Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
Bytte olja i min automat vid 8000 mil. Enl min tekniker på Bilia så var det inte fel att göra. 20000 mil. hallå eller :)

Det var inte så jäkla dyrt heller. 2500:- eller nåt. Det går åt 12 liter ATF när de byter. De pumpar runt olja så allt blir bytt. Inte bara tömma ut och fylla på.

Sk Powerflush
Användarvisningsbild
av Bosa
Teemu skrev:Enligt den lokala handlaren finns det ingen serviceintervall för oljebyte på automatlådan, men dom rekommenderade 20000mil. Tyckte och tycker fortfarande att det lät väldans konstigt...
Låter lite väl mycket med 20k. Snackade med min kusin igen som jobbar på Volvo i Uppsala och han hävdar bestämt att Volvo gått ut med att oljan ska bytas vid 8000 mil i automaten. Var ett eller två år sedan den infon ska ha gått ut till verkstäderna så det är ju iofs ganska nytt i så fall. :)
av schnazzen
Vore kanske en idé o berätta vad du har för låda i kärran. Volvo har som sagt en del olika lådor. Privat har jag en AW42 dvs lådan utan tiptronic. Den gör liknande fenomen om den stått parkerad ett längre tag. Speciellt om bilen stått i backe och det hela tiden varit tryck på parkeringsväxeln. Men jag brukar kunna avhjälpa detta genom att bara dra plattan i mattan vid första bästa trafikljus för att vispa om oljan lite, sen funkar det utmärkt tills bilen fått stå en vecka till. En kollega köpte en ny bil med samma låda (dock bara en 2,4) men den gör exakt likadant....o den är från 05..!)

Något sådant här, kanske? Dom d&a[…]

Nu så har min höger stora lykta givit[…]

Det uppstod ett litet spökfenomen när vi[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, kopp[…]