Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av corbendallas
Tjena!
Ljuddämparen på min 740 -88b är helt upprostad o måste bytas.
Dom som uttalat sig i fallet säger att man måste byta en hel lång harang med prylar och inte bara själva dämparen.
Det senate jag hörde var att man byter allt från katalysatorn o bakåt.
Är det så?

Sitter o kollar på avgasprylar på Biltemas hemsida men blir inte klok.
Dom har en sk Halvsats som verkar inkludera en kat. Verkar ju onödigt att köpa hela den satsen om jag inte behöver "katen".

Så, kan någon guide mig i avgasdjungeln om vad jag egentligen behöver? Okunnig som jag är hade jag gärna sluppit lyfta bilen innan jag ens vet vad jag ska köpa =)

Tacksam för råd =)
av volvo740-88
ja du.. svårt å säga .. är det bara bakre ljuddämparen som är kass eller ?? .. Lägg gärna upp en bild så är det lättare att bedömma men jag kan inte tror att ett helt nytt system är lösningen du behöver ta till väga nej :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
Mekonomen vet jag säljer de olika delarna lösa.
Men då måste du ju såklart veta vart det har rostat hål, enklast är nog att du köper en sk halvsats dvs ett komplett avgassystem från katten och bak.
Användarvisningsbild
av alex960
gör så här inta ryggläge under bilen och kolla var hålet sitter så kommer du på vad du ska köpa det kan ju räcka med bara bakre dämparen då behöver du ju inte köpa en halvsats...VARNING detta moment kan relatera till att du blir smutsig på ryggen :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av popeye65
Det är bara snåldumt och besvärligare att byta delar utav avgassystemet då det oftast sitter som berget och man måste då vara försiktig så att man inte skadar några andra delar utav avgassystemet.
Enklast och billigaste i längden är att köpa en halvsats och byta allt efter katalysatorn. Jag köper alltid Volvo orginal, skiljer någon hundralapp gentemot Biltema, men på Volvo kan man ju betala av det på 4 månader räntefritt om man vill och du går bara in och säger ditt registreringsnummer så får du delar som garanterat passar din bil.
Senast redigerad av 2 popeye65, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av eccy243
Här i Östersund är avgassystemen billigare på Volvo än på Mekonomen och Autoexperten. Var in och köpte en halvsats för nån månad sen åt min kompis 745 -91. Det kostade under tusingen. :D Så om det är nåt dom nästan kastar efter en på Volvo så e de avgasststem. :wink:

Dessutom håller jag med föregående att det bara är dumsnålt att byta delar av avgassystemet. Om något efter katten är dåligt så köper man en halvsats tycker jag.
av corbendallas
Jag tackar för alla fantastiska råd!
Då blir det en halvsats då ju. Det ska ju inte bara vara billigt, det ska ju helst vara enkelt också. Alltid smidigt om man kan sätta vinkelslipen i dom ganla prylarna =)

Dessutom verkar ju Volvo vara billigare än Biltema, konstigt nog.
Halvsatsen med kat på Biltema går på dryga 1100:-

Någon som vet om man kan se Volvos priser på nätet? Eller man måste bege sig dit personligen?
Jag ska köpa på mig lite tänddelar också nämligen o det vore ju intressant att jämföra med Biltema tex.

Biltema
Fördelarlock 49.90:-
Tändstift 4 pack 89.90:-
Rotor 34.90:-
Tändkabelsatser: 249:-

Än en gång stort tack.
av Hemulen
Du får ingen kat med Biltemas halvsats.Du har väl en B230f-motor med bakmonterad fördelare,då kostar fördelarlocket 199kr på Biltema.När det gäller Tändstiften så köp original ca 240kr, för NGK-stiften har blivit dyra ca 185kr.Är som sagt lika bra att köpa original när det skiljer så lite. Kolla vad Autoexperten tar för en tändkabelsats och jämför priset med Volvo,köp inte Biltemas kablar=sämre hylsor i dom vilket gör att det kan bli glapp.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
[quote="eccy243"]Här i Östersund är avgassystemen billigare på Volvo än på Mekonomen och Autoexperten. Var in och köpte en halvsats för nån månad sen åt min kompis 745 -91. Det kostade under tusingen. :D Så om det är nåt dom nästan kastar efter en på Volvo så e de avgasststem. :wink:

Håller inte med dig kollade med bilia Eskilstuna dom skulle ha 1700 utankort med kort minus 8%

Det kallar jag inte kasta efter en
Användarvisningsbild
av emwtur
NicePrice katalogen finns på nätet !

740/940
Avgassystem halvsats, B200/230F 1350:- 1242:
Avgassats, AL, B200/230FT, FK, B234F 2500:- 2300:-
Avgassystem, halvsats, exkl fr dämp. 4cyl. A/E/K, D24 1080:- 994:-
Främre dämpare ovanstående ( 272263) 460:- 423:-

Verkar som om Volvos egen halvsats INTE inkluderar främre dämparen !

http://www.volvocars.com/se/Documents/F ... kt2007.pdf

/emwtur
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]