ok.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]