Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
#23793
ateist75 skrev:
OK, det lät ju lite komplicerat. Men om man har en orgonal cd växlare kan man då koppla ut RCA kontakter ur denna och koppla dessa till en MP3 spelare och på så sätt lura bilen att man fortfarande använder CD-växlare? Det kanske inte ens är RCA kontakter på volvos växlare?? jag har en V70N -00 med en 603 stereo (tror jag)
Nä, det är inte några RCA kontakter, ljudet går i samma kabel som bussen som styr växlaren.

/L
Användarvisningsbild
av ateist75
#23801
Loner skrev:
ateist75 skrev:
OK, det lät ju lite komplicerat. Men om man har en orgonal cd växlare kan man då koppla ut RCA kontakter ur denna och koppla dessa till en MP3 spelare och på så sätt lura bilen att man fortfarande använder CD-växlare? Det kanske inte ens är RCA kontakter på volvos växlare?? jag har en V70N -00 med en 603 stereo (tror jag)
Nä, det är inte några RCA kontakter, ljudet går i samma kabel som bussen som styr växlaren.

/L
Nähä....dom gör det inte lätt för oss....... :cry:
av clintans
#23874
Men om man har en cd-växlare så kan man bryta ut nödvändiga ledningar från kabeln. De som behövs är "Right-in, Left-in och Sig-ground". Se bild på placering i radions kontakt här:

http://members.chello.se/tomas.linden/pic/minidin.JPG

Låter man sen cd-växlaren sitta kvar i andra änden så sköter den nödvändig kommunikation så att ingången blir aktiverad och vips du kan koppla in vad du vill MD, MP3 spelare eller annat.
Användarvisningsbild
av rescueop
#24255
Hade turen att få vara med när 2 mkt kunniga Volvo gubbar tömde min V70N -01 på gammal mjukvara, och därefter succesivt klämde in nya grejer... grymt intressant.

Det gick att styra växlingarna (Automatlåda) från datorn, tryck o dyl. och helt hux flux så hade menyerna en helt annan text... fräckt när man är datanörd... =O)

lägg därtill alla sköna återställningar man gör när allt är färdigt; upp o ner med fönsterhissar, trycka på stereon o sjunga en sång... samtidigt...

skoj med datorer i bilar... när dom fungerar, ibalnd vill man ha en [Ctrl]+[Alt]+[Del] funktion i bilen... kanske skulle vara nåt för VOLVO tomtarna att fundera på...

//PA
av matzen10
#25152
rescueop skrev: skoj med datorer i bilar... när dom fungerar, ibalnd vill man ha en [Ctrl]+[Alt]+[Del] funktion i bilen... kanske skulle vara nåt för VOLVO tomtarna att fundera på...

//PA
(R) (R) Ta mej tusan bland det mest humoristiska jag hört här! Men ack så väl det stämmer. Keep IT up!

---< Matz
av *pettson*
#25161
CarMan skrev:Jag förstår vad ni menar, min erfarenhet sägar att små specialiserade firmon inte kan mer, men dom är bra på att knyta kunden tillsig & skapa en bättre relation, så kunden tror att dom kan mer.
märkesverkstan har överlägset bäst kunskap om din bil, det råder det ingen tvekan om.


ska se om jag kan förklara det här enkelt när det gäller mjukvaror.
Om du har ett spesifikt fel i din bil som du vill bli av med, så har märkesverkstan en databas tilhjälp där dom kan konversera med fabriken. om dom i fabriken känertill felet kan dom ha byggt en ny mjukvara (om felet är mjukvarubserat) det går då att läsa i data basen att felet åtgärdas med den nya mjukvaran, men exakt vad dom byggt om får inte återförsäljaren reda på. Gissar att det ofra är för komplext att gå in på (-ja vi har ökar spänningen med 0,1v över defrostpotensometern & & sett till att cce:en kollar tempraturen innan den vrider på spjälet istället för tvärtom, då detta gav en respons som ökade tempratursvängningen med 3 hundradelar på bla.bl. bla.)

om du har nåt litet fenomen som du vill bli av med & man inte hittar nån infom om detta & alla mätninger i bilen är rätt, så kan man gissa att det är en mjukvaru "bugg" deta går ju ej att mäta, men så kan man testa med att ladda i senaste mjukvaran & sen får kunden prova.
om bilen redan innehåller senaste mjukvaren komer det inte att gå att ladda i mjukvaran & en text talat om detta. men fins det en nyare mjukvara så går den i, men det fins ingen info att hämta från volvo fabriken om vad som skiljer på den mjukvaran mot den som var innan.

Det är presis som när du laddar uppdateringar till din PC, det är sällan du vet vad uppdateringen gör

sen finns det ju några kundparametrar på bilen som man kan ändra efter kundens önskemål, tilexempel var klimatanlägningen ska blåsa mäst luft när den nått den önskade tempraturen o bara ska hålla den på den nifån, hur mörk den automatiskt avbländningsbara backspegeln ska bli, om bakrute torkaren ska starta när man läggeri i backen o torkarna fram är på m.m.

Jag kan via PM tala vilken verksta jag jobbar på om du vill åka hit när du lagar bilen.
Först av allt så.. ne jag håller inte med dej överhuvudtaget men det är ju inte ovanligt....

Att inte volvo mekanikerna får veta nåt om programvarorna är skandal enligt mej.. Varför? Jo.. det ingår i din kunskap om bilen..så enkelt är det..

När jag jobbade på Opel så fick vi veta ALLT om vad programvaran gjorde på bilen. Det ingår i den infodel som finns som en tag till programmet. Där fanns även exempel i databasen där man kunde gå in och slå på sitt symtom och få förslag på en programvara som man kanske kunde läsa om för att se om den i sej löste problemet..
Ofta kom det pm som såg ut såhär..

* F.om 18/7 skall alla Opel corsa C som kommer in på service uppdateras genom programmering av ny mjukvara. Detta eftersom fel framkommit som härstammar från felaktig programmering av knacksensorerna. Man har satt nivåerna för larm på en för låg nivå. Detta resulterar ibland i att motorelektronikslampan tänds utan att där föreligger ett direkt fel.
I samband med detta uppdaterar vi även massmätarens respons och lamdasondens styrkurvor.
I samband med denna programmering ska även andra tändstift monteras av typen XXX-XXXX . Detta då dessa ger en jämnare detonation i förbränningsögonblicket*

På så sätt hade vi mekaniker pejl på vad som hände. Även Vectra C som har samma system i stort sett som i volvon visas all information på samma sätt.
Men det verkar som att volvo inte vill att mekanikerna ska veta nånting om vad dom pysslar med dagligen.. det duger för volvo att dom utbildar aggregatbytare som kan det där med olja och filter samt att dom lär sej i stort att vrida och vända på allt tills kunden tror dom. Som tur är finns det mekaniker som gör avsteg från den policyn och intresserar sej för bilarna dom jobbar med. Det är DOM MEKANIKERNA man måste hitta i snårskogen för att få vara nöjd med sin bil. Sen vilken verkstad dom tillhör det spelar mindre roll.

Ett fint typexempel har jag faktiskt som är väldigt färskt..
Vi hade en kundbil här nu som blivit plåtrenoverad. Den är en V70N -02 amerikansk såld. Har nu riktats efter en mindre skada samt uppdaterats optiskt till 2005 års modell. Kunden har vänt sej till volvo för att få hjälp med bilens programvara då displayerna är på engelska samt att tanklocksluckan manövreras med knapp och hastighetsmätaren är miles...
ytterligare är att bilen nu har dimljus och eftermonterad navigator. Bilen skulle även få fjärrkontroll till C låset. Naturligtvis var höjdreglering till lysena ett måste med.

Summa summarum..

Volvo kunde inte skjuta bilen med annan programvara än den amerikanska!!.. dock lyckas man efter 4 dagar få till att starta dimljusen.. man får även dit så fjärren fungerar.. Lysena kan man inte koppla in då *detta inte var möjligt* eftersom dom inte hittade någon skarvsladd som fungerade mellan 02 och 05s belysning. Man sköt även om bilen igen så den skulle bli svensk.. dock förblev den amerikansk och dessutom försvann deras inprogrammerade funktioner.*

Efter att ha kontaktat oss så har vi löst problemen.
Belsysningen tog ca 1 ½ timma att lösa på det gamla vanliga sättet.
Mjukvaran har inte vi tillgång till utom på det sätt volvo själva har det. Men efter lite rundfrågning så löste sej detta med. En mindre firma i en mindre stad (dom vill inte skylta tyvärr..har frågat...)
Bad oss om en lista på vad vi ville ha gjort. 3 timmar senare kunde vi hämta bilen med svensk programvara... dimljus, nivåregleringen på ljusen samt fjärrkontroll alla önskade funktioner fungerade kalas..

Så var det med märkesverkstan VS allbilverkstan...
Och verkstan som utfört arbetet är inte en präglad volvo verkstad...
Användarvisningsbild
av CarMan
#25214
Vist kan man vid vissa åtgärder få reda på vad som är en del av ändringen i en mjukvara, specielt om det är en åtgärd som i ditt exempel.

grejen är den att Volvo är mer aktiv & ändrar ständigt i sina mjukvaroa, så det är många ändringar.

omen bil lämnar fabriken & 12 månader senare vill ha en mjukvara till ECM, så fins det säkert en ny, men då vet vi inte vad som är ändrat !

även om det skulle gå att få reda på vad som är ändrat så blir det enn mycket kompliserad prosidur, så man först måste kolla vad det är före grejor i bilen, tänkdig att du väntar 24 månader iställer & då kör i en mjukvara, då har dom kanse ändrat 3ggr på mjukvaran, mot den som var i från början.

lägg sedan på att det är olika mjukvaror i olika ECM, beroende på motor & överig utrustning, samt vilket land bilen ska till ( i vissa fall)

detta gör det mycket kompliserat att hålla reda på den exakta förendingen.

men om man åter kallar en bil för en viss grej, så finns info om vad som ska åtgrdas & om man hittar ett känt fel i TIE, så kan dom nämna vad mjukvaran ändrar.

På fråga 2 så kan jag bara säga att vist finns det mer eller mindra kuniga presoner/ verkstäder inom både allbilsverkstäder & märkesverkstäder, så ävan om du kommer med 100 st exempel så hävdar jag att i det stora hela så har märkesverkstan bäst koll på din bil.

efter at haservat exakt samma bilmodell hundratals gånger, så vet en mekaniker exakt var han ska titta & hur han sak käma o känna, samt att han i "fingertopparna" kan känna visa fel redan under en åktur på lansvägen.
Jobbar man ständigt med olika bilar, så kan man inte veta exakt hur trög styrningen ska vara på exakt denna bil med denna utrustning, eller hur mycke ett vist rettutslag ska påverka bilens instabileitet i en viss fart.

desutom så sitter märkesverkstan på massa info m.m. på just dom bilar man jobbar med.
av NCR
#25216
Det finns ju alltid "pille-pellar" som vill göra/installera grejor i sin bil som den inte kom levererad med så i dessa fall är det säkert så att man med fördel kan höra av sig till mindre firmor som gärna löder om, tjuvkopplar det ena och det andra åt en men det är inget som en märkesverkstad gör.

Så exemplet med usa-versioner-som-man-vill-koppla-på-dimljus-och-bla-bla-på känns som ett ganska luddigt exempel som inte har med märkesverkstädernas kunskap att göra.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#25242
"Reset av bil" finns, jovisst, sen får man tanka i all mjukvara igen.

Vid vissa fel, som t ex tappad kommunikation mellan styrenheter får man "Stanna säkert och starta om" i displayen.

Det finns ju det gamla skämtet om hur det skulle vara om Microsoft byggde bilar, snart är det fullt allvar! :P

Edit: missade att det var två sidor i tråden, svarade på sista inlägget på första sidan...
av zenobia
#25287
CarMan skrev:desutom så sitter märkesverkstan på massa info m.m. på just dom bilar man jobbar med.
Det var väl det vi nyss kom fram till att dom inte hade...
:D
Byte huvudbromscylinder

Statusuppdatering: Hittade absolut ingenting. Luf[…]

Remmen ska bytas efter 10 år även om b[…]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]

Hej, jag är ny här på forumet d&[…]