Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jocko
Hejsan jag kör en volvo 940 -92 har lampan för fel i avgastreningen lyser! TIdigare för en månad sedan va jag in på volvo för att få en felsökning..Bilen gick lite hackigt i låga varv, samt låga hastigheter! Annars går eller gick den som en klocka! Killarna på volvo fick ut felkoderna 2-2-1 och 2-3-1. Dom konstaterade att det va fel på Lmm först och bytte den, men de blev inge bättre för de.. Sedan kollade dom upp Lamdasonden och även den var i gott skick!
Efter de va arbetsdagen slut och gubbarna for hem, samt jag med min volvo!

Efter att gubbarna på volvo hade en lång diskution så trode dom att bränslestyrenheten va dålig och föreslog att jag skulle byta den. Lampan har lyst än och en arbetskamrat sa att jag skulle plocka ur batteriet i 30-40 min för att "nollställe" och det gjorde jag.. N'r jag sedan skulle fara hem för kvällen startade bilen, Men tomgången flög i taken upp till 1500 varv och ner till 3-400 varv..och sedan dog bilen!

Är det bränslestyrenheten som fått mer spunk än vad den redan hade, vad har hänt?!!! mv.v.h / Joakim
Användarvisningsbild
av VolvoDude
jag skulle då lämna in den på volvo igen och kräva dom att de fixar de för du har fått betalat för nått som inte som inte hjälpte de ska ju lämna garanti på jobbet så skulle jag gjort iaf
Användarvisningsbild
av Sparkz
Felsökningen låter lite sådär... Hoppas du inte fick betala en LMM som inte var fel på?
Med 221 och 231 ihop skulle jag gissa på tjuvluft först och främst. Slangen mellan LMM och insuget?
av jocko
VolvoDude skrev:jag skulle då lämna in den på volvo igen och kräva dom att de fixar de för du har fått betalat för nått som inte som inte hjälpte de ska ju lämna garanti på jobbet så skulle jag gjort iaf

jo, men behövde bara betala 300 kr, fick ut endel av det och har beställt en ny beg. bränslestyrenhet för 1500 kr och skall testa. Funkar de inte får de felsöka om bilen och då vill jag ha rabatt!
Nej, fick inte betala Lmm dom testade, tur de..2500 kr för inget.

Nu är det bara så att jag föröker få bort själva kontakten till bränslestyrenheten och jag vette tusan hur man gör. Vad jag förstått så ska jag bända upp den lilla metall "låset" som sitter på ovankanten. Men har trixat och provat med får ej lös den! Kan någon skriva en bra förklarande text, vore kanoners!
av Hemulen
Klipp eventuella buntband som kan hindra.Ta tag i kontakten,lyft flärpen,drag och kontakten kommer att fällas neråt.
av jocko
Hemulen skrev:Klipp eventuella buntband som kan hindra.Ta tag i kontakten,lyft flärpen,drag och kontakten kommer att fällas neråt.
Jo men metallflärpen är skitsvårt att få över den lilla plastklassen "fulling" Men jag ska göra ett ärligt försök=)
av jocko
Äntligen, fick jag över flärpen så den lossnar på ovansidan.. Så nu är det klirrat.. Idagsläge sitter den bara fast på underkanten av kontakten är det bara att rycka lös ( lite våld) eller nå special?
av Hemulen
Sitter som en typ böjd krok där nere så sänker du kontakten tillräckligt och lyfter lite ,borde den lossa. Du kan även lossa själva boxen=mer manöverutrymme.
av jocko
Hemulen skrev:Sitter som en typ böjd krok där nere så sänker du kontakten tillräckligt och lyfter lite ,borde den lossa. Du kan även lossa själva boxen=mer manöverutrymme.

Kanon, fick bort den och fick nyligen hem min nya beg. bränslestyrenheten. Och testade den.. men likt som fan så gav de inget.. Samma problem!! GÅr ok i tomgången nu och efter 10-15 sekunder sjunker tomgången och så dör motorn!! Fatta ingenting felkoder: 1-1-3, 2-3-1, 2-2-1
av Hemulen
Precis den raddan av koder fick jag av körning på E85. Min gick för magert.Kläggade spridare.Nollade jag boxen och startade bilen så blev den väldigt mystisk,tomgång upp och ner,lite misständningar,stabiliserade sig efter lång stund,fick även hjälpa till med gaspedalen för att hålla den vid liv.Satte felkoderna direkt,räckte man visade nyckeln.(bf95 fixade det hela) Du ska troligtvis gå på 1-1-3 koden. Lambdasonden har ju verkstan kollat. Kanske strul med bränsletillförseln?får för lite soppa?Möjlighet mäta tryck? Köra självdiagnos med felkodsdosan och lyssna om spridarna funkar som tänkt?
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]