Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Huggo
#238161
Varför namninsamling på att etanolen skall bli billigare för.
Dom som värnar om miljön betalar vad det kostar.
Alla miljömuppar som köptetanolbilar,fått 10000:- i rabatt och kör på bensin bara för att det är billigare.
Nej som alla vet (utom dom som protesterar )så leder inga namninsamlingar till något.
Men det är väl bra att ni får skriva av er ilskan med ert namn.
Nej betala eran etanol eller låt bilen stå så tjänar ni mer en ni anar.Det är en sann miljövän.

Sedan finns det puckon som hojjtar att bensinen skall höjjas något så fruktansvärt så det skiljer flera spänn.
Vad dom puckon inte fattar är att etanolen följer med.
Kolla senaste året vad etanolen skjutit i höjjden.
Nej sänk bensinpriset så vi får fart på Sverige.
Användarvisningsbild
av camaro69
#238272
Huggo skrev:Varför namninsamling på att etanolen skall bli billigare för.
Dom som värnar om miljön betalar vad det kostar.
Alla miljömuppar som köptetanolbilar,fått 10000:- i rabatt och kör på bensin bara för att det är billigare.
Nej som alla vet (utom dom som protesterar )så leder inga namninsamlingar till något.
Men det är väl bra att ni får skriva av er ilskan med ert namn.
Nej betala eran etanol eller låt bilen stå så tjänar ni mer en ni anar.Det är en sann miljövän.

Sedan finns det puckon som hojjtar att bensinen skall höjjas något så fruktansvärt så det skiljer flera spänn.
Vad dom puckon inte fattar är att etanolen följer med.
Kolla senaste året vad etanolen skjutit i höjjden.
Nej sänk bensinpriset så vi får fart på Sverige.
Helt rätt. :lol:
av DrY
#238570
Hmmm, en dieselbil släpper väl ut mindre koldioxid än motsvarande bensinbil? Ändå så är dieseln dyrare än bensinen, och bilskatten är högre på en dieselbil än en bensinbil. Så vissa betalar mer för sitt dieselåkande än dem med motsvarande bensinbil. Var är protestlistorna mot dieselpriset vs bensinpriset och protestlistorna om dieselbilskatten vs bensinbilskatten? Enligt samma resonemang som ditt är det väl en berättigad fråga eller?
- - -
För det fjärde, det finns inga vetenskapliga studier som har kunnat påvisa att ekologisk mat smakar bättre än icke-ekologiskt. Enligt vetenskapen är det enbart en sockerpillereffekt (placeboeffekt) när folk påstår att ekologiskt smakar bättre än icke-ekologiskt.

--------------------------
Dieselbilen betalar mindre skatt än en bensinbil, eftersom bränsleskatten endast är 3,95 kr/l. Det kompenserar mer än väl att dieseln har lite dyrare fordonsskatt. Brytpunkten går vid 1100 mil/år - dvs så gott som alla dieselförare betalar mindre skatt än bensinbilsägarna.

Det finns en hel del studier som visar att ekologisk mat innehåller mindre gifter och mer nyttiga fettsyror än konventionellt odlad mat - men ekologiskt köper man ju framför allt för att minska giftspridningen i naturen - även om det känns ganska bra att slippa paprikor med 70 olika gifter i...
av jumu01
#238718
DrY skrev:
Hmmm, en dieselbil släpper väl ut mindre koldioxid än motsvarande bensinbil? Ändå så är dieseln dyrare än bensinen, och bilskatten är högre på en dieselbil än en bensinbil. Så vissa betalar mer för sitt dieselåkande än dem med motsvarande bensinbil. Var är protestlistorna mot dieselpriset vs bensinpriset och protestlistorna om dieselbilskatten vs bensinbilskatten? Enligt samma resonemang som ditt är det väl en berättigad fråga eller?
- - -
För det fjärde, det finns inga vetenskapliga studier som har kunnat påvisa att ekologisk mat smakar bättre än icke-ekologiskt. Enligt vetenskapen är det enbart en sockerpillereffekt (placeboeffekt) när folk påstår att ekologiskt smakar bättre än icke-ekologiskt.

--------------------------
Dieselbilen betalar mindre skatt än en bensinbil, eftersom bränsleskatten endast är 3,95 kr/l. Det kompenserar mer än väl att dieseln har lite dyrare fordonsskatt. Brytpunkten går vid 1100 mil/år - dvs så gott som alla dieselförare betalar mindre skatt än bensinbilsägarna.

Det finns en hel del studier som visar att ekologisk mat innehåller mindre gifter och mer nyttiga fettsyror än konventionellt odlad mat - men ekologiskt köper man ju framför allt för att minska giftspridningen i naturen - även om det känns ganska bra att slippa paprikor med 70 olika gifter i...
Ja men då är det väl inget att gnälla om priset på E85, då de som är intresserade av ekologiskt mat betalar mer för den än vanlig mat.

Men en sak är säker människan är anpassningsbar liksom klackerlackan så vi kommer även att överleva med vanlig toxisk mat också.

Själv köper jag det som är billigast t.ex dansk fläskfile eller irländsk kött!!! Skulle aldrig betala upp till 50% mer för att det är ekologiskt odlat.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#238768
Nu när vi är inne på ekologisk mat:

Det kan väl knappast vara bättre för miljön att köpa ekologisk sallad från Italien , än att köpa den som är från Sverige? Tänk på transportsträckorna! Jag blir nog tokig när folk inte kan köpa närproducerade mejerivaror!
av krippa
#238889
~Kalle~ skrev:Nu när vi är inne på ekologisk mat:

Det kan väl knappast vara bättre för miljön att köpa ekologisk sallad från Italien , än att köpa den som är från Sverige? Tänk på transportsträckorna! Jag blir nog tokig när folk inte kan köpa närproducerade mejerivaror!
Så du tror inte att det blir några koldioxidutsläpp från fossilbränsleuppvärmingen av växthusen som behövs för att odla sallad i Sverige under vinterhalvåret då? (Om det nu var koldioxiden du avsåg som problemet med transportsträckorna)
av Hemulen
#239179
Säga vad man vill om E85. Står man bakom bilen och ska koppla på ett släp,(motorn igång) så är avgaserna behagligare att inandas med E85 i tanken. Eller klipper gräs en vindstilla dag,E85 i klipparen och en behaglig doft sprider sig runt omkring. Hoppas priset går ner till en rätt nivå,gärna under 7-kronor litern eftersom det är lite mer joxande att köra på det.
av air
#239236
DrY skrev:Dieselbilen betalar mindre skatt än en bensinbil, eftersom bränsleskatten endast är 3,95 kr/l. Det kompenserar mer än väl att dieseln har lite dyrare fordonsskatt. Brytpunkten går vid 1100 mil/år - dvs så gott som alla dieselförare betalar mindre skatt än bensinbilsägarna.
Källa bitte.
Användarvisningsbild
av Driver64
#239589
Aktuella bränsleskatter (energiskatt och koldioxidskatt) kan man hitta på spi.se. Med moms inräknad ligger den nu för bensin på 6,61 kr/liter och för diesel på 5,20 kr/liter. Utan moms blir det för bensin 5,29 kr/liter och för diesel 4,16 kr/liter.
av DrY
#240138
Driver64 skrev:Aktuella bränsleskatter (energiskatt och koldioxidskatt) kan man hitta på spi.se. Med moms inräknad ligger den nu för bensin på 6,61 kr/liter och för diesel på 5,20 kr/liter. Utan moms blir det för bensin 5,29 kr/liter och för diesel 4,16 kr/liter.
Stämmer bra det. Sen innehåller bensinen 5 % skattebefriad etanol, dvs skatten blir 0,95 x 5,29 = 5,03 och dieseln innehåller 5 % skattebefriad biodiesel, dvs 0,95 x 4,16 = 3,95

Sen är det bara att räkna hur mycket bilen drar o hur många mil du kör om året. För flertalet bilar hamnar brytpunkten runt 1100 - 1200 mil om året, dvs något under snittbilistens körsträcka.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]